جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پایان نامه

حوزه/ واقع گرایی و عدم واقع گرایی؛ دو نگرش کلی در کثرت گرایی اخلاقی است كه در هشتادمین پایان نامه سطح سه رشته تخصصی کلام اسلامی مدرسه علمیه نواب بررسي شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سیدحامد میرباقری در جلسه دفاع پایان نامه سطح سه خود با عنوان «بررسی انتقادی کثرت گرایی اخلاقی بر اساس مبانی کلام امامیه» در مدرسه علمیه عالي نواب، عنوان کرد: اساساً فیلسوفان اخلاق در غرب معتقدند که چون گزاره های اخلاقی صدق و کذب پذیر نیستند، چاره ای جز پذیرفتن نظام های مختلف اخلاقی، یعنی کثرت گرایی اخلاقی نداریم.

وی با تأکید بر این که در مورد موضوع انتخابی، کار مستقلی از سوی اندیشمندان مسلمان صورت نگرفته است، تبیین منصفانه مبانی کثرت گرایی اخلاقی و مشخص کردن نقاط ضعف آن، تبیین مبانی نظام اخلاقی اسلام، بررسی نقاط افتراق مبانی کثرت گرایی اخلاقی و نظام اخلاقی اسلام و تبیین ثمرات عینی این تفاوت ها به صورت تطبیقی را اهداف پژوهش خود معرفی کرد.

حجت الاسلام میرباقری با بیان این که کثرت گرایی اخلاقی در دو حوزه ارزش ها و الزامات قابل طرح است، گفت: پلورالیسم اخلاقی در باب ارزش ها بدین معناست که همه ارزش ها به یک ارزش ذاتی واحد قابل ارجاع نیستند، بلکه ارزش های ذاتی متعددی در عرض هم وجود دارند.

وی اضافه کرد: برخی معتقدند که احکام و جملات اخلاقی از سنخ جملات انشائی بوده و از هیچ واقعیت خارجی حکایت نمی کنند و در مقابل برخی بر این باورند که جملات اخلاقی از قبیل جملات خبری بوده و از عالم واقع خبر می دهند که این دو نوع نگرش، مبنای تقسیم بندی نظریات اخلاقی به «واقع گرایی» و «عدم واقع گرایی» شده است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمين غلام نبی گلستانی، نماینده گروه علمی مدرسه عالی نواب ضمن تمجید از موضوع و محتوای این پایان نامه، اشکالات آن را در چهار حوزه ساختار، محتوا، منبع و مأخذ و غلط های مغیّر معنا متذکر شد.

وی بیان کرد: موضع گیری منفی یا مثبت نسبت به موضوع انتخاب شده می تواند تمام زحمات یک تدوینگر را زیر سؤال ببرد و پیشنهاد می شود طلاب برای تمام عبارات بیان شده در پایان نامه خود استدلال داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمين گلستانی، خلط مباحث را از دیگر اشکالات رایج در پایان نامه ها دانست و افزود: عدم تفکیک میان کثرت گرایی و تکثّرگرایی، مکتب و طرفدارای مکتب، حقیقت و واقعیت و خلط میان وجود ذهنی و واقعی از اشکالات این پایان نامه است.

دکتر داوود حیدری، دیگر داور این پایان نامه نیز نکاتی در مورد رعایت شماره گذاری های فهرست در متن، تناسب عنوان و محتوا و صحیح و منطقی بودن نتیجه گیری ها و استدلال ها را به تدوینگر پایان نامه تذکر داد.

لازم به ذکر است که پس از مشورت اساتید داور و راهنما، پایان نامه «بررسی انتقادی کثرت گرایی اخلاقی بر اساس مبانی کلام امامیه» با نمره نوزده پذیرفته شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha