دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ استاد حوزه و کارشناس برنامه سمت خدا، مناظرات علمی امام رضا(ع) را گنجینه عظیمی برای اهل علم به خصوص طلاب و فضلای حوزه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی، سه شنبه شب طی سخنانی در مراسم عزاداری به مناسبت شب شهادت امام رضا(ع) که در موسسه دارالثقلین امام عصر(عج) برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: حدود 13 مناظره از ثامن الحجج (ع) به دست ما رسیده و تنها در مسند امام رضا(ع) حدود 2 هزار و 500 حدیث گرانبها وجود دارد که برای اهل علم و طالبان فضیلت، گنجینه و ذخیره علمی بسیار بالایی محسوب می شود.

وی با اشاره به دلایل قبول ولایتعهدی اجباری از سوی امام رضا(ع) گفت: ایشان با پذیرش این ولایتعهدی آن هم به صورت مشروط مبنی بر این که هیچ دخالتی در امور حکومتی و عزل و نصب ها نداشته باشند، عملاً زمینه ای پدید آوردند که زمینه تبیین هر چه بیشتر معارف اهل بیت (ع) در جامعه آن روز فراهم شود.
این استاد و خطیب حوزوی ادامه داد: البته باید توجه داشت که حقیقتاً ولایتعهدی برای امام هشتم به سان یک زندان بزرگ بود ، هر چند که حضرت در همان ایام نیز اعتراضات خویش را به مامون و حکومت ظالم او بیان می کردند و به این طریق به روشنگری و هدایت و آگاهی بخشی مردم اهتمام ویژه داشتند.
وی در ادامه با اشاره به کتاب شریف عیون اخبار الرضا(ع) از شیخ صدوق افزود: در این کتاب ارزشمند در ابواب مختلف درباره ویژگی های حیات سیاسی، علمی، معرفتی ، اخلاقی و عبادی حضرت سلطان امام رضا(ع) مطالب بسیار مهم و گرانقدری بیان شده و مفصل ترین حدیث شیعی در قضیه امامت نیز به کلام ایشان در این کتاب آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha