شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی اصول و ارزش های اخلاقی مشترک در ادیان و نقش دین در رویکرد بشردوستانه

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر این که مصلحت انسان ها در کنترل جنگ است، خواستار وضع قوانین و مقررات مشترک بین ادیان های مختلف جهان، به منظور کنترل جنگ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در نشست علمی «اصول و ارزش های اخلاقی مشترک در ادیان و نقش دین در رویکرد بشردوستانه»، که با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی و همچنین نمایندگان اقلیت های دینی، به همت مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین الملل، در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، در تهران برگزار شد، اظهار داشت: مصلحت انسان در کنترل جنگ و درگیری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که ما باید در صدد وضع قوانین و مقررات مشترک بین ادیانی در زمینه کنترل جنگ در نقاط مختلف جهان باشیم، خطاب به نمایندگان اقلیت های دینی حاضر در این نشست گفت: باید اشتراکات همدیگر در زمینه های مختلف و به ویژه در این خصوص را بشناسیم.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در ادامه سخنانش با بیان این که در ارتباط با دین، دو مسیر را می توان تصور کرد، خاطرنشان کرد: نگاه دین بدون توجه به خدا و فطرت یک نگاه است که البته این نوع نگاه از سوی هر انسانی، منجر به جنگ و درگیری می شود و این مسیر از خدا و فطرت بیگانه است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: نگاه دوم مسیری است که به خدا منتهی می شود و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است؛ آیه ۳۰ سوره روم که می فرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا، فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا، لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» به معنی «پس روى خود را با گرایش تمام به حقّ، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خداى تغییرپذیر نیست. این است همان دین پایدار، ولى بیشتر مردم نمی‌دانند»، تأکید می کند که به این طریق است که دین خدا بنیان می شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر تقویت تعاملات بین الادیانی، گفت: بزرگان ادیان مختلف، باید به فکر اشتراکات دینی باشند، البته این امر نیاز به دین شناختی عمیقی دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha