پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آسیب رساندن به کره خاکی از رهگذر سلاح های جنگی و ایجاد اختلال در آن به عنوان محیط زیست بشر، خط قرمز اسلام و ادیان الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عصر امروز  چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی در قم با اشاره به اهمیت پرداختن به مباحث حقوق بشردوستانه، اظهار داشت: انسان و زمین، دو خط قرمز دين هستند كه جنگ به

دلیل داشتن طبیعت مهار ناگسیخته بدترين، گسترده ترین و پرتکرارترین عبور از این دو خط قرمز را به انجام رسانده، و می رساند.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انسان از آن جهت که " ولقد کرمنا بنی آدم" و از آن جهت که "من قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً" و از آن جهت که "خلیفه خداوند در روی زمین است"خط قرمز می باشد.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی گفت:آسیب رساندن به کره خاکی از رهگذر سلاح های جنگی و ایجاد اختلال در آن به عنوان محیط زیست بشر، خط قرمز اسلام و ادیان الهی است؛ "والارض وضعها للانام" زمین را برای مردمان قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: پر واضح است هنگامی که دین نسبت به جنگ های سنتی در گذشته حساسیت حقوق بشردوستانه و نگاه کنترل کننده داشته است، به طریق اولی و به صورت موکدتر نسبت به جنگ های به شدت بیرحم کنونی که زمین را تخریب و نسل ها را بی مهابا می کشد، حساسیت بیشتر و محوری تری نشان می دهد.

وی با اشاره به نتایج اولین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه نیز گفت: تشکیل اولین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه که ده سال پیش در حوزه مقدسه قم انجام گرفت، نتایج پرباری را در پی آورد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی " شناخته شدن پاره ای از درون نهفته های حقوق بشردوستانه فقه اسلامی" را از دستاوردهای آن کنفرانس دانست و گفت: تا قبل از کنفرانس اول، نگاه عمیق و تفصیل یافته فقه اسلامی به مقوله "چگونگی رفتار در جنگ" اگر چه کمابیش مطرح بود، ولی فاقد وضوحی علمی،منسجم و منتظم بود.

وی ادامه داد: به برکت آن کنفرانس و نشست های بعدی، فضلا و مراکز حوزه (و در چارچوب ارشادات مراجع معظم تقلید) به مخازن سربسته ولي پر از ذخائر اسلامی رجوع کردند و به محض این رجوع، فوران اندیشه اسلامی را در زمینه حقوق بشردوستانه کلید زدند.

وی گفت: اثبات این ایده که دین می تواند در زمینه حقوق بشردوستانه،کارکردی نیرومند و بی بدیل داشته باشد نیز از دیگر دستاوردهای کنفرانس قبلی بود، به برکت تلاش های علمی که در این ده سال رخ داد، به دست آمد که دین در زمینه حقوق بشردوستانه، در موضعی فراتر و بالادست تر اندیشه ها، قواعد و احکامی را در حوزه حقوق بشردوستانه عرضه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: برای بسیاری امروزه آشکار شده است که دین به صورت تعهدآورتر، موج آفرین تر و کیفی تری می تواند در جهت کنترل جنگ ایفای نقش کند، حوزه علمیه، این توفیق حاصل آمده برای دین را ارج می نهد.

وی ادامه داد: توفیقی که به موجب آن، دین در یکی از عرصه های ملموس بشری یعنی حقوق شردوستانه، حضوری متعالی پیدا کرده، و نوعی از اعجاب و تاملرا در برخی از محافل حقوق بشردوستانه در جهان نسبت به آموزه های خود برانگیخته است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی " اثبات رسیدن پیوند دین و فطرت" را از دیگر نتایج کنفرانس قبلی دانست وگفت: ایده ارتباط فطرت و دین امروز با چهره موفق تر، درخشان تر و اثبات شده تری خود نمایی می کند و طرح مباحث حقوق بشردوستانه بر پایه دین به مثابه شاهدی شفاف در این زمینه عمل کرده است.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه افزود: اینکه بعد از مباحث شکل گرفته در یک دهه که عمدتاً متمرکز بر ارائه اید‌ه‌های کلان و منطق کلی حقوق بشردوستانه در دین متمرکز بود، این همایش بر آن است  گام مهم را در زمینه حقوق بشردوستانه بردارد.

وی افزود: تقویت همگرایی بین ادیانی در زمینه حقوق بشر دوستانه، ورود مصداقی‌تر فقه اسلامی به حوزه حقوق بشر دوستانه، گشودن نگاهی آینده نگرانه نسبت به دامنه‌های نگران کننده جنگ در آینده از اهداف این کنفرانس است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: حوزه علمیه قم به شدت خواهان چنین همگرایی است و از آن استقبال می‌کند.

وی گفت: اسلام صوامع، بیع و مساجد را از آن جهت که در معرض تخریب و هدم انسان‌های غیر مسئول و ستمگر قرار می‌گیرد کنار هم آورده است و از این مسئله به خوبی استفاده می‌شود که مسلمانان و ادیان دیگر باید در سطح کره زمین همگرایی لازم را در جهت جلوگیری از چنین تخریب‌ها و انهدام‌هایی به عمل آورند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به ورود مصداقی‌تر فقه اسلامی به حوزه حقوق بشر دوستانه، خاطرنشان کرد: امدادگران، کادرهای درمانی و پزشکی، بیمارستانها، منابع زیرساختی شهرها و کشورها و تأسیسات حیاتی، موضوعات مهمی هستند که تخریب آنها توسط جنگ‌ها، مشکلات اساسی برای زیستن انسان‌ها و پیشرفت آنها به بار می آورد و فقه اسلامی ‌باید به صورت تخصصی به این مسائل بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل در یک نگاه آینده‌پژوهانه ممکن است دست آویزی برای جنگ‌ها قرار گیرند و یا جنگ‌ها را در صورت وقوع، به مسیرهای نادرست تر و ویرانگرتر سوق دهند. باید این مسائل را پیش بینی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: آب در آینده ممکن است خود موضوعی برای بحران گردد و احیاناً در مدار تخاصمات قرار گیرد که به صورت مطالعه‌ای از پیش انجام، ‌باید ما به این موضوع بپردازیم.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: مالکیت آب، حرمت آب و در خارج از جنگ قرار دادن آب، از این جمله است، تعمیق بحث و هم اندیشی در این خصوص از همین حالا لازم است در حوزه مطالعاتی و همگرایی ادیانی و بشری قرار گیرد.

وی خاطرنشان: تحریم استفاده از سلاح های کشتار جمعی و تولید آنها از سوی کشورهای بزرگ و صنعتی و به ویژه ابرقدرتها از جمله دغدغه‌های اساسی و بسیار تهدید کننده برای بشریت است که ضرورت دارد بحث‌ها در این خصوص تراکم بیشتر، نقش پرتأثیرتر و کیفی‌تر و حالت همگرایانه تر به خود بگیرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha