جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر کسی دین را به صورت سخت و خشک و پر از احتیاط های نفس گیر معرفی کند، بدون آن که خود بخواهد بین زندگی و دین جدایی می‌افکند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در عزاداری ماه محرم در کشور سوئد با اشاره به اصول حاکم بر تربیت دینی به تشریح آنها پرداخت و گفت: لازم است چارچوب تربیت و آموزش دین را بر روی سه اصل  اتخاذ "شیوه های تربیتی متنوع"، تمرکز بر "احساس ها و نیازهای نوشنده انسان" و سعی بر معرفی دین به عنوان "مدلی سهل گیر ولی جدی برای زندگی" مستقر کنيم.

وي گفت: لازم است ما از  تکراری شدن و یکنواختی بودن شیوه  تربیتی اجتناب و به اتخاذ روش های گوناگونی در تربیت دینی روی آوریم.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغي با اشاره به فرازی از سخنان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه که فرموده اند: این قلب ها، همچون جسم ها دچار خستگی و ملالت می شوند، پس آنگاه که قلب ها ملالت یافتند، دنبال حکمت های جدید و تازه بروید، گفت: شیوه های تربیتی و سخنان آموزنده را باید تغییر داد و نباید بر یک سنخ حکمت متمرکز شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: نتیجه حاصل از  این سخنان ژرف این است که ، برای تربیت، تکامل و نشاط دینی انسان چند لایه ای، پیچیده و گریزان از یک یکنواختی، لازم است شیوه های تربیتی حامل حکمت های تازه، عصری و دقیق باشند.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی ادامه داد: اگر همیشه برای تقویت ایمان به سراغ یک سنخ از عبرت ها و یا یک نوع از حکمت ها برویم، بعد از مدتی این شیوه تربیتی، کارآمدی و نشاط بخشی خود را از دست می دهد.

وی بیان داشت: به تعبیر دیگر باید یک گونه سخن گفتن را کنار گذاشت و ذهن و دل را در معرض حکمت های جدید، آموزه های نو، کتاب های متنوع دینی و اندیشه ورزی های معطوف به لایه های مختلف انسانی قرار داد تا قلب در معرض خسته شدن دچار زدگی، و در جا زدن قرار نگیرد.

استاد حوزه علمیه اصل دوم در نظام تربیت دینی را توجه به اقتضائات زمانه و نیازهای در حال نو شدن در سایه زمان دانست و گفت: هر چه انسان و جامعه انسانی به جلو می رود، در مجموعه و منظومه نیازهای او، دگرگونی هایی پدید می آید.که به نوبه خود، مفاهیم و ادبیات جدیدی را پدید می آورند.

رئيس مرکز تحقيقات اسلامي مجلس گفت: در تربیت دینی انسانی با چنین نیازهایی ، باید به سمت آموزه های دینی معطوف به این نیازها رفت تا بتوان انسان معاصر را در جهت تربیت دینی و ایمان افزایی قرار داد.

 حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی اظهار داشت: باید محتواهای دینی مربوط به نیازهای جدید را دریافت نمود و به نسل جدید آنها را  عرضه کرد، خوشبختانه دین اسلام  عرضی عریض از آموزه های غنی و درون دادهای نیرومند دارد که برای همه زمان ها وعصرها می توانند پاسخگو باشند.

استاد حوزه علمیه به جوانان توصیه کرد: باید مطابق نیازها، احساس ها و خواسته های خود و جهت تامین آن نیازها به سراغ عالمان دینی بروید.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی در ادامه خطاب خود به جوانان گفت: از دین نگریزیم؛ چرا که طراوت، شادابی، شکوفایی و پیشرفت از درون دین برمی خیزد.

وی گفت البته این در صورت فراهم آمدن چهار شرط است که عبارتند از" نیازهای خود را به درستی شناسایی کنیم"؛ "نیازهای خود را به درستی به عالمان دین عرضه کنیم"، " عالمان دین به درستی پاسخ های نیازهای ما را از دین استخراج کنند" و" عالمان به درستی، پاسخ ها را با ادبیات معاصر و قابل فهم برای نسل کنونی، تبیین نمایند".

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت: به صورت طبیعی، جوانان در فضای مجازی نیازهای جدیدی پیدا می کنند که ضروری است پاسخ آنان را از دین بگیرند و این ظرفیت و قابلیت برای پاسخگویی به نیازها در هر عصر و زمانی در دین وجود دارد.

وی گفت: مشکل این است که نه نیازها به درستی شناسایی و به دین عرضه می شود و نه در مواردی پاسخ های دینی معطوف به نیازهای انسان معاصر، استخراج و به نسل های کنونی عرضه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی اصل سوم حاکم بر تربیتی دینی را سهل گیری د انست و گفت: نباید دین را سخت معرفی کرد، دین در ذات خود سخت نیست و آنان که دین را به صورت سخت معرفی می کنند جامعه را از واقعیت دین دور می سازند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: دین سخت نیست، آنان که دین را بر خود سخت می گیرند به جای تقویت دین، به تضعیف آن می پردازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: البته مقصود این نیست که تصور شود که باید تکالیف دینی را کنار گذاشت، یا تصور شود هیچ تکلیفی در دین وجود ندارد. روشن است که  نماز و روزه و ... اینها هر کدام تکلیف هستند.

وی ادامه داد: تکلیف مستلزم نوعی کوشش است که برای انسان هایی ممکن است تکلیف سختی باشد ولی  واقعیت این است تکلیف چیزی جز سعی نیست و نباید آن را سختی انگاشت و گرنه انسان باید در زندگی خود هیچ کوششی نکند.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی خاطرنشان کرد: تکلیف به هیچ روی سختی نیست و سختی جایی است دست و پای خود و یا دیگری را ببندید تا نتواند زندگی کند و خداوند برای ما حرج، سختی و مشکلات را نخواسته است.

وی در این خصوص گفت: دین اسلام یک دین سهل، شیرین، مطابق با فطرت انسان، ایجاد کننده لطافت روح و برطرف کردن خستگی از زندگی است، بنابراین باید دین را درست به مردم معرفی کنیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • mohammad rezaei IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    متاسفا همه می گویند این کار رابکنیم خوبه عالیه اما هیج کسی انجام نمیته همه اش شعار است وبس