شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی اصول و ارزش های اخلاقی مشترک در ادیان و نقش دین در رویکرد بشردوستانه

حوزه/ نشست علمی «اصول و ارزش های اخلاقی مشترک در ادیان و نقش دین در رویکرد بشردوستانه» با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی و همچنین نمایندگان اقلیت های دینی، در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، نشست علمی «اصول و ارزش های اخلاقی مشترک در ادیان و نقش دین در رویکرد بشردوستانه»، با حضور شخصیت های حوزوی ودانشگاهی و همچنین نمایندگان اقلیتهای دینی، به همت مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین الملل، در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، در تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست علمی، آقای «اولو ویه مارتن» رئیس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران و دکتر اشراقی، رئیس اداره دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشر دوستانه، ضمن خوشامدگویی به حضار، مطالبی را در خصوص عنوان این نشست علمی مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رئیس این جلسه و عضو مجلس خبرگان رهبری، نیز در سخنانی، وضع قوانین مشترک بین ادیانی برای کنترل جنگ در جهان را ضروری برشمرد.

*همه ادیان الهی به یک خدا اعتقاد دارند

در ادامه این جلسه، سر کیسیان، اسقف اعظم ارامنه ایران، ضمن تشکر از کسانی که این نشست را برنامه ریزی کرده اند، گفت: همه  ما به یک خدا اعتقاد داریم و مورد لطف خداوند هستیم، چون به ما دینی عنایت کرده تا مورد هدایت واقع شویم.

این عالم مسیحی، با بیان این که همه می دانیم در قرآن کریم آیاتی در مورد قبائل و شعوب هست که می فرماید ما شما را از قبائل و شعوب آفریدیم هدف اصلی خلقت این است که همدیگر را بشناسیم و به یکدیگر کمک کنیم، خاطرنشان کرد: حضرت عیسی(ع) در انجیل فرموده است، با مردم چنان رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند؛ مسیح(ع) در انجیل به ما توصیه کرده گرسنگان را سیر کنیم؛ عریان ها را بپوشانیم و اشک یتیمان را برطرف کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: از اساسی ترین پایه های کمک های بشر دوستانه، عشق، ایمان و امید است و اصولا کارهای خیر، نتیجه این سه فضیلت بوده و این مهم خواست خداوند است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور، ضرورت همگرایی ادیان مختلف جهان برای جلوگیری از وقوع جنگ مورد تأکید قرار داد.

پرو فسور هافنر، رئیس بخش مطالعات دینی دردانشگاه پوتس‌دام کشور آلمان نیز در این نشست علمی، سخنانی را با موضوع تحول اصول انسانی دردرگیریهای مسلحانه مطرح و بر مترقی بودن احکام اسلام در این زمینه تصریح کرد.

*ضرورت گفت وگوی بین ادیانی برای جلوگیری از جنگ در جهان

 حجت الاسلام والمسلمین تسخیری، رئیس میز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به موضوع ظرفیت‌های ادیان از دیدگاه قرآن و روایات پرداخت وگفت: آنچه که ادیان به آن دعوت می کنند همزیستی، برادری و محبت است و اگر این موضوعات مراعات شود، دچار جنگ وآوارگی نمی شویم. وی در پایان سخنانش تأکید کرد: ما باید گفتگوهای بین ادیانی داشته باشیم تا از بروز جنگ جلوگیری شود.

در ادامه این نشست، حمامی لاله زار، نماینده یهودیان به حمایت از کرامت انسان براساس کتاب مقدس یهود پرداخت وگفت: عمده این مسائل از مشترکات ادیان است.

وی با بیان این که انسان از نظر معنوی مانند خداوند آفریده شده و برای همین دارای کرامت می باشد، گفت: هرکس یک انسان را بکشد مثل این است که همه عالم را کشته است.

این عالم یهودی اضافه کرد: یکی از علت‌هایی که خداوند آدم را آفرید این است که همه بدانند از یک پدر هستند و هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند.

*در زمان صلح فکر تعامل باشیم نه در زمان جنگ

حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنانی با تأکید بر این که در زمان صلح به فکر تعامل باشیم نه در زمان جنگ، گفت: جهان بدون جنگ با گفت وگوی بین ادیانی امکان پذیر است.

در ادامه این جلسه، مهربان فولادی نماینده زرتشتیان در سخنانی گفت: نام ایران و ایرانی برگرفته از  نجابت و آزادگی است و انسان ایرانی نماد مهرورزی و خیر خواهی برای دیگران است.

وی افزود: پیامبر زرتشت می گوید، خوشبختی ازآن کسی است که خوشبختی را برای دیگران بداند و یکی از ملاک‌های انسان شناسی نیز همان مهرورزی و عدالت است.

دکتر آبایی از محققین دین یهود یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با موضوع اخلاق دینی وکرامت انسانی در دین یهود مسائلی را مطرح کرد؛ این محققق یهودی گفت: اصل طلایی اخلاق، عشق ورزیدن به هم‌نوع است  و انسان باید صفات الهی را در خود قرار دهد تا خشونت کم شود.

خانم ولاند، مسئول کلیسای اوانجلیک آلمان در ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با موضوع عشق به خدا عشق به هم نوع،  صحبتهای خود را آغاز کرد وگفت: خدا انسان را از خاک آفرید؛ داستان‌های زیادی در انجیل درباره خلقت انسان آمده است؛ در باره اولین برخورد خشونت آمیز که قابیل برادرش هابیل را کشت همه شنیده ایم.

وی با بیان این که ما می دانیم که در دنیایی زندگی می کنیم که پر ازخشونت  ودرگیری است و متاسفانه بعضی وقتها به وسیله افراد مذهبی هم صورت می گیرد، گفت: از آنجایی که ما در یک کره خاکی زندگی می کنیم باید بیشتر به هم نزدیک شده و بیشتر با هم همکاری کنیم و یاور کسی باشیم که قربانی خشونت شده است؛ باید پیروان ادیان دیگر را به رسمیت بشناسیم و بیشتر افکارمان را به هم نزدیک کنیم.

*در کرامت انسانی، فرقی بین مذاهب و ملیت ها نیست

آخرین سخنران این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بودکه به بیان آیات و روایاتی در مورد کرامت انسان پرداخت وگفت: "انسان بما هو انسان" مورد کرامت است و فرقی بین مذاهب و ملیت ها نیست.

درپایان مراسم، سید محمد رضا دستغیب، مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام وحقوق بشردوستانه ضمن تشکر از تمامی میهمانان، مسائلی پیرامون فعالیتهای مرکز و همایش بین المللی پیش رو بیان کرد.

شخصیتهای دیگری مانند حجت الاسلام والمسلمین حسین دیبا، دکتر غلامعلی قاسمی، معاون آموزشی دانشگاه قم، حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب از مسئولان معاونت بین الملل حوزه و برخی چهره های علمی ودانشگاهی نیز در این نشست علمی حضور داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha