چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حمید معارف

حوزه/ حضرت آیت الله خویی(ره) با استناد به آراء رجالی دانشمندان و مراجعه به اصل کتاب ها، جامع نگری در نقل قول ها، عدم برخورد گزینشی با اقوال رجالی و ... به تألیف ""معجم الرجال و الحدیث" پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شهرستان خوی، دکتر حمید معارف، از اساتید دانشگاه تهران، پیش از ظهر امروز در کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی خویی(ره) در خوی، زادگاه ایشان، گفت: مبانی و روش معظم له در تدوین و تالیف معجم الرجال و الحدیث بسیار قوی است و به عقیده حضرت آیت الله خویی، کتاب های رجالی شیعه از همان مسیری عبور کرده اند که کتاب های حدیثی عبور کردند.

 وی، اکثر کتب حدیثی ائمه(ع) را مربوط به قرن دوم و کتب روایی اصحاب ائمه(ع) را مربوط به قرن سوم دانست و گفت: حضرت آیت الله خویی با بهره مندی از علم رجال شیوه ابتکاری خویش، علم تاریخ حدیث، در معجم الرجال و الحدیث به بررسی کتاب ها پرداخته اند.

معارف، اعتقاد به لزوم اثبات پذیری توصیفات عامه و خاصه را از دیگر محورهای مورد بحث در این معجم یاد کرد و گفت: ارزش توصیفات عامه و خاصه در این معجم به خوبی توسط حضرت آیت الله خویی بحث شده است.

این پژوهشگر همچنین به مهمترین خطوط روش شناسی رجالی حضرت آیت الله خویی(ره) در تدوین و تالیف معجم رجال و حدیث اشاره کرد و گفت: استناد به آراء رجالی دانشمندان و مراجعه به اصل کتاب ها، جامع نگری در نقل قول ها، عدم برخورد گزینشی با اقوال رجالی، مراجعه به کلیه منابعی که در بردارنده اطلاعات راوی باشد، بهره گیری از منابع اثبات شده در روش تالیف و ورود استدالالی به مباحث اختلافی تا دستیابی به نتیجه و استفاده از منابع شیعه و سنی از مهمترین اسلوب های ایشان و شاگردانش در جمع آوری معجم رجال و حدیث است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha