جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که شایعه دارای دو عیب بزرگ است، گفتند: ریختن آبروی اشخاص و ایجاد اختلاف و نفاق در جامعه، دو عیب بزرگ شایعه می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه 19 سوره نور، اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ/ به یقین کسانی که دوست دارند (و فعالیت می کنند) که عمل زشت در میان کسانی که ایمان آورده اند شیوع پیدا کند (اطلاع از عمل زشت کسی یا ارتکاب عمل زشت شایع شود) برای آنها در دنیا و آخرت عذابی دردناک است ، و خدا (عواقب شوم آن را) می داند و شما نمی دانید».

ایشان درباره این آیه ابراز داشتند: برخی از منافقین، یکی از همسران پیامبر(ص) را متهم به بی عفتی کرده؛ آن را به شایعه مبدل نموده و تمام مدینه گرفتار ای شایعه شدند که در این میان، منافقان نیز فرصت را مغتنم شمرده و گفتند شخصی که همسرش چنین باشد، نمی تواند پیامبر باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برای این موضوع، 18 آیه نازل شده است، خاطرنشان ساختند: یکی از بزرگترین بلاهای اجتماعی ما، مسئله شایعه سازی و شایعه پراکنی است؛ در حالی که این مسئله یکی از توطئه های شیطان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که شایعه دارای دو عیب بزرگ است، تصریح کردند: ریختن آبروی اشخاص و ایجاد اختلاف و نفاق در جامعه، دو عیب بزرگ شایعه می باشد.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: بنده درباره خودم نیز گاهی شایعات و دروغ های بسیاری شنیده که با کاه، کوه می سازند؛ در حالی که اصلا کاهی هم وجود ندارد.

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه جامعه نیازمند به وحدت است و نباید با شایعه، وحدت جامعه را از بین برد، اظهار داشتند: تا گناه کسی در محکمه اسلامی ثابت نشود، نقل آن؛ ولو به صورت احتمالی، گناه کبیره است و اگر هم ثابت شد، نباید آن را پخش کرد.

معظم له ابراز داشتند: امروز رادیوهای آمریکا، اروپا و انگلستان از این شایعات سوء استفاده کرده و به ایجاد بدبینی و سوء ظن در جامعه می پردازند.

ایشان خاطرنشان ساختند: بزرگترین سرمایه جامعه، اعتماد است و شایعه سازی و پراکنی، اعتماد عمومی را متزلزل می کند.

این مرجع تقلید در ادامه به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره و تصریح کردند: آن حضرت فرمود ها ند: «ثلاثة إذا رأيتهنّ فعند ذلك تقوم السّاعة: خراب العامر و عمارة الخراب و أن يكون المعروف منكرا و المنكر معروفا و أن يتمرّس الرّجل بالأمانة تمرّس البعير بالشّجرة/ سه چيز است كه وقتى رخ داد متعاقب آن رستاخيز بپا مى شود آن كه آباد را ويران و ويران را آباد كنند و نيك ، بد و بدى نيك شود و شخص با امانت بازى كند چنان كه شتر با درخت بازى مى كند».
ایشان با اشاره به بخش دوم از این روایت، ابراز داشتند: نیک، زمانی بد می شود که اشخاص، بسیار مرتکب خلاف شده و کم کم این کار در نظر آنان خوب جلوه می کند.
این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: امروز متأسفانه افرادی هستند که نسبت به مسائل اسلامی بی اعتنا بوده و اسم آن را تمدن می گذارند؛ همچنین این اشخاص به افرادی که پایبند به مسائل اهلی هستند، لقب عقب افتاده را استفاده می کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که امروز شاهد این مباحث در فضای مجازی هستیم، تصریح کردند: امروز افرادی تمام تلاش خود را صرف این موضوع می کنند که منکرات، را معروف کرده و بر آن اصرار دارند که باید مراقب این مباحث بود.
گفتنی است در ابتدای این درس، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از طلاب شرکت کننده در مسابقه رساله نویسی که از سوی خود ایشان برگزار شد، تقدیر و برای حائزان رتبه اول، دو سکه تمام بهار آزادی، حائزان رتبه دوم، یک سکه تمام بهار آزادی و حائزان رتبه سوم، نیم سکه بهار آزادی در نظر گرفتند.
همچنین برای طلابی که حائز رتبه نشدند، یک دوره کتاب قواعدالفقهیه در نظر گرفته شده است.
این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: هدف از برگزاری این مسابقه و اهداء جوائز نفیس آن است که طلاب در مسیر اجتهاد قرار گرفته و استعداد آنان پرورش پیدا کند؛ چراکه حوزه باید مجتهدپرور بوده و آغاز اجتهاد از این مسائل می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha