جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه اظهارکرد: اگر فرهنگ دینی بخواهد در جامعه پیاده شود و رسانه دنبال ساختن فرهنگ دینی باشد، باید امر به معروف و نهی از منکر پیام این رسانه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی در درس فقه رسانه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: فرهنگ، از مقوله جامعه شناسی است؛ جامعه شناسان تعاریف مختلفی از فرهنگ داشته اند، تا جایی که در برخی نوشته های آیت الله مصباح یزدی آمده است که 250 تعریف برای فرهنگ بیان شده است.

وی افزود: یکی از اجزای ذکر شده در هدف رسانه، فرهنگ سازی است؛ برای فهم این مساله باید به تعریف فرهنگ اشاره کرد؛ اولین تعریفی که می توان در اینجا به آن اشاره نمود، مجموعه اعتقادات، ارزش ها  و رفتارها است که جامعه متاثر از آن سه است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی تصریح کرد: در تعریفی دیگر آمده؛ فرهنگ به مجموعه ارزش ها و اعتقادات و اخلاق و آداب و رسوم یک جامعه گفته می شود؛ در تعریف دیگری،  فرهنگ مجموعه آداب و رسوم عرفی جامعه است؛ در دیگر تعریف بیان شده است که فرهنگ، عاملی است که به زندگی انسان معنا  و جهت می دهد.

استادحوزه بیان کرد: به نظر برخی از صاحب نظران این تعریف که فرهنگ به زندگی انسان معنی و جهت می دهد را بیشتر پسندیده اند؛ در اینجا اشکال است،  آنها خود فرهنگ را به عنوان علت تعریف نکرده اند بلکه معلول را بیان کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهارکرد: نمی توانیم بگوییم که یکی از اهداف رسانه دینی ، فرهنگ سازی است، بلکه قیدی به آن فرهنگ وارد می کنیم و آن را با قید فرهنگ دینی بیان می کنیم.

وی افزود: اگر بیان شد که معنا و فرهنگ مجموعه اعتقادات، ارزش ها، اخلاق، آداب، رسوم و قوانین است، وقتی قید دینی به آن می زنیم، باید همه این اصول ناظر و برخاسته  از دین باشد.

استاد حوزه تصریح کرد: دین به مجموعه آنچه که پسندیده و خوب شمرده، معروف می گوید و آنچه نمی پسندند و نباید آن را به عنوان اعتقادا منکر معرفی می کند، باید از جامعه زدوده شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهارکرد: اگر فرهنگ دینی بخواهد در جامعه پیاده شود و پیام رسانه دنبال ساختن فرهنگ دینی باشد، باید امر به معروف و نهی از منکر  پیام این رسانه باشد.

وی افزود: قرآن بیان می کند، دین می خواهد  جامعه را از آداب زشت و رسومی که دست و پای بشر را گرفته و خرافات است نجات دهد؛ اسلام به دنبال رفع منکرات است و سکولاریسم از جمله منکراتی است که یک رسانه دینی باید با آن مقابله کند.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی در ادامه به روایتی از امام محمد باقر(ع) در فروع کافی که بیان شده«إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ  وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْرُ » امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و فريضه بزرگى است كه ديگر فرايض به واسطه آن بر پا مى‏ شود، راه ‏ها امن مى‏ گردد و درآمد ها حلال مى‏ شود و حقوق پايمال شده به صاحبانش برمى‏ گردد، زمين آباد مى‏ شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‏ شود و كارها سامان مى‏ پذيرد اشاره کرد.

استادحوزه بیان کرد: به وسیله امربه معروف و نهی از منکر، فرایض و کلیت دین در جامعه اقامه می شود؛ اگر بخواهیم دین در جامعه پیاده و مدیریت شود، باید امربه معروف و نهی از منکر را در جامعه پیاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهارکرد: اگر هدف بنیادین و اصلی رسانه دینی و پیام رسانه را هدایت قرار نمی دادیم، باید حتما هدف اصلی را فرهنگ سازی قرار می دادیم؛ امنیت فکری و مذهبی به واسطه همین امربه معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: فرهنگ سالم سازی جامعه به وسیله شناخته شدن معروف و منکر و سوق دادن به سمت معروف و نهی از منکر انجام می شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: اگر ظلمی در جامعه انجام می شود، ظلم ضد ارزش ها است؛ اگر بخواهیم به فرهنگ دینی برسیم، نباید در جامعه ظلمی وجود داشته باشد؛ به طور کلی آبادانی دنیای انسان نیز به واسطه حاکمیت پیاده شدن آموزه های دینی و معروفات است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha