جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پایان نامه

حوزه/ «مقایسه و نقد اهم کتب اصولی اخباری» در دفاع پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان انجام شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام احمدی نیک، استاد داور این پایان نامه در جلسه دفاعیه با اشاره به موضوع تحقیق، تحلیل های آسان، جسارت در نقل اشکال و دیدگاه بر بزرگان، اشکالات اندک تایپی، استفاده از منابع و کتب مناسب در قالب موضوع و بکار بردن تعابیر مناسب را از نقاط قابل بیان در مورد این پژوهش عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح شبهات در حیطه های مختلف منجر به  تدوین کتب و نظرات فقیهان در مباحث اصول و فقه شده است، افزود: بروز و ظهور شخصیت هایی که منجر به جریانات و شبهات بوده اند از جمله مرجوم جزایری، شیخ حر عاملی و غیره، از نقاط قوت این نگارش است.

حجت الاسلام احمدی نیک، در خصوص تدوین پایان نامه نیز نکاتی را متذکر شد و گفت: بیان فرضیه، سئوالات اصلی و فرعی، ضرورت بحث این پژوهش بر کارهای مشابه، نتایج و اهداف، از مهمترین ارکان اصلی تدوین پایان نامه ها است.

علیرضا صادقی، تدوینگر این پایان نامه  نيز گفت: امروزه ظهور ادعاهایی از بعضی اقشار جامعه شیعی بر پایه مبانی اخباری گری و راه حل تبیین جایگاه حقیقی عقل و متون دینی می باشد و با توجه به اين امر، نسبت به نگارش اين پايان نامه اقدام كرده است.

چهار کتاب، الاصول الاصلیه المستفاده من الکتاب و السنه (فیض کاشانی)، الفصول المهمه فی اصول الائمه (حر عاملی)، مقدمات دوازده گانه الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره (بحرانی)، الاصول الاصلیه و القواعد الشرعیه (شبر کاظمی)، بحث اصلی این پایان نامه به شمار می رود.

ریشه یابی آراء اخباریان، تبیین و نقد بعضی از آراء اصلی و فرعی آنها و در نهایت نقد نگاه اخباری ها و پیروان غیر هم نامشان به عقل و کتب حدیث، با محوریت چهار کتاب در اصول فقه مبتنی بر احادیث، در اين پژوهش انجام شده است.

گفتنی است، تدوينگر پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با موضوع «مقایسه و نقد اهم کتب اصولی اخباری» از راهنمایی حجت الاسلام شریفی و مشاوره حجت الاسلام رجایی شاهرودی استفاده كرده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha