یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فضای مجازی

حوزه/ حجت الاسلام نصیری فرد، کارشناس رسانه و فضای مجازی، ضمن توصیه به مطالعه و توجه طلاب به منویات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فضای مجازی، گفت: حضورآگاهانه طلاب دراین عرصه جهاد محسوب می شود.

حجت الاسلام جمال نصیری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در رابطه بیانات اخیر مقام معظم رهبری در اولین درس خارج فقه سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: بیانات اخیر مقام معظم رهبری دارای نکته هایی متفاوت با سال های گذشته بود چرا که ایشان هر ساله در این روز به اهمیت درس خواندن و فعالیت های علمی طلاب تا کید می کردند ولی امسال بر مطالب دیگری تاکید نمودند.

وی با بیان این که بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین درس خارج فقه سال تحصیلی جدید نشان داد که در شرایط فعلی، صحنه ای حساس به وجود آمده که توجه به این شرایط توسط طلاب ضروری است، خاطرنشان کرد: در زمان جنگ تحمیلی نیز، طلاب در کنار درس خواندن، به امر جهاد و نبرد با دشمن نیز می پرداختند چرا که در آن شرایط مجاهده با دشمن امری واجب بود.

این فعال فضای مجازی با بیان این که امروز جهادی برای طلاب وجود دارد که سخت تر و کامل تر از جهاد گذشته است و در این راستا 5 کلیدواژه و نکته مهم را در سخنان اخیر رهبری می توان یافت، گفت: باید توجه کرد که دشمن با تمام قوا به صورت برنامه ریزی شده در میدان جنگ نرم حاضر شده، لذا اگر طلاب فقط به درس و مباحثه مشغول شوند، بعدها به خود می آیند و می بینند، دشمنان اسلام، دین و انقلاب مردم را دزدیده اند.

وی افزود: نکته مهم تر این است که اگر این نظام آسیب ببیند، حوزه به مراتب آسیب بدتر و جدی تری خواهد دید، چون این نظام از دل حوزه بیرون آمد وبه همین دلیل، دشمنان، ابتدا حوزه را هدف می گیرد.

نصیری فرد ادامه داد: حوزه علمیه باید این توانایی را ایجاد کند که نسبت به آفند دشمن، پدافند لازم را داشته باشد که متأسفانه این مهم تا کنون تولید نشده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر تلاش برای ایجاد این توانایی ها، باید موانعی که در حوزه برای ورود به عرصه فضای مجازی وجود دارد نیز، برطرف شود چرا که به عنوان مثال، سال گذشته و در زمان مدیریت آیت الله حسینی بوشهری، بخشنامه ای از طرف مدیریت حوزه های علمیه مبنی براینکه استفاده گوشی های هوشمند برای طلاب حوزه های علمیه ممنوع است آمده بود که این بخشنامه با سخنان اخیر رهبری در تنافی می باشد و متاسفانه این بخشنامه هنوز هم برقرار است؛ قطعا یکی از اقداماتی که حوزه در این زمینه باید انجام دهد ملقی کردن این قبیل بخشنامه ها است.

این فعال فضای مجازی گفت: نکته چهارم گلایه رهبر معظم انقلاب از نا آشنایی طلاب با ابزارهای فضای مجازی و جنگ نرم است که حوزه به خودی خود در این زمینه برنامه ریزی مناسب را نکرده است؛ لذا لازم است حوزه علمیه، طلاب را در این جهت تجهیز، تأمین و آموزش دهد که این آموزش شامل آموزش ادبیات رسانه و نوع تبلیغ در فضای مجازی است؛ در نتیجه خوراک لازم مخاطبین در فضای مجازی تامین شده و نیازهای افراد جامعه توسط طلاب برطرف شود.

وی در رابطه طلابی که هم اکنون در فضای مجازی فعال هستند افزود: این افراد خودشان دست به کار شده اند و بر اساس وظیفه در این عرصه ورود کرده اند؛ چه بسا با ملامت دیگران نیز روبرو شده اند؛ لکن امروز می بینیم که نظر رهبر معظم انقلاب نیز بر همین امر است و در نتیجه نباید انتظار داشت هر طلبه بصورت انفرادی این کار را دنبال کند، بلکه حوزه باید این مسائل را در کنار درس خواندن پوشش دهد، چرا که اگر در این زمینه ضربه بخوریم زحمات دیگر ما نیز در حوزه هدر می رود.

نصیری با بیان این که نکته آخری که در بیانات معظم له مشهود بود عدم منافات این امر با فقاهت بود چرا که این امر بررسی و پاسخگویی شبهات روز می باشد، گفت: ممکن است برخی طلاب فکر کنند که این امر به فقاهت‌شان ضربه می زند، لذا باید توجه کرد که فقه، خود به دو دسته فردی (مسائل شرعی فردی) و فقه الله الاکبر (پاسخگویی مسائل اخلاقی، احکام و اعتقادی) تقسیم می شود؛ لذا مقام معظم رهبری فرمودند: پاسخگویی به شبهات اعم از فقه فردی است، این امر فقه الله الاکبر است و باید دقت کرد که اسلام حقیقی در فقه الله الاکبر تجلی می یابد نه صرف احکام فردی و شخصی.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha