پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی

حوزه/ علاقه حضرت آیت الله خویی به گسترش اسلام در سطح جهان، انگیزه ای شده بود که ده ها مرکز مهم اسلامی و تبلیغی در نقاط مختلف جهان به وجود آورند. این مؤسسات مراکز نشر اسلام و معاهد نشر مکتب تشیع هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» هشتم صفر یادآور آیت الله العظمی خویی است که در برهه حساسی از زمان سکان دار حوزه علمیه نجف اشرف بود.

این مرجع تقلید در شب نیمه رجب ۱۳۱۷ ق، در شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی،در یک خانواده علمی و مذهبی دیده به جهان گشود. والد بزرگوار او، مرحوم آیت اللّه سید علی اکبر خوئی، از شاگردان مبرز آیت اللّه شیخ عبداللّه مامقانی بود.

پدر آیت الله خویی در سال ۱۳۲۸ ق شهرستان خوی را به قصد سکونت در نجف اشرف ترک گفت. سید ابوالقاسم جوان نیز در سن ۱۳ سالگی، همراه برادرش سید عبداللّه در سال ۱۳۳۰ به پدر خود پیوستند و در نجف شروع به فراگرفتن ادبیات عرب، منطق و سطوح عالیه نمودند. در حدود ۲۱ سالگی در درس خارج بزرگترین مدرس حوزه علمیه نجف، مرحوم آیت اللّه العظمی شیخ الشریعه اصفهانی حاضر شد و خوشه چین علوم و معارف او گردید.

* خدمات اجتماعی و آثار باقیات الصالحات

مرحوم آیت اللّه العظمی خوئی(ره) در سلسله نور و رحمت فقاهت، فرد شاخص و چهره بسیار ممتازی بود که ده ها اثر ماندنی و بنای خیر جاودان از او به یادگار مانده است. علاقه ایشان به گسترش اسلام در سطح جهان، انگیزه ای شده بود که ده ها مرکز مهم اسلامی و تبلیغی در نقاط مختلف جهان به وجود آورند. این مؤسسات مراکز نشر اسلام و معاهد نشر مکتب تشیع هستند این مراکز در شهرهای مذهبی قم و مشهد مقدس، اصفهان و دیگر شهرهای ایران به وجود آمده اند، آن چنان که در کشورهای هندوستان، پاکستان، عراق، لبنان و مخصوصا در انگلستان و آمریکا دو مرکز بسیار باشکوه و آبرومندی به وجود آورده اند و مبلغانی که آشنا به زبان های زنده جهان بوده اند، به مناطق مختلف اعزام نموده اند.

اینک فهرست اجمالی برخی از خدمات اجتماعی و اسلامی آن فقیه فقید نامور در اینجا به ثبت می رسد:

* مدینه العلم حوزه علمیه قم، با امکانات وسیع و خانه ها و منازل مسکونی طلاب، و کتابخانه جهت طلاب علوم دینی، به صورت شهرک علم و دانش.

* مدرسه علوم دینی در ۷ طبقه و کتابخانه معظم مشهد جهت طلاب و محصلین علوم اسلامی.

* دارالعلم اصفهان جهت طلاب و عاشقان معارف اسلامی.

* مجتمع امام زمان(عج) در اصفهان.

* مرکز تبلیغی و آموزشی لندن ساختمان کامل و مجهزی که تمام نیازمندی های مسلمانان را در نظر دارد.

* المجتمع الثقافی الخیری بمبئی ـ هندوستان.

* مبره الامام الخوئی لبنان.

* مدرسه دارالعلم نجف اشرف ـ عراق.

* مدارس دینی بانکوک(تایلند) و داکار(بنگلادش).

* مکتبه الثقافه و النشر للطباعه و الترجمه و التوزیع(انتشاراتی پاکستان).

* مکتبه الامام الخوئی الاسلامی نیویورک ـ آمریکا.

* مرکز الامام الخوئی(سوانزی).

* مدرسه دارالعلم بانکوک(تایلند).

* مکتبه الامام الخوئی(کتابخانه بزرگ نجف اشرف ـ عراق).

* مدرسه الامام الصادق(پسرانه) لندن ـ انگلستان.

* مدرسه الزهرا(دخترانه) لندن ـ انگلستان.

* مرکز اسلامی امام خوئی در فرانسه.

* مسجد و مرکز اسلامی در شهر لس آنجلس ـ آمریکا.

* مسجد و مرکز اسلامی در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا.

* دهها بنای خیر و مرکز تعلیم و تربیت در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس.

* رحلت

سرانجام این مرد بزرگ پس از یک عمر بابرکت، عصر روز هشتم ماه صفر ۱۴۱۳ جان به جان آفرین سپرد و خبر درگذشت او ساعت ها مکتوم ماند و سرانجام رادیو بغداد مجبور به بازگویی آن شد. انتشار خبر درگذشت او موجی از اندوه در میان شیعیان پدید آورد.

شیعیان مظلوم عراق که در خوف و رعب عظیمی به سر می بردند، خود را آماده تشییع نمودند، ولی حکومت بعث، حتی در خود نجف اجازه تشییع نداد و آن مرحوم در یک حکومت نظامی محلی، نیمه شب در صحن شریف، مدخل مسجد الخضرا که جایگاه تدریس او بود به خاک سپرده شد. در تشییع آن مرحوم جز چند نفر از شاگردان او و فرزند عزیزش سید محمد تقی خوئی کس دیگری حضور نداشت.

منبع: اندیشه قم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha