جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی فرهمندی

حوزه/ معاون پژوهشی انجمن حدیث حوزه به نیازسنجی دانش حدیث اشاره داشت و گفت: بیش از ۱۵۰۰ عنوان پژوهشی که باید در پایان نامه ها و مقالات حدیثی کار شود، از طریق "نیازسنجی"، "مصاحبه با اساتید" و "پیشنهادهای حدیثی مقالات و پایان نامه های دیگران" استخراج شده و در اختیار طلاب قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی فرهمندی در دیدار رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن حدیث حوزه با آیت الله یزدی که در جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به اینکه آیت الله ری شهری توجه به حدیث را در حوزه علمیه نشر و گسترش داد، اظهار داشت: اعضای انجمن حوزه اکثرا از شاگردان اساتید موسسه دارالحدیث هستند و در نخستین جشنواره ثقة اسلام کلینی(ره) از آیت الله ری شهری به عنوان خادم الحدیث تکریم و تجلیل شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تخصصی علوم حدیث، موسسه دارالحدیث و انجمن حدیث حوزه سه نهاد حدیثی مستقل در قم هستند، ابراز داشت: مرکز تخصصی علوم حدیث و انجمن حدیث حوزه از نظر اساتید و پژوهش از دارالحدیث تغذیه می شوند.

معاون پژوهشی انجمن حدیث حوزه با بیان اینکه در نشست های علمی انجمن حدیث حوزه اکثرا از اساتید مرکز تخصصی حدیث و موسسه دارالحدیث دعوت می شود، تصریح کرد: نشست های انجمن حدیث حوزه بیشتر با موضوع علمی، ترویجی، نوآوری و پژوهشی برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرهمندی یکی از اقدامات انجمن حدیث حوزه را برگزاری نشست های نقد کتاب و مقاله عنوان کرد و افزود: کتاب هایی نظیر منطق فهم حدیث که درباره دانش حدیث تالیف شده بود، در معرض نقد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون 28 نشست علمی از سوی انجمن حدیث حوزه در گروه های علمی_ترویجی، علمی_تطبیقی و نوآوری برگزار شده است، گفت: نشست های علمی_تطبیقی با موضوع «خاورشناسان و حدیث» و «اهل سنت و حدیث» برگزار شد.

معاون پژوهشی انجمن حدیث حوزه یکی دیگر از فعالیت های این انجمن را وضعیت سنجی پژوهشی دانش حدیث عنوان کرد و افزود: بحث وضعیت سنجی دانش حدیث تا سال 1392 انجام شده و هردوسال یک مرتبه نیازمند بازنگری است.

حجت الاسلام والمسلمین فرهمندی افزود: وضعیت سنجی دانش حدیث به بررسی و  آسیب شناسی مباحثی نظیر تعداد مراکز پژوهشی، پژوشگاه ها و اساتید می پردازد.

وی همچنین به نیازسنجی دانش حدیث اشاره داشت و گفت: بیش از 1500 عنوان پژوهشی که باید در پایان نامه ها و مقالات حدیثی کار شود، از طریق "نیازسنجی"، "مصاحبه با اساتید" و "پیشنهادهای حدیثی مقالات و پایان نامه های دیگران" استخراج شده و در اختیار طلاب قرار می گیرد.

معاون پژوهشی انجمن حدیث حوزه با اشاره به اینکه در موضوع نیازسنجی دانش حدیث به اسنادبالادستی کشور توجه خاصی شده است، ابراز داشت: بسیاری از مسائلی که در قانون اساسی تدوین شده، نیازمند پشتیبانی حدیثی است که این موضوعات در قالب نیازسنجی شناسایی شده و در اختیار پژوهشگران حوزه قرار خواهد گرفت تا الگوی حدیثی و اسلامی به مجلس و جامعه ارائه شود.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha