پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گفتگو با سلیمان محمد کسوله مفتی اعظم اوگاندا
و شیخ حسن باگاروکا از رواندا

حوزه/ نماینده مفتی رواندا گفت: امام خمینی فقط برای شیعه قیام نکرد، بلکه انقلاب او اسلامی و برای امت اسلامی بود و رهبر این انقلاب هم رهبر تمام امت اسلامی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چندی پیش گروهی از علما و شخصیت های دینی آفریقا ضمن سفر به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با چهره های دینی و مراکز اسلامی کشور در نشست های تخصصی شرکت کردند و علاوه بر این از نزدیک با وضعیت اهل سنت ایران و فعالیت های آنها آشنا شدند. این شخصیت های دینی در گفتگو با خبرگزاری حوزه به بیان وضعیت مسلمانان کشور خود و نظریات خود در مورد مسائل مهم جهان اسلام پرداختند و فصل مشترک سخنان آنها نه بزرگ به تکفیر بود. در این قسمت، گفتگوی کوتاه خبرنگار حوزه با دو شخصیت علمایی از کشورهای اوگاندا و رواندا را به خوانندگان محترم تقدیم می کنیم:

گفتگو با سلیمان محمد کسوله مفتی اعظم اوگاندا

اولین سفر شما به ایران است؟

بله اولین بار است که به ایران سفر می کنم.

 

مسلمانان اوگاندا چه نسبتی از جمعیت آن هستند؟

مردم اوگاندا تقریبا چهل میلیون نفر هستند که مسلمانان تقریبا چهل درصد این جمعیت را تشکیل می دهند و البته مسیحیان کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس نیز در کشور ما زندگی می کنند. الحمد لله در اوگاندا جوانان به دین و فراگیری آن تمایل دارند.

 

چه فعالیت هایی به عنوان مفتی عام دارید؟

فعالیت های ما شامل تبلیغ در شهرها و روستاها و دعوت مردم به اسلام و آموزش دادن به کودکان می شود و مردم را به کار و تلاش و زندگی تشویق می کنیم و از آنها می خواهیم برای پیشرفت کشور، اختلافات را کنار بگذارند و به آنها تاکید می کنیم که تمام مسلمانان با مذاهب مختلفی که دارند یک امت هستند.

 

گفتگو با شیخ حسن باگاروکا از رواندا

در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

شیخ حسن باگاروکا نماینده مفتی رواندا هستم. در رواندا به تبلیغ اشتغال دارم و از مسئولان شیعه رواندا و رئیس مؤسسه اسلامی اهل بیت(ع) در رواندا هستم.گفتگو با شخصیت های دینی آفریقا

 

مذهب اهل بیت(ع) در رواندا رسمی است؟

بله رسمی است و دولت آن را به رسمیت می شناسد.

 

چه تعداد از مردم رواندا مسلمان هستند؟

تا کنون آماری رسمی در این زمینه وجود ندارد اما تقریبا مسلمانان 10 تا 12 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و این در حالی است که رواندا تقریبا 12 میلیون نفر جمعیت دارد.

 

چه فعالیت هایی در زمینه تشیع و ترویج مکتب اهل بیت(ع) دارید؟

فعالیت های ما محدود است، چون امکانات کافی در اختیار نداریم و البته نشست هایی با حضور اهل سنت برگزار می کنیم.

 

جمعیت شیعیان رواندا چقدر است؟

شیعیان تقریبا 3 تا 5 هزار نفر هستند.

 

آیا شیعیان و اهل سنت با هم ارتباط دارند؟

الحمدلله بله ارتباط دارند و ارتباط خوبی است اما کسانی هم در آنها هستند که ما را دوست ندارند اما با هم زندگی می کنیم و مشکلی وجود ندارد.

 

در برخی کشورهای آفریقا عربستان برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی تلاش می کند در کشور شما هم عربستانی ها چنین تبلیغاتی دارند؟

ما شهروندان یک کشور و سرزمین هستیم، اما باید گفت که این تلاش از سوی سعودی ها وجود دارد و برخی جوانان درس خوانده در عربستان که افکار وهابی دارند، در رواندا هستند و فعالیت می کنند و دوره ها و نشست هایی برای مبارزه با شیعه برگزار می کنند، اما اکنون به برکت حکمت دولت رواندا این قانون وجود دارد که هرکس به دین دیگر در منبر دشنام بدهد مجازات می شود و دولت ما دولت وحدت ملی نام دارد و از این رو از تفرقه میان شهروندان خود استقبال نمی کند و با آن برخورد می کند، چون همه ما یک ملت هستیم که در یک کشور زندگی می کنیم اما متاسفانه تبلیغات وهابی ها وجود دارد که به تازگی کاهش یافته است.

 

پیش بینی شما از آینده شیعه در رواندا چیست؟

پیش بینی من این است که آینده بهتری در انتظار شیعیان باشد و آینده شیعیان رواندا را درخشان می دانم، چون راه برای ما باز است که کار کنیم و ما وظیفه داریم تلاش خود را افرایش دهیم و تبلیغ کنیم. ما نیاز به حسینیه و مراکز اسلامی و بیمارستان و مدرسه داریم که به حرکت تبلیغی ما کمک کند و بتوانیم صدای خود را به مردم برسانیم.

آخرین سخن من همان طور که برادران هم اشاره کردند این است که امام خمینی فقط برای شیعه قیام نکرد بلکه انقلاب او اسلامی و برای امت اسلامی بود و رهبر این انقلاب هم رهبر تمام امت اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha