چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
منشور روحانیت

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه علميه سهم بزرگي در ايجاد بينش و آگاهي آحاد جامعه دارد، گفت: تقویت بنیه دینی، فکری و اعتقادی مردم از جمله مهم ترین رسالت حوزه و روحانیت است.

حجت الاسلام حمزه علی اکبری، معاون آموزش حوزه علمیه مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران با بیان این که حوزه علميه سهم بزرگي در ايجاد بينش و آگاهي آحاد جامعه دارد، گفت: تقویت بنیه دینی، فکری و اعتقادی مردم از جمله مهم ترین رسالت حوزه و روحانیت است.

وی با اشاره به وظايف روحانيان در عصر حاضر، افزود: وظيفه روحانيت انقلابي در گام اول حفظ وحدت و انسجام بين گروه هاي دلسوز انقلابي است و در مرحله بعد بايد به شناسايي شبهه ها و آسيب هاي اجتماعي بپردازند.

معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به نقش پر رنگ روحانيت در عرصه های مختلف انقلاب، گفت: مسؤولان كشور نیز بايد براي حفظ وحدت و تعامل از بصيرت سياسي روحانيت و تجربه 37 ساله آنان در نظام اسلامي بهره بگيرند.

حجت الاسلام اکبری، وجود علما و روحانيان برجسته در حوزه هاي علميه را يکي از نشانه هاي رشد سطح علمي و مذهبي جامعه اسلامی دانست و گفت: حوزه‌های علمیه مهم‌ترين پايگاه رشد معنوی در جامعه اسلامی است.

وی به نقش برجسته روحانيت در‌ طول تاريخ اشاره کرد و گفت: روحانيت و حوزه هاي علميه همواره نقش برجسته اي در تعميق احکام و ارزش هاي ديني بر عهده داشتند.

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که روحانيت بايد با تقوا و بصيرت، جامعه را به سمت ارزش ها هدايت کند، افزود: حوزه هاي علميه به عنوان پيشگام ترويج عقلانيت بر مدار شرع و اخلاق رسالت مهمی در این عرصه دارند.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که حوزه هاي علميه و روحانيت، از عناصر مهم و اصلي مولد فرهنگ در كشور بوده  است، ادامه داد: گفتار و كردار اين قشر ديني، همواره حجت شرعي و مقبول افراد جامعه بوده و هست.

وی، دفاع از حريم دين و مقابله با انحرافات را اساسي ترين كار ويژه روحانيت و حوزه هاي علميه در طول تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت آگاه همواره با جهاد علمی در برابر انحرافات و شبهات دینی ایستادند و از کیان دین و ارزش های اسلامی دفاع کردند.

معاون حوزه علمیه مازندران ادامه داد: حوزه هاي علميه و روحانیت با بصیرت و بهره گیری از ظرفیت های وعظ، خطابه و تبليغ، موظف به فراهم کردن زمينه هاي لازم براي پذيرش ارزش ها و هنجارهاي متعالي اسلام در ابعاد مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي، حقوقي و غيره هستند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به نقش حوزه هاي علميه و علمای دين در تحولات فرهنگی و اجتماعي، افزود: طلاب بايد با تلاش جدي در جهت تهذيب نفس و کسب علوم و معارف ديني و بيان خوب آنها در‌‌‌ بين مردم جامعه اين نقش را حفظ کنند.

معاون حوزه علمیه مازندران از حوزه‌هاي علميه به عنوان محور پژوهش و آموزش در جامعه اسلامی ياد کرد و با تأکيد بر انجام کارهاي پژوهشي در حوزه‌ های علمیه گفت: اکنون در مهندسي فرهنگي کشور و همچنين مقابله با جنگ نرم دشمن و شبيخون فرهنگي نيازمند پژوهش هستيم و دراين راستا بايد از ظرفیت حوزه‌هاي علميه بهره گیریم.

وی با بیان این که حوزه های علميه سرچشمه معارف دینی در جامعه محسوب می شوند، تصریح کرد: ارتقاي سطح فکري جامعه بستگي به مراکز معنوي همچون حوزه های علمیه دارد که باید در جهت تقویت آن گام برداشت.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که لباس روحانیت لباس مقدسی است و یک طلبه باید متعهد باشد که تا آخر عمر این لباس را بر تن داشته باشد، گفت: یکی از مهم ترین راه های دفاع از این جایگاه اجرای قوانین و آئین نامه های تلبس است.

معاون حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که همه ما در برابر لباس روحانیت وظیفه داریم، گفت: گفتار، اعمال، اخلاق و علم یک طلبه و روحانی می تواند در حفظ و ارتقای جایگاه لباس مقدس روحانیت بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان این که طلاب حوزه باید تلاش کنند تا عنوان شاگردی مکتب امام صادق(ع) را به خوبی به جا بیاورند و با علم آموزی به عنوان شاگرد حقیقی مکتب امام صادق(ع) دست پیدا کند، ادامه داد: مردم این لباس را نشانه دین و روحانیت را سرباز حضرت ولی عصر(عج) می دانند و باید در حفظ این جایگاه تلاش کنیم.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که حوزه علمیه، روحانیت و طلاب در تاریخ همواره در مسیر نشر و گسترش دینی و مبانی اسلامی گام برداشته اند، تصریح کرد: حوزه علمیه و طلاب درد دین داشته و دارند و در این مسیر صادقانه و بدون هیچ چشم داشتی قدم برداشته اند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha