پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله خویی

حوزه/ علم رجال و حدیث قبل از حضرت آیت الله خویی(ره) رو به افول و فراموشی بود که در اثر تلاش های ایشان، تدریس آن تجدید و اصول علمی آن تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از خوی، آیت الله شیخ مسلم داوری از شاگردان حضرت آیت الله العظمی ابوالقاسم خویی(ره)، در پیامی تصویری به کنگره بزرگذاشت این عالم جلیل القدر در خوی، گفت: علم رجال و حدیث قبل از حضرت آیت الله خویی رو به افول و فراموشی بود که در اثر تلاش های ایشان، تدریس آن تجدید و اصول علمی آن تکمیل گردید.

وی، علم رجال و حدیث را از پایه های اجتهادی و استنباط احکام شرعی دانسته  و ادامه داد:  شخص مجتهد باید در علم  رجال و حدیث متبحر و مهارت کامل داشته باشد.

*گامی مهم در رسیدن به اجتهاد

آیت الله داوری ادامه داد: معجم الرجال و الحدیث حضرت آیت الله خویی(ره) با نظارت و هدایت ایشان در 24 جزء نوشته شده است و در حال حاضر تمام فضلای قریب الاجتهاد مشغول تحصیل این کتاب هستند، چون بهره مندی از آن لازمه رسیدن به درجه اجتهاد است.

وی معجم الرجال و الحدیث حضرت آیت الله خویی(ره) را جمع آمدن تمام کتاب های رجالی و حدیثی در یک اثر عنوان کرد و گفت: کتاب های رجال کشی و رجال نجاشی و کتاب شیخ و رجال برقی مهمترین کتاب های جمع شده در این معجم هستند آمدن متن و ترجمه های رجال و بیان توضیح و اختلاف ها از  ویژگی های آن است.

شاگرد حضرت آیت الله خویی(ره) به رشته تحریر در آوردo کتاب مجمع رجال و حدیث توسط استاد خود را کاری بس  طاقت فرسا ذکر کرد و گفت: تالیف و تدوین 24 جزء معجم رجال و حدیث موجب برانگیخته شدن شادی و تعجب آیت الله حکیم نیز شد، چرا که برای توسعه علوم حوزوی کاری بسیار ارزشمند بود.

*افتخار همکاری علمی با استاد

وی، آیت الله العظمی مظاهری، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان و خودش را از شاگردان یاری رسان به حضرت آیت الله خویی در نوشتن اجزاء معجم الرجال و الحدیث معرفی کرد و افزود: حضرت آیت الله مظاهری به دلیل مهاجرت به ایران و حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان به دلیل زندانی شدن توسط دولت وقت عراق تا جزء نوزدهم توانستند در تدوین این معجم همکاری داشته باشند و پس از آن بنده به تنهایی همراه استاد بودم.

*مرجع پروری

آیت الله داوری تصریح کرد: در عظمت مقام معنوی و علمی حضرت آیت الله خویی(ره) همین بس که اکثر مراجع تقلید امروز، از شاگردان ایشان هستند و کتاب های این عالم جلیل القدر محور درس های حوزوی است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha