یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: بی شک امیرالمومنین علی (ع) والاترین الگوی ترویج ورزش و فرهنگ پهلوانی است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به فرارسیدن هفدهم شوال، سالروز جنگ میان حضرت علی (ع) و عمرو بن عبدود در جریان جنگ خندق که به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده شده است، اظهار داشت: اصولاً آموزه هایی که در اسلام وجود دارد آموزه های چند بُعدی است به این معنا که چون انسان خود موجود چند بُعدی می باشد ، آموزه های پروردگار عالمیان که در دین و شریعت برای این انسان اعتبار شده نیز دارای چند بعد است.

وی افزود: از این حیث رفتارها و برنامه های انسان در عرصه باز مباحات، می تواند به طور همزمان واجد ابعاد مادی و معنوی و اقتصادی و غیره باشد که از نگاه دینی نیز این چندبُعدی بودن نشانگر تاکید بیشتر است.

عضو خبرگان رهبری همچنین گفت: در این میان ورزش اصولاً یک امری است که در مساله مباحات قرار می گیرد هر چند که حتی از نگاه فقهی به ویژه در برخی موارد ممکن است ورزش نیز توأم با نوعی وجوب باشد.

وی بیان داشت: از این منظر باید گفت که اگر ورزش بتواند واجدیت نسبت به چند بُعد را به طور همزمان داشته باشد، خودش محبوبیت ذاتی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی همچنین تاکید کرد: در این میان بی شک ورزش پهلوانی که در آن مردانگی ، اخلاق و جوانمردی وجود دارد ، دارای اعتبار بالاتری نیز می باشد چون در آن هم پرورش جسم  صورت می گیرد که برای سلامتی انسان لازم است و هم این که از حیث روحی و فکری و معنوی تاثیر بالایی دارد.

وی گفت: در واقع ما باید بکوشیم که به تاسی از مولی الموحدین علی(ع) که پهلوان همه عالم است ، روح معنوی و دینی را در ورزش نهادینه کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha