چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام میرمرشدی

حوزه/ حجت الاسلام میرمرشدی، روحانیون را افسران معنوی دوران دفاع مقدس خواند و گفت: یکی از مهم ترین نقش های روحانیت در جبهه ها، بررسی و پاسخگویی به شبهاتی بود که از طرف دشمن و ضد انقلاب مطرح می شد.

حجت الاسلام سید احمد میرمرشدی در گفتگو با خبرنگار «حوزه»در رابطه با  نقش روحانیت در هشت سال دفاع مقدس و شرایط امروز، گفت: آن چیزی که ما در انقلاب اسلامی مشاهده کردیم و مبنای حرکت بود، نقشی بود که روحانیت از آغاز در آن ایفا کرد و اولین تظاهرات را علیه ظلم و ظالم آغاز نمود و این رسالت همچنان ادامه یافته است.

وی، پیرامون حضور روحانیون در جبهه ها بیان کرد: روحانیت به نسبت جمعیت کشور و اقشار مختلف، بیشترین حضور را در جبهه ها داشت و آن چیزی که مشهود بود، این است که رزمندگان نیز به شدت نسبت به حضور روحانیون احساس نیاز می کردند، به نحوی که یگان و مجموعه ای که فاقد روحانی بود، گویی فاقد پدر و شخصیت معنوی برای حرکت و عملیات بود.

حجت الاسلام میرمرشدی در ادامه افزود: یکی از مسئولیت های من در دوران دفاع مقدس، مسئولیت اعزام روحانیون به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) بود و در مناطق جنوب، غرب و شمال غرب سه مرکز ایجاد کرده بودیم که روحانیونی به جبهه می آمدند از طریق این مراکز تقسیم بندی و اعزام می شدند. گاهی بعضی از مسئولین تبلیغات یا رابطین یگان ها ساعت ها انتظار می کشیدند تا روحانی مورد نیاز خود را به جبهه ببرند.

وی اظهار کرد: روحانیون 3 نقش اساسی را در جبهه ها ایفا کردند، بخشی از روحانیون که  وارد جبهه شده بودند، نقش فرماندهی و راهبری را ایفا می کردند که به عنوان مثال شهید مصطفی ردانی پور اولین فرمانده روحانی لشکر امام حسین(ع) بود و  شهید عبدالله میثمی به عنوان نماینده امام در جبهه های جنگ حق علیه باطل نقش راهبری را به عهده داشت.

حجت الاسلام میرمرشدی عنوان کرد: تعدادی از روحانیون به عنوان رزمنده در جبهه ها حضور یافتند و مسئولیت های متفاوتی از رانندگی تانک تا مسئولیت توپخانه به عهده می گرفتند، حتی روحانیونی به عنوان تخریبچی حضور داشتند و همزمان که امام جماعت گردان و سنگر خود بودند، پا به پای رزمندگان سلاح بر دوش در عملیات حضور داشتند.

وی اذعان کرد: دسته سوم از روحانیون که ممکن بود عملاً کار رزمی انجام ندهند، نقش روحانی و محور کاروان جنگ را به عهده داشتند، لذا در جبهه شاهد روحانیونی بودیم که حتی درس های خود را به همراه می آوردند و در جبهه مرور می کردند تا از دروس حوزوی عقب نمانند.

این روحانی رزمنده دوران دفاع مقدس در بیان نقش روحانیونی که رسالت تبلیغی را به عهده داشتند، خاطرنشان کرد: این روحانیون به عنوان امام جماعت، مسئول فرهنگی و تبلیغات گردان ها مشغول فعالیت هایی از قبیل آموزش احکام، قرآن آموزی، مشاوره اخلاقی و ... بودند و رسالت خود را ایفا می کردند؛ لذا وجود چنین افرادی در مجموعه یگان ها چنان موثر بود که گاهی نبودشان به عنوان خسارت عظیم تلقی می شد و این امر باعث پیروزی های متعدد رزمندگان اسلام شد.

وی در ادامه افزود: گاهی این دسته از روحانیون به حل اختلاف رزمنده ها با خانواده های خود و حل مشکلات روحی و اخلاقی آنان می پرداختند و اگر چنانچه رزمنده ای مشکلاتی از قبیل مشکل عبادی اعم از خمس و زکات و نماز و... این روحانیون به عنوان قیم و وصی عمل می کردند.

حجت الاسلام میرمرشدی تاکید کرد: روحانیون در دوران دفاع مقدس همچون افسران معنوی عمل می کردند که حتی بسیاری از آنان تا مدت ها دارای کارت و پلاک نبودند و بسیاری شهید شدند که به سختی شناسایی شدند و بسیاری هم گمنام ماندند و عده ای هم جانباز شدند و تا امروز با مشکلات جانبازی دست و پنجه نرم می کنند.

حجت الاسلام میرمرشدی بیان کرد: یکی از مهم ترین نقش روحانیت در جبهه ها بررسی و پاسخگویی به شبهاتی بود که گاهی از طرف دشمن و ضد انقلاب مطرح می شد، به عنوان مثال گاهی این شبهه مطرح می شد که چرا در خاک عراق می جنگیم و یا اینکه نماز ما در خاک عراق صحیح است که روحانیون با پاسخگویی این شبهات از انحرافات عقیدتی جلوگیری می کردند.

وی در بیان این شبهات خطرناک که به واسطه روحانیت حل و فصل می شد، بیان کرد: بعضی اوقات شبهه ای مطرح می شد که این افرادی که ما با آنها می جنگیم که مذهب سنی یا شیعه دارند و مسلمان هستند، آیا جایز است مسلمان، مسلمان را بکشد؟ روحانیت با توجه به مبانی اعتقادی این مسئله را روشن می کرد که نیت ما مسلمان کشی نیست؛ لذا کسی که ظالمانه علیه مسلم سلاح بردارد دیگر حکم مسلمان ندارد و قتل او به اعتبار نفاقش جایز است.

مسئول اسبق حوزه نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه  در بیان خاطره ای افزود: یک شب در لشکر14 امام حسین(ع) منبر رفتم و راجع به وصیت سخنرانی کردم، بعد از منبر مشاهده کردم تمام رزمنده ها در حال وصیتنامه نوشتن هستند و از بنده در این زمینه سئوال می کردند و روش ها را می پرسیدند که یکی از رزمنده ها گفت، من سال ها نماز نخوانده ام، روزه نگرفته ام و از تاثیر دفاع مقدس به جبهه آمدم که من طریق اداء این وظیفه و درج آن در وصیت را به او آموزش دادم و مشاهده کردم پس از آن تا روز عملیات تمام روز مشغول نماز و عبادت بود و در نهایت هم شهید شد و پیکر مطهرش در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد، ما به حال شهدایی که ره صد ساله را یک شبه طی کردند، غبطه می خوریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha