جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امر به معروف

حوزه/ دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفت: برای اینکه بتوانیم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به نتایج مطلوبی برسیم باید این فریضه در کشور به صورت نظام مند برنامه ریزی و عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ و ‌المسلمین علی سلیم‌زاده به مناسبت آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در حال حاضر ۵۰ ضابط قضایی امر به معروف و نهی از منکر که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند در سطح استان فعالیت می‌کنند که کارت ضابط بودن نیز برای آنان صادر شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم  از همچنین طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر و یاوران امر به معروف و نهی از منکر را از جمله دو گروه دیگر فعال در این زمینه نام برد و ادامه داد: یاوران امر به معروف و نهی از منکر در ادارات فعال هستند و در حال حاضر کارکنان ۹۰ درصد از ادارات قم با آموزش‌های لازم در زمینه این فریضه آشنا شده‌اند و حتی در برخی از ادارات خانواده‌های کارکنان نیز در آموزش سهیم بوده‌اند.

حجت الاسلام سلیم زاده به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر اشاره و با تأکید بر اینکه وجه قانونی دادن به این فریضه موجب حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌شود، گفت: نکته‌ای که در این زمینه باید بدان توجه می‌شد ایجاد ردیف بودجه برای ستادهای امر به معروف و نهی از منکر بود که امید داریم در سال‌های بعد به این امر توجه شود.

وی درباره فعالیت در فضای مجازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هم اظهار کرد: ستاد به شکل جدی وارد این فضا نشده است گرچه برخی از متون با موضوع این فریضه در این فضا منتشر می‌کنیم اما در هر حال بخشی از فضای مجازی به نوعی حریم خصوصی محسوب می‌شود که ورود به آن نیازمند پیش نیازهایی همچون حکم قانونی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در عین حال به وظیفه مهم رسانه‌ها در تبیین امر به معروف و نهی از منکر اشاره و با تأکید بر اینکه رسانه‌ها نیز باید در حفظ آبروی افراد و آنچه که مخابره می‌کنند دقت فراوانی داشته باشند بر حضور پررنگ اصحاب رسانه جهت نهادینه کردن این فریضه در جامعه تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر  استان قم به ریاست آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم و نماینده ولی فقیه در استان قم می باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم اظهار داشت: این ستاد دارای 5 معاونت از جمله معاونت امر به معروف و نهی از منکر مردم به دولت و مردم، معاونت امر به معروف و نهی از منکر دولت به مردم، معاونت فرهنگ، تحقیقات و آموزش، معاونت نظامی و قضایی امر به معروف و نهی از منکر و همچنین معاونت سازمان‌ها و برنامه و بودجه است.

وی اظهارداشت: در کتابچه قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر وظایفه همه نوشته شده است و بر اساس اصل هشتم قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است و شرایط و حدود آن را قانون تعیین می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سلیم زاده یادآور شد: در قم پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می‌کند و کتاب‌های ارزنده ای درباره این دو فریضه الهی نوشته شده است، همچنین سایت الکترونیکی راه اندازی شده است که دارای مطالب جذاب است.

وی گفت: هفته اول ماه محرم هر سال به عنوان هفته «امر به معروف و نهی از منکر» نامگذاری شده است و از آنجا که قیام امام حسین (ع) برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر بود، این دو فریضه الهی در هفته اول محرم مرود تأکید و یادآوری قرار می گیرد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha