شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شیخ خمیس سعید ماتاکا دبیرکل مشایخ و علمای مسلمان تانزانیا - شیخ محمد عیدی محمد رئیس مؤسسه الرسالة الاسلامية

حوزه/ شیخ محمد عیدی گفت: در مهاباد شیعه و سنی در یک همایش درباره یک موضوع صحبت کردند و همه یک حرف داشتند و تنها فرقی که داشتند در عمامه های آنها بود و اگر این عمامه و لباس نبود کسی نمی توانست میان آنها فرق بگذارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چندی پیش گروهی از علما و شخصیت های دینی آفریقا ضمن سفر به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با چهره های دینی و مراکز اسلامی کشور در نشست های تخصصی شرکت کردند و علاوه بر این از نزدیک با وضعیت اهل سنت ایران و فعالیت های آنها آشنا شدند. این شخصیت های دینی در گفتگو با خبرگزاری حوزه به بیان وضعیت مسلمانان کشور خود و نظریات خود در مورد مسائل مهم جهان اسلام پرداختند و فصل مشترک سخنان آنها نه بزرگ به تکفیر بود. در این قسمت، گفتگوی خبرنگار حوزه با دو شخصیت علمایی تانزانیا را به خوانندگان محترم تقدیم می کنیم:

شیخ خمیس سعید محمد ماتاکا

لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره علت سفر خود به ایران توضیح بدهید.

شیخ خمیس سعید ماتاکا دبیرکل مشایخ و علمای مسلمان تانزانیا و به ایران آمده ایم تا از تجربیات گسترده ایران در زمینه تبلیغ و ترویج وحدت اسلامی در جهان استفاده کنیم و یاد بگیریم و با راه حل های ایران برای رویارویی با چالش های پیش روی امت اسلامی آشنا شویم.

تمام ما می دانیم که مسلمانان در جهان با مشکلات و چالش های زیادی روبرو هستند و در هر حال تنها راه حل پیش روی مسلمانان، وحدت و همبستگی و دوری از تفرقه است که خداوند متعال هم می فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» و می فرماید «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم وتصبروا إن الله مع الصابرین».

واقعیت این است که درگیری و نزاع میان مسلمانان باعث شکست و ضعف آنها می شود. اگر مسلمانان متحد نباشند قدرتمند نمی شوند و قدرت آنها در اتحادشان نهفته است. قدرت آنها در همبستگی و محبت نهفته است. قدرت مسلمانان در همکاری و همدلی است و اگر مسلمانان با هم متحد باشند، راه آنها به سوی رسیدن به منافع عمومی مسلمانان روشن و واضح خواهد بود و در غیر این صورت یعنی بدون اتحاد و بدون محبت و گذشت و بدون همبستگی، مسلمانان در اسفل السافلین خواهند بود.

 

اوضاع دینی کنونی در تانزانیا چگونه است؟گفتگوی خبرگزاری حوزه با شخصیت های دینی آفریقا

الحمد لله اوضاع دینی خوب است و مسلمانان در تانزانیا برای تامین نیازهای دینی خود تلاش می کنند و مسجد و مدرسه می سازند و همچنین برای تحقق وحدت و همبستگی هم تلاش می کنند.

 

گویا تاریخ اسلام در تانزانیا بسیار کهن است. حتی شنیده ام که ایرانی ها از قدیم الایام تا به الان در تانزانیا حضور داشته اند. درست است؟

بله تاریخ اسلام در تانزانیا به قرون نخست اسلام بر می گردد و اولین کسی که از خارج وارد تانزانیا شد فارس بودند و حتی برخی طوایف آفریقایی تانزانیا در اصل از اهالی شیراز ایران هستند و حتی یکی از علمای جلیل القدر ما در تانزانیا مرحوم شیخ حسن بن عمیر الشیرازی بود که نشان می دهد آفریقایی های تانزانیا و مردم ایران با هم اشتراکاتی تاریخی دارند. از طرف دولت ایران هم جهاد سازندگی در تانزانیا حضور دارد.

 

رابطه میان پیروان مذاهب اسلامی در تانزانیا چگونه است؟

در تانزانیا مشکلاتی میان مذاهب وجود ندارد و مردم با هم همکاری و همزیستی دارند.

 

در برخی کشورهای آفریقایی شاهد این هستیم که برخی کشورهای همسایه ما تلاش می کنند میان شیعه و سنی تفرقه و دشمنی ایجاد کنند.

ما تلاش می کنیم چنین حرکت هایی را خاموش کنیم و تلاش ما این است که وحدت اسلامی در تانزانیا محقق شود و البته در کشور ما هر مذهبی اجازه فعالیت دارد و الحمدلله همکاری داریم.

 

اولین سفر شما به ایران است؟

بله اولین سفر ما به ایران و قم است که ما از طریق جامعة المصطفی با قم آشنا شده بودیم و شهری قدیمی است.

 

در این سفر ایران و مردم آن را چگونه دیدید؟

الحمدلله مردم ایران مردم خوبی هستند و میهمان نواز هستند و همکاری می کنند اما در این سفر یک چیز نظر ما را جلب کرد و در ایران چیزی دیدیم که در هیچ جای دیگر جهان سابقه ندارد و آن پیشرفت و شکوفایی بی نظیر است.

به عنوان مثال به شهر مهاباد در آذربایجان غربی رفتیم و با آنکه از مرکز فاصله دارد پیشرفته و در حد پایتخت است و نکته عجیب این بود که دیدیم در ایران استان با شهری با 98 درصد جمعیت سنی وجود دارد که مردم آن به راحتی زندگی می کنند و جهان از این بی اطلاع است و ما دیدیم که سنی و شیعه در این شهرها در کنار هم هستند و همکاری دارند اما متاسفانه این خبرها سانسور می شود.

علاوه بر این متوجه شدم که ایران به طرز غیر قابل توصیفی در تامین محصولات مورد نیاز داخل، به خودکفایی رسیده و محصولات زیادی تولید می کند و اینها نشان می دهد ایران کشوری بزرگ است و تمام مسلمانان باید این راه را پیروی کنند.

 

شیخ محمد عیدی محمد رئیس مؤسسه الرسالة الاسلامية

گفتگوی خبرگزاری حوزه با شخصیت های دینی آفریقا با توجه به سخنان شیخ ماتاکا، شما وضعیت اهل سنت ایران را چگونه دیدید؟

باید بگویم ما باید از تجربیات ایران در کشورهای خود استفاده کنیم. ایران الگوی کامل تسامح و همزیستی است، چون در ایران تمام مذاهب به بهترین شکل ممکن باهم زندگی و مشارکت دارند و این نمونه بارزی است که جهان از آن بی خبر و بی بهره است.

در مهاباد ایران دیدیم شیعه و سنی چگونه با هم زندگی می کنند و همه در کنفرانس شرکت کردند و درباره یک موضوع صحبت کردند که فساد تکفیر بود اینکه اسلام تکفیر را قبول نمی کند و به نظرم ما باید این الگو و نمونه را به تمام جهان معرفی کنیم و آن را به کشورهای خود منتقل کنیم.

در مهاباد شیعه و سنی در یک نشست درباره یک موضوع صحبت کردند و همه یک حرف داشتند و تنها فرقی که داشتند در عمامه های آنها بود و اگر این عمامه و لباس نبود کسی نمی توانست میان آنها فرق بگذارد.

 

در سخنان خود به فساد تکفیر اشاره کردید که موضوع صحبت شیعه و سنی در یک نشست بوده و امروز همام طور که می دانید تکفیری ها و داعش در صدر اخبار تمام جهان قرار دارند. افکار عمومی مردم تانزانیا در مورد داعش و اندیشه تکفیری چیست؟

تمام ما پیش از این گفته ایم و اکنون نیز بر این باوریم که بزرگ ترین هدف تکفیری ها کشتار مخالفان خود است و این اشتباه است چون آنها بدون اینکه با کسی صحبت کنند او را تکفیر می کنند و می کشند و این خلاف دستور اسلام است چون اسلام به ما می آموزد ابتدا باید سخن طرف مقابل خود را بشنوی و سپس آن را رد کنی و بعد کسی که قرار است داوری کند باید طرف سوم آنها باشد، اما تکفیری ها خودشان حکم می کنند و می کشند و از این رو یک اندیشه پنهان در فکر تکفیری وجود دارد که اکراه و اجبار در دین است که در شرع ما از آن نهی شده و ممنوع است؛ چراکه خداوند متعال می فرماید: «لا اکراه فی الدین».

ما باید پیام دین را به دیگران برسانیم و این خداست که دل ها را هدایت می کند و از این رو ما می گوییم اسلام اندیشه تکفیر را تایید نمی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha