یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مهدی شریف

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه، ماه محرّم را بهترین فرصت برای تغییر نگرش ها و رفتار های انسان برشمرد و اظهار کرد: محرّم، فرصت مغتنمی است تا ببینیم چقدر به خواسته های اهل بیت(ع) توجه کردیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام مهدی شریف  محقق و پژوهشگر دینی، توجه به سلوک عاشورایی را یک حرکت جاری و مستمر  دانست و اظهار کرد: سلوک حسینی، مقطعی و گذرا نیست، بلکه حرکت در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) یک حرکت جاری و مستمر است.

وی ادامه داد: سالکان، مسیر عاشورا را در لحظه لحظه زندگی خودشان لحاظ می کنند و نه فقط در کربلای ظاهری بلکه در کربلای باطن نیز که طبق روایات «ماورای عرش خداست» این نکته را مد نظر قرار می دهند.

حجت الاسلام شریف، رسیدن به کمال را هدف اصلی خلقت بشر خواند و گفت: خداوند تبارک و تعالی بدون هدف انسان، را خلق نکرد تا فقط در آن به مسائل دنیایی و یا تنها به عبادات ظاهری بپردازد؛ بلکه هدف از خلقت، دست یافتن به کمال ابدی انسان بود. اینکه امام معصوم(ع) فرمود: «خَلَقْتُ الْأَشْیآءَ لِأَجْلِک، وَ خَلَقْتُک لِأَجْلی»1 تمام اشیا را برای تو و تو را برای خود آفریدم» این است که تمام خلقت دنیا برای رسید به سعادت ابدی انسان بوده است.

این پژوهشگر دینی با اشاره به نقشه ترسیم شده در رسیدن به کمال بشر اظهار کرد: تفاوتی که اصحاب سید الشهدا(ع) با دیگران داشتند، تطبیق آمال، آرزو و خواسته هایشان با آرمان ها و خواسته های سید الشهدا(ع) بود.

بهترین وسیله تقرب به اهل بیت(ع)

وی افزود: اگر بخواهیم در این مسیر حرکت کنیم و ثابت قدم بمانیم، نیازی به ابزاری اساسی داریم تا ضمن تعیین مسیر هموار، نقشه راه ما قرار گیرد و بهترین وسیله ای که در مسیر سلوک عاشورایی به کار می آید، تطبیق آمال و آرزوها با مسیر اهل بیت(ع) است و ان وقت، پای در مسیر اصحاب سیدالشهدا(ع) گذاشته است. اصحابی که طبق روایات و بیان امام حسین(ع)، بهتر از این اصحاب در عالم وجود ندارد.

حجت الاسلام شریف  با بیان اینکه شهادت اصحاب سید الشهدا(ع) در راه خدا، علت اصلی تعیین جایگاه ویژه آنان نیست، تصریح کرد: اگر اصحاب امام حسین(ع) به این درجه و مقام رسیدند، فقط شهادت آنان نیست چراکه اگر این علت تامه باشد در میان اصحاب اهل بیت(ع) فراوان کسانی هستند که در رکاب اهل بیت(ع) همچون مالک اشتر، عمار بن یاسر و دیگران شهید شدند و گرچه هرکدام دارای مقام و منزلتی هستند اما مقام اصحاب سید الشهدا(ع) بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که امام معصوم (ع) در وصف آنان می فرماید: کربلا با آن عظمت، به وجود شما پاک شد.

وی افزود: رمز موفقیت این اصحاب، عدم تعلق به دنیا و حرکت در مسیر امام حسین(ع) بود. بُرَیر بن خُضَیر هَمْدانی مِشْرَقی سید القرّای اهل کوفه بود، پس از واقعه عاشورا تعدای از کسانی که در واقعه حضور داشتند درباره این که ما بریر را کشتیم، دچار اختلاف شدند؛ یکی از لشگریان کوفه بر سر آن ها فریاد کشید که وای برشما؛ آیا کشتن سیدالقرا افتخار دارد؟ در حالات قاتل بریر است که همسر قاتل بریر، فریاد زده قَتَلتُ سید القرا؟ آیا تو آقای قاریان قرآن را کُشتی؟ و در تاریخ آمده است همسر قاتل ایشان تا آخر عمرش با شوهر خود صحبت نکرد.

انتخاب مسیر سعادت و پیروی از فرمان امام

حجت الاسلام شریف با بیان اینکه اصحاب و یاران سید الشهدا(ع) با اراده خودشان در این مسیر پای گذاشتند به سخنان امام حسین(ع) در شب عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت در شب عاشورا فرمودند: «فَاِنَّ الْقَوْم اِنَّما یَطْلُبُونَنى وَلَوْ اَصابُونى لَذَهَلُوا عَنْ طَلَبِ غَیْرى»2 یعنی اینها با من کار دارند؛ حضرت در این قضیه، حتی اهل بیت خود را نیز جدا نکرد و آن چیزی که باعث شد در واقعه عاشورا تمام افراد و یاران در رکاب حضرت شهید شوند، انتخاب مسیر سعادت و پیروی از فرمان امام است تا جایی که بریر عرضه داشت «ان نقاتل بین یدی»؛ یا ابا عبدالله خدا بر ما منت گذاشته در مسیر شما پای گذاریم و بدنمان قطعه قطعه شود؛ این نگاهی بود که در مقابل فکر بزرگانی همچون بریر حاکم بوده است یا درباره جناب ظهیر که به حضرت عرضه داشت این عمر شصت و چند ساله ارزشی ندارد که بگویم فدای شما، اما اگر به من بگویند تو می توانی تا ابد زندگی کنی، من باز هم شهادت در رکاب شما را انتخاب می کنم.

وی، تنها راه موفقیت در مسیر عاشورائیان را تطبیق اعمال و رفتار فردی با خواسته های سیدالشهدا(ع) دانست و گفت: اگر فکرمان و گفتارمان را با اعمال و رفتار معصومین(ع) منطبق کنیم، خیلی از مسائل و مشکلات حل خواهد شد. بسیاری از مردان نیک روزگار که به جایی رسیدند به جهت تبعیت از فرامین معصومین بوده است.

حجت الاسلام شریف، در این رابطه افزود: سلمان اگر به جایی رسید در امالی شیخ طوسی است که امام صادق(ع) به منصور بُزُرج فرمود: سلمان چند ویژگی داشت که ما از او یاد می کنیم «إحداها ایثاره هوى أمیر المؤمنین «ع» على هوى نفسه»3. یعنی انطباق خواسته هایش با خواسته های امیرالمومنین(ع).

تفسیر به رای آفت جامعه مذهبی و هیاتی

این پژوهشگر دینی اعمال نظرات شخصی و عدم توجه به فرمان امام معصوم را مانع پیشرفت انسان برشمرد و گفت: آفتی که متاسفانه امروزه در جامعه وجود دارد و حتی رده های از این آفت ها در جامعه هیئتی و مذهبی مشاهده می کنیم، اعمال نظر های شخصی و انفرادی و عدم توجه به رای و نظر اهل بیت در یک سری از مسائل است که سبب می شود انسان در مسیر سیر خود، دچار توقف شود.

وی ماه محرم را بهترین فرصت برای تغییر نگرش ها و رفتار های انسان برشمرد و اظهار کرد: محرم فرصت مغتنمی است تا ببینیم چقدر به خواسته های اهل بیت(ع) توجه کردیم اگر نزدیک شدیم سعی کنیم این مقاربت، ادامه پیدا کند اما اگر عقب ماندیم تلاش کنیم تا از ظرفیت و فرصت محرم برای نزدیک شدن به خواسته های اهل بیت(ع) استفاده کنیم.

پی نوشت:

1- شرح اصول کافی

2- بر گرفته از کتاب : سخنان حسین بن على (ع ) از مدینه تا کربلا

3- بحار» ۲۲/ ۳۲۷- از کتاب« امالى» مفید

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha