شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قصد عربستان برای تشکیل ائتلاف جدید و جدا شدن مصر از عربستان

حوزه/ این روزها سعودی ها به دنبال تشکیل ائتلاف جدیدی در منطقه هستند؛ ائتلافی که ترکیه نقش فعالی در آن خواهد داشت اما نشانه ها حاکی از آن است که مصر راه خود را از عربستان جدا کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه العهد لبنان، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود در شب عاشورا هنگامی که از افزایش تنش ها و وخامت بیشتر اوضاع منطقه در روزهای آینده خبر داد، از سخنان خود اطیمنان داشت. طبیعی است که سید نصرالله واقعیت های میدانی و سیاسی مربوط به یمن، سوریه و عراق را زیر نظر داشته باشد تا بتواند بر اساس شواهد موجود به دیدگاه درستی درباره اوضاه منطقه دست بیابد و بر اساس همین اطلاعات بود که در سخنان خود از توفانی شدن منطقه در آینده نزدیک خبر داد. این روزها جنگ های یمن و حلب در انتظار نتیجه معرکه آزادسازی موصل مقداری آرام شده و هدف تروریست ها هم این است که عناصر داعش را تا جایی که امکان دارد از عراق به دیرالزور و الرقه در شرق سوریه منتقل کنند.

عربستان در سودای تشکیل ائتلاف جدید عربی

در این میان عربستان در حال برداشتن گام هایی برای تشکیل یک ائتلاف جدید عربی اسلامی در منطقه است تا بتواند با تکیه بر آن در فاصله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و معلوم شدن جانشین اوباما در کاخ سفید بتواند در منطقه ایفای نقش کند، اما سؤال بزرگی که این روزها ذهن سعودی ها را به خود مشغول ساخته درباره مصر و میزان همراهی مصر با آنها در این بازی جدید است. این سؤال به ویژه پس از ضربه مصری ها به عربستان و متشنج شدن روابط دو کشور اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ چرا که قاهره در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل به تازگی به سود برنامه روسیه و به نفع سوریه رای داد و این تصمیم و اقدام مصر می تواند به معنای خارج شدن آنها از اتاق های تاریک به فضای روشن و شفاف منطقه باشد.

امروز از دالان های حکومتی عربستان صداهایی مبنی بر تصمیم آنها برای تشکیل ائتلاف جدید عربی اسلامی به رهبری عربستان به گوش می رسد درست مانند همان ائتلافی که سعودی ها هنگام تجاوز به یمن با چراغ سبر آمریکا تشکیل دادند و به زودی هم تنها بودن آنها معلوم شد. امروز هم عربستان تلاش می کند بار دیگر آن ائتلاف به ویژه اعضای اصلی آن را دور هم جمع کند و ائتلافی ولو کوچک تر از ائتلاف گذشته خود تشکیل دهد و در این راستا چشم یاری سعودی ها در درجه اول به ترکیه و مصر دوخته شده؛ چراکه ترکیه تاثیر زیادی در اوضاع سوریه و حلب دارد و از طرف موصل هم می تواند در عراق تاثیرگذار باشد و مصر نیز می تواند هم پیمان منطقه ای خوبی برای عربستان باشد تا عربستان بتواند با تکیه بر مصر از بار فشاری که متوجه او شده بکاهد؛ فشاری که با افزایش و علنی شدن جنایت های عربستان در یمن از سوی رسانه های غربی و آمریکایی بر آنها وارد می شود.

ترکیه، همبازی عربستان در منطقه

 افراد نزدیک به رهبران عربستان از آمادگی ها برای تشکیل ائتلاف جدید به رهبری عربستان خبر می دهند و در این میان ترکیه اولین کشوری خواهد بود که در کنار مجموعه کشورهای خلیج فارس به عربستان خواهد پیوست تا هم پیمان استراتژیک سعودی ها در رویارویی با سوریه و عراق و یمن باشد. این واقعیتی است که موضع گیری های اردوغان نیز آن را تایید می کند؛ اردوغانی که به نظر می رسد توانسته به خوبی از پیامدهای کودتای ادعایی علیه خود استفاده کند. اردوغان امروز تلاش می کند با دراز کردن انگشت اتهام به سمت آمریکایی ها در مورد کودتای ترکیه به برخی از خواسته های خود به ویژه در موصل و جرابلس سوریه دست یابد تا بتواند در اتفاقات منطقه نقش یک بازیگر اصلی را بازی کند.

مصر بنا دارد راه خود را از عربستان جدا کند

از سوی دیگر ناظران بر این باورند که مصر با اقدامات اخیر خود نشان داده که قصد دارد راه خود را از عربستان جدا کند و این می تواند مانعی بر سر راه سعودی ها باشد. مصر به تازگی با رئیس دستگاه امنیت سوریه دیدار کرده و دو طرف مصری و سوری نیز این دیدار را به طور رسمی اعلام کرده اند و این در حالی است که تا کنون تمام دیدارهای رئیس دستگاه امنیت سوریه با مسئولان مصری به صورت مخفیانه صورت می گرفت و اعلام نمی شد و علاوه بر این مصر به تازگی در شورای امنیت به برنامه روسیه رای داد و برای اولین بار از دهه هفتاد قرن گذشته تا کنون با روسیه مانور مشترک نظامی برگزار کرد و در کنار اینها مصر به تازگی بنا دارد بالگردهای K52 نظامی از روسیه خریداری کند که ویژه عملیات بر روی کشتی میسترال هستند و علاوه بر اینها خبرها حاکی از نزدیک بودن ساخت نیروگاه هسته ای در مصر می باشد.

در مقابل، عربستان هم قولی را که در مورد کمک 700 هزار تن سوخت ماهیانه به مصر داده بود تعلیق کرده، اما این کار نمی تواند باعث فرو نشستن خشم سعودی ها از مصر باشد و هنوز هم سعودی ها امیدوارند در نشست ریاض بتوانند مصر را به خود ملحق کنند. یکی از روزنامه های معروف عربستان و نزدیک به خاندان حاکم، این نشست را به کارگروهی جدی برای هماهنگی و برنامه ریزی در راستای حل مسائل منطقه تشبیه کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha