جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی همواره پای آرمان های اسلام، مکتب اهلبیت(ع)، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ایستاد، گفت: ولایت فقیه و نظام اسلامی برای ایشان خط قرمز بود و همواره در حفظ نظام و تقویت حوزه های علمیه تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی از پیشگامان نهضت امام راحل بود، اظهار داشت: ایشان علاوه بر نقش آفرینی در مبارزات به ویژه در آذربایجان، در سال آخر مبارزات انقلاب اسلامی تاثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در شکل گیری انقلاب اسلامی از اعضای برگزیده شورای انقلاب توسط امام راحل(ره) بود و به همراه شهید مطهری و شهید بهشتی به نقش آفرینی پرداخت و در تشکیل حزب جمهوری اسلامی همواره همراه بزرگان بود.

*نقش تاثیرگذار در تشکیل قوه قضائیه

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی به همراه شهید بهشتی در شکل گیری قوه قضائیه نقش چشمگیری داشت، گفت: نخستین احکام امام خمینی(ره) بعد از تصویب قوانین انقلاب اسلامی، صدور احکام شش فقیه شورای نگهبان، ریاست دیوان عالی کشور به شهید بهشتی و دادستانی کل کشور به مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بود.

*تدریس فقه قضائی در حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی تا مدتی بعد از ارتحال حضرت امام راحل(ره)، رئیس دیوان عالی کشور بودند و سپس با انتقال تجربیات قوه قضائیه به حوزه، به تدریس فقه قضائی در حوزه های علمیه پرداختند.

وی تصریح کرد: تدریس فقه قضاء، فقه حدود و تعزیرات، فقه قصاص، فقه شرکت و فقه مضاربه  ؛ محصول تلاش های علمی این مرجع تقلید بود.

*پایبندی به نظام اسلامی و ولایت فقیه

این عضو خبرگان رهبری یادآور شد: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی علاوه بر تصدی امر مرجعیت، از خدمتگزاران صدیق دین، ملت و نظام اسلامی بود و همواره پایبند به آرمان های اسلام، مکتب اهلبیت(ع)، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بود.

*تلاش برای تقویت نظام و حوزه

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی یار صدیق امام و یاور رهبر معظم انقلاب بود، اظهار داشت: ولایت فقیه و نظام اسلامی برای ایشان خط قرمز بود و همواره در حفظ نظام و تقویت حوزه های علمیه تلاش کرد.

*بیان نصیحت مشفقانه به مسئولان

وی افزود: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی علاوه بر تلاش برای حفظ نظام، حفظ وحدت و انسجام ملی، نصیحت های مشفقانه ای به مسولان نظام ارائه می کرد.

این عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: ارتحال حضرت آیت الله موسوی اردبیلی که از شاگردان مرحوم حضرات آیت الله بروجردی، حجت، محقق داماد و بزرگان حوزه به شمار می رفت و خود ایشان نیز از اساتید برجسته حوزه علمیه قم بود، ضایعه سنگینی برای حوزه است.

این عضو خبرگان رهبری افزود: ارتحال این شخصیت علمی و انقلابی حوزه های علمیه را به ساحت نورانی حضرت ولیعصر(عج)، مراجع تقلید، حوزه های علمیه، فضلا، اساتید، شاگردان، خانواده معظم ایشان، ارادتمندان و مردم خطه آذربایجان و اردبیل تسلیت عرض می کنیم و ان شاءالله خداوند، ایشان را با شهدای کربلا و همراهان خود نظیر شهید بهشتی محشور بفرماید.

انتهای پیام/313/33  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha