جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست سنخ‌شناسی زنان طلبه از تحصیل در حوزه‌

حوزه/ جلسه دفاعیه پایان نامه «سنخ‌شناسی زنان طلبه براساس انگیزه‌های آنان از تحصیل در حوزه‌های علمیه» در دانشگاه تهران برگزار می گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، چرا زنان طلبه، طلبه شده‌اند؟ و کدام عوامل اجتماعی آنان را به سمت طلبه‌شدن سوق داده است؟ سئوال‌های اصلی پروژه پایان نامه "الهه نوری" دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده جامعه شناسی دانشگاه تهران با موضوع «سنخ‌شناسی زنان طلبه براساس انگیزه‌های آنان از تحصیل در حوزه‌های علمیه» است.

 وی، این پژوهش را با هدف اصلی تحلیل جامعه‌شناختی انگیزه‌های زنان طلبه از تحصیل در حوزه‌های علمیه و در گام بعدی سنخ‌شناسی طلاب زن براساس این انگیزه‌ها با راهنمایی دکتر سیدمهدی اعتمادی‌فرد و مشاوره دکتر سارا شریعتی انجام داده است.

 پژوهشگر برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کیفی استفاده و از تکنیک‌های مصاحبۀ اپیزودیک و مشاهده‌های میدانی پنهانی و آشکار برای جمع‌آوری داده‌ها و برای تحلیل داده‌ها از تکنیک‌های تحلیل تماتیک و کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده کرده است.

وی معتقد است: زنان حوزوی در حال تجربۀ نوعی از حیات طلبگی هستند که در ایران کنونی و اسلام شیعی بی‌سابقه است. از دغدغه‌های اصلی‌ای که مسئلۀ این پژوهش تا حد زیادی به آن گره خورده است، فهم زندگی زنان حوزوی به عنوان قسمتی از گروه اجتماعی بزرگ و تاثیرگذار روحانیت در کل کشور است.

رسیدن به چنین فهمی علاوه بر این که زوایای پنهان زندگی زنان حوزوی را روشن خواهد کرد، منجر درک بهتر وضعیت اجتماعی نهاد روحانیت در کل کشور شده و می‌تواند به فهم بیشتر و بهتر سازوکارهای پویایی و تداوم این نهاد، تاثیرگذاری‌ها، کامیابی‌ها و احیانا ناکامی‌های آن در عرصه‌های گوناگون اجتماعی یاری رساند.

لازم به ذکر است: این پایان نامه چهارشنبه ۱۴ مهرماه در سالن شریعتی دانشکده جامعه شناسی دانشگاه تهران جنب دانشگاه تربیت مدرس، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ ارائه خواهد شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha