سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حوزه علمیه مدینة العلم شهرضا

حوزه/ حوزه علمیه مدینة العلم صاحب الزمان(عج) شهرستان شهرضا یک مجموعه فرهنگی و دینی است که نقش موثری در ارتقای مبانی دینی و مذهبی مردم شهرضا داشته و طی ۱۵ سال گذشته ۶۰۰ طلبه از آن فارغ التحصیل شده اند.

حجت الاسلام کریم ضیایی، معاون تهذیب حوزه علمیه مدینة العلم صاحب الزمان(عج) شهرستان شهرضا در گفتگو با خبرنگار «حوزه»،‌ از اصفهان در تشریح اقدامات صورت گرفته در  این حوزه، اظهارکرد: در سال 1361 با توجه به سابقه درخشان علمی شهرستان شهرضا و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیای ویژه و با توجه به شور و اشتیاقی که در این منطه برای فراگیری علوم اسلامی وجود داشت، باعث شد تا مرحوم حآیت الله حاج شیخ غدیر علی ممیز(ره) با همکاری گروهی از افراد نیکوکار در پی تأسیس یک مجتمع علمی- دینی مشتمل بر کلیه اماکن و تاسیسات و امکانات لازم از جمله مدرسه علمیه، کتابخانه و مرکز مطالعات و تحقیقات،ساختمان و مجتمع اداری،سالن اجتماعات،مرکز خدمات رایانه ای، انتشارات ، واحد های مسکونی و  ... تحت عنوان مدینة العلم صاحب الزمان(عج)شهرضا برآیند. لذا به دنبال جلسات متعدد و بررسی امکانات موجود و بازدید از زمین های مختلف شهر، زمینی به وسعت 70 هکتار در دامنه کوه سفید مشرف به امامزاده شاهرضا جهت انجام این طرح انتخاب شد.

وی ادامه داد: در مهرماه 1363 اولین بنای مجتمع که عبارت از یک انبار و سه اتاق بود جهت فراهم کردن کارهای عمرانی ساخته شد. در مرحله اول طرح، کلنگ حوزه علمیه به مساحت 13 هزار متر مربع زده شد که شامل 250 حجره، کتابخانه، مدرس، سالن غذا خوری و ... بود. با عنایت خداوند در سال 1375 پس از 12 سال، بخشی از ساختمان حوزه برای استفاده طلاب آماده گردید و اولین گروه از طلاب پایه اول به صورت رسمی در این مدرسه مستقیما زیر نظر حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شدند.

حجت الاسلام ضیایی اضافه کرد:‌حوزه علمیه مدینة العلم صاحب الزمان(عج)شهرضا از وجود آیت الله نجفی قمشه ای از شاگردان برجسته علامه طباطبایی(ره)، آیت الله العظمی جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی و شهید مطهری (ره) بهره می برد و درس های اخلاق ایشان هر هفته با حضور پرشور طلاب برگزار می گردد.

دانش آموختگی ۶۰۰ طلبه

وی افزود: حوزه علمیه مدینةالعلم شهرضا یک مجموعه فرهنگی و دینی است. این مرکز فرهنگی و دینی نقش موثری در ارتقای مبانی دینی و مذهبی مردم شهرشهرضا داشته تا آنجا که  تربیت طلاب و روحانیون برجسته و موثر برای جامعه از مهمترین اقدامات این مرکز است که در این راستا  تا کنون 600 طلبه طی 15 سال گذشته از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند.

تحصیل ۱۸۰ طلبه در ۸ پایه تحصیلی

معاون تهذیب حوزه علمیه مدینة العلم صاحب الزمان(عج) شهرستان شهرضا ادامه داد: در حال حاضر نیز 180 طلبه در این حوزه در حال تحصیل هستند و اکنون مدرسه مدینة العلم تا پایه هشتم حوزه برنامه های آموزشی را به طلاب ارائه می کند.

وی ادامه داد: طلاب این مدرسه براساس رسالت ذاتی روحانیت، در حین تحصیل خود برنامه های فرهنگی و دینی را برای مردم مناطق مختلف شهرستان شهرضا نیز ارائه می کنند که حاصل تعامل بین حوزه مدینة العلم و بسیج موجب شده بستر برای تعمیق افکار و مفاهیم دینی در جامعه رشد داشته باشد و روحانیون با حضور در مراسم بسیج فعالیت های تبلیغی انجام می دهند.

حضور طلاب در مدارس دانش آموزی

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به همکاری حوزه مدینة العلم شهرضا با آموزش و پرورش شهرستان نیز گفت: 40 نفر از طلاب هنگام نماز ظهر و عصر در مدارس شهرستان حاضر می شوند و علاوه بر اقامه نماز ظهر و عصر، مباحث دینی و مشاوره دینی برای دانش آموزان ارائه می کنند.

وی از اعزام 70 نفر از مبلغان دینی حوزه مدینة العلم در ایام محرم و صفر خبرداد و گفت: طلاب و روحانیون فعالیت تبلیغی ویژه ای را در سه سطح شهرستان، استان و مناطق محروم کشور انجام می دهند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مدینة العلم صاحب الزمان(عج) شهرستان شهرضا به برنامه های فرهنگی و تهذیبی این مدرسه اشاره کرد و گفت: درس اخلاق هفتگی با حضور اساتید اخلاق استان اصفهان و قم بریا طلاب خابگاهی هر هفته برگزار می شود.

اجرای طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری

وی ادامه داد: تشکیل دفتر سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری با حضور 80 نفر از طلاب مدرسه، برنامه حفظ قرآن که تاکنون 6 طلبه حافظ کل قرآن شده اند، فعالیت های پژوهشی که  بر  اساس آن 20 نفر در جشنواره علامه حلی شرکت کرده وحائز رتبه های برتر هم شده اند، و ... تنها بخشی از فعالیت های فوق برنامه این حوزه است .  

حجت الاسلام ضیایی در خصوص فعالیت های پژوهشی گفت: طلاب پایه چهارم براساس مصوبات و سرفصل های حوزه علمیه قم  باید در فعالیت های پژوهشی شرکت کنند و در هر درس یک مقاله پژوهشی باید ارائه کنند.

راه اندازی دبیرستان امین

معاون تهذیب حوزه علمیه مدینة العلم صاحب الزمان(عج) شهرستان شهرضا از تاسیس دبیرستان متوسطه اول امین خبرداد و گفت: این دبیرستان تحت نظر حوزه علمیه مدینة العلم شهرضا فعالیت می کند و دانش آموزان علاوه بر تحصیل مفاهیم آموزشی آموزش و پرورش از برنامه های حوزه به عنوان فوق برنامه استفاده می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دبیرستان امین وابسته به این مدرسه، یک روحانی بر فعالیت ها نظارت کرده و برنامه های فرهنگی و مذهبی را اجراء می کند، لذا جنبه معنوی این مدرسه وجه تمایز آن نسبت به سایر مدارس است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha