شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه / استاد حوزه علمیه قم در سفر تبلیغی به سوئد گفت: مسلمانان در هر کشور و منطقه ای که هستند باید با رعایت مثلث "حلال، جمال و کمال" برای زندگی، خود را از هر نظر بیمه وتضمین کنند، بر همین اساس اقلیت های مسلمان باید این مثلث سه ضلعی را در زندگی خود حفظ و پیاده کنند، تا یک "زندگی دین مدار" را شکل دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  احمد مبلغی در مراسم عزاداری در جمع عزاداران مسلمان شهر مالمو سوئد خاطرنشان کرد: ما از طریق رعایت سه اصل "حلال، کمال و جمال" در زندگی خود،  درعین حال که می توانیم در فضای این کشورها حضور فعال داشته باشیم،  زندگی خود را نیز معنویت مدار و دین محور کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق سه ضلع این مثلث زندگی اسلامی باید از دو ابزار نیرومند تقوای الهی و رعایت صد درصدی نظم در زندگی اجتماعی، فردی،  علمی، خانوادگی و کسب و کار خود بهره بگیریم.

مقصود از زندگی حلال

وی با اشاره به اینکه مقصود از زندگی حلال، زندگی پاکیزه است، گفت: نباید تصور کرد که تنها حلال مربوط به خوردن وآشامیدن است؛ بلکه عنصر حلال از سوی اسلام، عرض عریضی به پهنای زندگی دارد، و باید علاوه بر رعایت حلال در خوردن و آشامیدن، به سمت پاکیزگی در تمامی صحنه های زندگی، رفتاری و شئوناتی  گام برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی بیان داشت: گاهی در برخی از محیط ها و فضاها،  انسان در معرض آلوده شدن به حرام قرار دارد، در این صورت اگر بخواهد زندگی حلال و پاکیزه ای را فراهم آوردد، لازم است حساسیت و دقت خود را در قبال حرام بیشتر و بالاتر ببرد و اسلام از این وضعیت به ورع تعبیر کرده است. بنابراین ورع مقدمه دستیابی به یک زندگی پاکیزه است.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد:  "ورع " به معنای رفتار همراه با حساسیت و دقت جهت مصون ماندن از خطا و خلاف می باشد و به تعبیر دیگر ورع نقش سوپاپ اطمینان را در زندگی ایفا می کند.

 

 مقصود از جمال در زندگی

وی با اشاره به نگاه اسلام به جمال گفت: ضلع دوم این مثلث زندگی اسلامی، جمال وزیبایی است، دین اسلام نه تنها با زیبایی مخالف نیست بلکه فراتر، آن را به عنوان یک رکن اساسی زندگی منظور و ملحوظ داشته است، و برخلاف نگاه برخی که به اشتباه فکر می کنند اسلام با زیبایی مخالف است، اسلام در کنار توجه اساسی به حلال، به جمال نیز توصیه جدی کرده است.

وی گفت: این مهم تا آنجا پیش رفته، که قرآن کریم دستور داده است در مسجد نیز زینت خود را به کار بگیرید، بنابراین، انسان مسلمان، اخلاق، رفتار، کردار، صبر و حتی عبادت او باید جلوگاه زیبایی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: زیبایی امری خدادادی است که حسن آن را خداوند در وجود انسان به صورت نیرومندی به ودیعت نهاده است، تعطیل کردن این حس، نه تنها کفران نعمت است که زندگی را از شادابی، نشاط و توجه به مبدا زیبایی یعنی خداوند دور نگه می دارد و در آن صورت جامعه افسرده و بی رمق نمی تواند اندیشه و یاد خداوند را در لایه لایه زندگی خود، حضور ببخشد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی بیان داشت:  خداوند در قرآن کریم به حال عتاب گونه می فرماید قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ و.. بگو چه کسی زینتی را که خداوند برای بندگانش خواسته، تحریم کرده است.

وی تاکید کرد: بنا بر آنچه گذشت، زندگی مردم با رعایت و تامین حس زیبایی خواهی، قوام و دوام درست می گیرد و دین هم با شکل گیری زندگی درست، حضور قوی تر و بیشتری به خود می گیرد. به تعبیر دیگر، نه تنها تحقق زندگی درست از رهگذر تامین حس زیبایی خواهی انجام می گیرد، حضور دین نیز از این رهگذر انجام می پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی خاطرنشان کرد:  دقیق تر این است بگوییم، با تامین حس زیبایی خواهی، دین رونق و رواج می گیرد و با رونق و رواج یافتن دین، زندگی درست شکل می پذیرد.

وی گفت: البته باید توجه داشت حس زیبایی خواهی اگر مقرون و همراه با رویکرد به حلال و تقید به آن نباشد این حس به بیراهه می رود و زندگی آلوده به گناه و فساد در جامعه شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی اظهارداشت: حلال و جمال را باید در کنار هم و با هم داشت. ازهمن رو است که امام علی ع وقتی زندگی مومن را توصیف می کند، می فرماید، مومن به  لذت های زندگی که حلال و زیبا هستند، می پردازد، (لذاتها فیما یحل و یجمل ).

مقصود از رویکرد به کمال در زندگی

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی کمال را ضلع سوم این مثلث زندگی اسلامی ذکر کرد و گفت: ما باید به سمت خدا برویم و در زندگی خود، پیشرفت و تعالی معنوی داشته باشیم،  نباید زندگی تنها عبارت از خوردن و آشامیدن باشد و یا به تعبیر امام علی (ع)، خود را به خوردنی های دنیا مشغول کنم، بلکه ما برای تکامل،  عشق ورزی به خداوند و رفتن به سمت سعادت آخرت (دنیای ابدی و همیشگی) آمده ایم، بنابراین کمال و تکامل معنوی باید همت ما باشد.

وی با اشاره به اینکه آلوده شدن به گناه زمینه سقوط است، گفت: انسان ها اگر به گناه آلوده شوند از انسانیت سقوط می کند، بنابراین باید  تقوا و ترس از خدا  را همیشه در دل و زندگی خود حفظ کنید.

دو ابزار نیرومند برای تحقق مثلث زندگی اسلامی

وی ادامه داد:  موتور به حرکت درآونده رویکرد حرکت به سمت حلال، جمال و کمال از دو عنصر تقوای الهی و نظم در امور تشکیل می گردد.

تاثیر نظم در زندگی اسلامی و اجتماعی

وی در ارتباط با نظم گفت: متاسفانه گاهی ما مسلمانان به صورت دقیق و کامل نظم را در زندگی رعایت نمی کنیم.

مبلغی گفت:  باید بدانیم اگر زندگی فاقد نظم باشد، تلاش ها و کوشش ها در جهت تقوای الهی و گسترش آن به جایی نمی رسد.

او با اشاره به اینکه  نظم و تقوا مکمل هم هستند، گفت: تقوا به نظم نیازمند است زیرا اگر تقوای بدون نظم نه دوام می یابد و نه قادر است اجتماعی شود؛ در نتیجه، در کنار آن از یک طرف، تضییع حقوق انجام می گیرد و از طرف دیگر  اختلال و اضطراب -که خود منشاء مشکلات دیگر برای فرد و خانواده و جامعه است- فراهم می آید.

 مبلغی تاکید کرد: نظم،  قوی ترین، نیرومند ترین، فراگیرترین و ریشه ای ترین عامل زمینه ساز برای  تحقق تقوا و حضور یافتن آن در لایه های زندگی، و تاثیرگذار بودن آن در فضاهای فردی و اجتماعی زندگی انسان است.

او گفت: محال است تصور کنیم بدون رعایت دقیق نظم، می توان یک جامعه متقی و صالح را ساخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری  ادامه داد: نظم برای بهداشت روانی، بهداشت جسمی و بهداشت محیط زیست، بستری قوی و نیرومند است، نظم عامل وحدت وانسجام است، از طرف دیگر، نظم بدون تقوا نیز راه به جایی نمی برد، جامعه ای که واجد نظم ولی فاقد تقوا باشد جامعه ای کور و بدون هدف است و در مسیر تعالی متناسب با فلسفه خلقت گام برنمی دارد. به همین دلیل امام علی هنگام شهادت خود فرمود": اوصیکم بتقوا الله ونظم امرکم.

وی با اشاره به این که علمای اسلام باید نظریه اسلامی در باب نظم را مطرح و مسلمانان بر آن به شدت تمرکز کنند، گفت: به نظر می رسد که فساد و مشکلات اجتماعی از فقدان نظم به معنای دقیق و کامل آن در زندگی اجتماعی برمی خیزد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: با تمرکز جدی بر  نظم و تقوای الهی از یک طرف، و در پیش گرفتن سه رویکرد پاکیزه گرایی، زیباگرایی و کمال گرایی می توان به ایده  اسلام درباب زندگی دست یافت؛ ایده ای که در این شعار "زندگی پاکیزه، زیبا و متعالی". تبلور می یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha