پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
انسان

حوزه/ اگر انسان دچار بیماری غفلت شود، تمام اهداف و لذت های مادی و معنوی دنیا و آخرت را از دست می دهد، چرا که همه اعضا و جوارح را دارد، اما هیچ استفاده مفیدی از آنها نمی برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام اسماعیل سیاوش، رئیس هیأت امناء مدرسه علمیه الزهراء(س) فریدن در نشست اخلاقی ویژه اساتید که با موضوع غفلت در این مدرسه برگزار شد، اظهار کرد: غفلت نوعی بیماری است و یکی از مسائل  مهم و مورد توجه دین مبین اسلام است .

وی در ادامه با اشاره به آیه 179سوره اعراف، گفت: خداوند می فرمایند" ما خلق کردیم جهنم را برای کثیری از انسانها و اجنه، و اینان چشم دارند، اما بصیرت ندارند، گوش دارند اما حقایق را نمی شنوند، قلب دارند، اما درک ندارند؛ پس اینان حیوانند بلکه بدتر از حیوان و اینان غافلونند".

حجت الاسلام سیاوشی تصریح ادامه داد: اگر انسان دچار بیماری غفلت شد تمام اهداف و لذت های مادی و معنوی دنیا و آخرت را از دست می دهد، چرا که همه اعضا و جوارح را دارد اما هیچ استفاده و فایده ی مفیدی از آنها نمی برد.

استاد حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: خداوند می فرماید، اگر انسان غافل در دنیا بیدار نشد در دو جا او را بیدار می کنم که بیداری دیگر برایش سودی ندارد. اولین جایی که انسان از خواب غفلت بیدار می شود زمانی است که عمرش به پایان می رسد و سرش در قبر با سنگ لحد برخورد می کند که دیگر سودی برایش ندارد .

رئیس هیأت امناء مدرسه علمیه الزهراء(س) فریدن از قیامت به عنوان دومین جایی که خداوند انسان را از خواب غفلت بیدار می کند، یاد کرد و افزود: قیامت روز عرضه اعمال و بازخواست است که انسان از قبر بیرون می آید و در آنجا فقط  اعمال نیکی که با خود برده است به فریادش می رسد.

وی یادآور شد: در این دو جا است که انسان حسرت می خورد که ای کاش فرصت داشتم و یک لحظه بر می گشتم تا جبران کند.

حجت الاسلام سیاوشی خاطر نشان کرد: اگر انسان بیدار دل باشد، لذت عبادت را می چشد و می تواند به جایی برسد که همه چیز را در تسخیر خویش درآورد، لذا باید هر لحظه متوجه باشیم تا دچار غفلت نشویم .

وی با بیان اینکه باید از فرصتها به خوبی استفاده کرد و قدر نعمتهایی که خدا در اختیار ما قرار داده است را بدانیم گفت: بین داشته ها و نداشته های خود مقایسه کنیم، چرا که همیشه داشته های ما بیشتر از نداشته هایمان است و همیشه یاد مرگ باشیم و همانطور که علم به مرگ و قیامت داریم یقین هم داشته باشیم .

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha