دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام رضا علیه السلام

حوزه/ دانشفر گفت: امام رضا(علیه السلام) در مناظراتشان بر اصول مشترک بین ادیان توجه داشته‌اند و در مناظره با اهل کتاب با استناد بر مباحثی چون توحید، پیامبران الهی و نزول کتاب‌های آسمانی حقانیت اسلام و تشیع را اثبات می‌کردند.

 زهرا دانشفر، مدرس حوزه علمیه خواهران تهران، با اشاره به اینکه همه امامان معصوم(ع) نسبت به بندگان خدا رئوف و مهربان بودند، اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص دوران هر کدام از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) برخی ویژگی‌های اخلاقی ایشان بیشتر ظهور و بروز داشت. از این رو بارزترین ویژگی اخلاقی در سیره امام رضا(ع) رئوف بودن‌شان است و به امام الرئوف شناخته شدند.

وی ادامه داد: حضور امام رضا(علیه‌السلام) در حکومت مامون بیشتر جهت کنترل امام صورت گرفت تا مردم از ایشان دور بمانند ولی حضرت از هر فرصتی برای حضور در بین مردم استفاده می‌کرد. مثلاً زمانی که سلاطین و وزرا برای خوردن طعام سفره‌های رنگین برای خود برپا می‌کردند، حضرت با حضور در بین خادمان با آن‌ها غذا می‌خوردند و با لطف و محبت‌شان بهترین غذا را اول به آن‌ها می‌دادند.

مدرس حوزه علمیه خواهران تهران با اشاره به برکات حضور امام رضا(ع) در ایران، تاکید کرد: حرم مطهر این امام بزرگوار همواره مأمن و پناهگاه مؤمنین بوده و خواهد بود. و بسیاری از ایرانیان با حضور در حرم امام با ایشان درد و دل می‌کنند و با عنایت آن حضرت به آرامش روحی و ایمان قلبی می‌رسند.

وی افزود: پر واضح است كه سياست امام در سفر به ایران، تنها به افشاي سياست‌هاي خائنانه مأمون محدود نمي‌شد، بلكه با اين هجرت اهداف عالي ديگري نيز مورد توجه امام رضا(ع) قرار گرفت كه از جمله آن‌ها تلاش براي برقراري پيوند عاطفی و قلبی با ايرانيان، و تبديل خراسان بزرگ به كانون تشيع، و تلاش براي تحكيم مباني عقيدتي و كلامي شيعه با استفاده از فرصت وليعهدي بوده است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه امام رضا(ع) نمونه‌ی بارز ساده زیستی و قناعت بودند، عنوان داشت: ایشان با اصرار و تهدید حکومت آن زمان به مقام ولایتعهدی مامون خلیفه عباسی منصوب شدند و در مرکز ثروت حکومت عباسیان قرار گرفتند، ولی هرگز زندگی ساده و قبلی خود را رها نکردند، به گونه‌ای که ساده زیستی را در دستگاه حکومت عباسی حفظ کردند.

وی با تاکید بر تبعیت از سبک زندگی رضوی و ترویج ساده زیستی در سطح جامعه، ادامه داد: ساده زیستی یکی از وجوه برجسته در زندگانی ثامن الائمه(ع) است، به گونه‌ای که زندگی ایشان در حد متعارف و افراد مستضعف جامعه آن روز بوده است. این در حالی است که امام رضا(ع) کمک‌های مالی و مادی زیادی به مردم نیازمند داشتند، اما در شیوه زندگی عرف متوسط جامعه را رعایت می‌کردند.

دانشفر با تاکید بر معرفت افزایی زائران نسبت به وجود مقدس امام رضا(ع)، تصریح کرد: خوب است زائران زمانی که وارد حرم مطهر می‌شوند با مطالعه کتاب‌های موجود نسبت به جایگاه و عظمت امام، شناخت و معرفت پیدا کنند که در این صورت آثار این معرفت را بعد از زیارت‌شان خواهند دید.

مدرس حوزه علمیه خواهران تهران با اشاره به مناظرات تاریخی امام رضا(ع) با ادیان مختلف، خاطرنشان کرد: آن حضرت در تمامی مناظراتشان از قوی‌ترین استدلال‌های منطقی بهره می‌بردند و با تمسک به داشته‌های طرف مناظره، راه هرگونه مغالطه را بر آنها می‌بستند. از این رو بررسی شیوه‌ها و روش‌های اتخاذ شده در این مناظرات می‌تواند الگویی مناسب فراروی محققان و پژوهندگان عرصه‌‌‌های فرهنگی و علمی باشد.

وی در پایان افزود: امام رضا(علیه السلام) در مناظراتشان بر اصول مشترک بین ادیان توجه داشته‌اند. و در مناظره با اهل کتاب و با استناد بر مباحثی چون توحید، پیامبران الهی و نزول کتاب‌های آسمانی حقانیت اسلام و تشیع را اثبات می‌کردند.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha