جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران، با بیان این که این روزها کوپن تخریب به قوه قضائیه رسیده است، گفت: مسئولان قوه قضائیه در مقابل حقوق های نجومی ایستادند و این تخریب ها هزینه آن است؛ ما می خواهیم در این زمینه بایستید و مقاومت کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران (۱۹آذرماه۹۵) با اشاره به تصویب طرح تمدید تحریم های ۱۰ساله آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: امیدواریم اوباما که در روز دوشنبه راجع به این مصوبه تصمیم می گیرد، در دام صهیونیست ها نیفتد و این مصوبه را امضا نکند، چرا که در صورت امضای آن، روسیاهی ابدی برای او باقی می ماند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران، قطعا نقض برجام و توافق هسته ای است، گفت: خوشبختانه وحدت خوبی در داخل کشور، در خصوص این مسئله شکل گرفته که بسیار ستودنی است؛ وحدتی مدنظر ماست که حول محور ولایت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که وحدت حول محور ولایت این است که با سخنان رهبری گزینشی برخورد نشود، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص مسئله توافق هسته ای، از ابتدا هم حمایت داشتند و هم هشدار و تذکراتی دادند؛ رهبر معظم انقلاب در مقطعی گفتند مذاکره کنندگان در بعضی جاها از خطوط قرمز عبور کردند که حالا آقایان می گویند مجبور بودیم.

*برخورد گزینشی با سخنان رهبری درست نیست

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این که برخی از سخنان رهبری را بگیریم و برخی را نگیریم، کار درستی نیست.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنانش با بیان این که دنیای استکبار قابل اعتماد نیست، گفت: تجربه نشان داده که مستکبران اهل منطق، تقوا و حتی مذاکره نیستند؛ باید بدانیم جواب زور و زور است و جواب کلوخ انداز، سنگ است؛ آن چیزی که آنان را سر جای شان می نشاند، ایستادگی است.

*سیاست لبخند جواب نداد؛ ایستادگی کنیم

امام جمعه موقت تهران با بیان این که ما تا کنون ندیدیم که سیاست لبخند و سیاست خوش و بش با دشمنان جمهوری اسلامی ایران جواب بدهد، گفت: یک چیز در این مملکت جواب داده و آن ایستادگی بوده است؛ مردم ایران در ۱۹دی ۵۶ به صحنه آمدند و ایستادند تا در ۲۲ بهمن ۵۷ گل پیروزی به بار نشست؛ امروز هم همین طور است؛ بایستیم برنده هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: در شرایطی هستیم که بیش از هر زمانی نیاز به وحدت داریم و استحکام داخلی ما جواب توطئه های خارجی را می دهد؛ این وحدت، محوری می خواهد و آن ولایت است و رفتاری هم می خواهد که آن، سعه صدر است.

*انتقاد از برخورد مسئولان با منتقدان برجام

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخورد برخی مسئولان اجرایی کشور با منتقدان برجام، تصریح کرد: برخی مسئولان، منتقدان برجام را افراطی، تندرو و ...  می خواندند، مسئولان باید به نیروهای دا خلی و به مؤمنین اعتماد کنید.

*انتخابات جشن سیاسی ایرانی هاست

امام جمعه موقت تهران، در ادامه سخنان خود با بیان این که کم کم به سمت فضای انتخابات سال ۹۶ می رویم، گفت: انتخابات جشن سیاسی است، چرا که سالیان سال در این کشور از جمله دوران قاجار و پهلوی، مردم هیچ کاره بوده اند، اما به برکت انقلاب اسلامی، مردم همه کاره شدند و از این رو انتخابات در کشور ما جشن سیاسی است و باید شکر آن را بجا بیاوریم؛ یکی از آداب شکر این نعمت این است که بداخلاقی سیاسی نداشته باشیم، چرا که این کار، نعمت را مکدر می کند.

*در برخی مجالس دانشجویی از آزادی بیان سوءاستفاده شد

وی با بیان این که تنگ نظری ها بداخلاقی است و در جامعه آزاد معنی ندارد که فقط یک طرف حق حرف زدن داشته باشد، گفت: در چارچوب قانون همه باید حق حرف زدن داشته باشند و از این رو اجازه ندادن به سخنرانی ها از جناح های مختلف، کار درستی نیست؛ اصولا در جامعه آزاد، تریبون گرفتن معنا ندارد.

آیت الله خاتمی با بیان این که، یکی دیگر از بداخلاقی های سیاسی، سوءاستفاده از آزادی بیان است، گفت: اگر از آزادی بیانی که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران در این کشور ایجاد شد، سوءاستفاده کردیم و اقدام به تهمت زدن و دادن شعارهای هنجار شکن شد، مصداق بارز بداخلاقی سیاسی است که متأسفانه در برخی مجالس دانشجویی این چنین شد.

وی با تأکید بر این که وقتی می توانیم آزادانه صحبت کنیم، دیگر تهمت زدن و بداخلاقی معنا ندارد، اضافه کرد: بداخلاقی دیگر این است که به حمایت از مظلوم، به نظام ظلم کنیم که این ها همه بداخلاقی است.

*دعوای رسانه ای معنا ندارد

امام جمعه موقت تهران، در ادامه سخنان خود، خطاب به سیاسیون کشور گفت: یادتان باشد که این انقلاب مفت به دست نیامده است؛ بیش از ۲۰۰هزار شهید در راه این انقلاب داده شده و هنوز هم شهید داریم، اما این که جریان هایی بیایند، و نظام را فدای مصالح شخصی خود کنند، این کار ناجوانمردی است.

وی در ادامه با انتقاد از دعواهای رسانه ای برخی سیاسیون، گفت: شما که جلسات خصوصی دارید، دعواهای رسانه ای چه معنا دارد؟ در همین جلسات خصوصی، دعواهای تان را انجام دهید؛ البته که آغاز گر دعوا در این عرصه ها مستحق مجازات بیشتری است.

*کوپن تخریب به قوه قضائیه رسیده است

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان این که به بهانه انتخابات نباید قوای نظام ضعیف شوند، گفت: چه قوه مجریه، چه قوه قضائیه و چه قوه مقننه نباید مورد آسیب قرار گیرند؛ البته گویا این روزها کوپن به تخریب قوه قضائیه رسیده است.

وی خطاب به مسئولان قوه قضائیه گفت: شما با فتنه در افتادید و تخریب های اخیر، هزینه آن است؛ شما ورود کردید در حقوق های نجومی، تخریب های اخیر، هزینه آن است؛ و ما از شما می خواهیم در قضیه حقوق های نجومی بایستید و مقاومت کنید.

*واکنش به سخنان نخست وزیر انگلیس

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان اخیر نخست وزیر انگلیس در سی و هفتمین نشست شورای همکاری خلیج فارس، گفت: این سخنان نخست وزیر روباه پیر، حرف های کهنه ای است و این حرف ها برای انگلیسی که سیاه ترین پرونده را در کشور ما دارد؛ خروجی اش یک جمله مرگ بر انگلیس است.

وی افزود: هر جا پای استعمار در ایران مطرح است، آن جا پای انگلیس در میان است و هر جا پای دشمنی با اسلام و یا تفرقه در ایران است، باز پای انگلیس دیده می شود.

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که به حمد الهی، انگلیسی ها در ضعیف ترین وضع خود هستند، خاطرنشان کرد: آنان بی آبرو هستند و این اقدامات اخیر نیز، بی آبرو تر شان می کند.

*تعامل بین شیعه و سنی سفارش امامان شیعه است

وی در ادامه با تبریک فرارسیدن هفته وحدت، اظهار داشت: تعامل بین برادران اهل سنت و شیعیان، از تأکیدات مهم امامان شیعه بوده است.

*با آزادی حلب و موصل کمر دشمنان شکسته خواهد شد

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تبریک پیروزی های جبهه مقاومت در شهر حلب و موصل، گفت: به امید خدا کمر دشمنان اسلام به زودی شکسته خواهد شد.

وی افزود: دشمنان اسلام، روی این دو شهر سوریه و عراق، شرط بسته بودند، اما به فضل خدا ارتش سوریه و ارتش عراق و بسیج مردمی این کشورها به خوبی پیش رفته اند و انشاءالله به زودی شاهد آزادی کامل این دو شهر مهم خواهیم بود.

*شاخصه های سیاستمدار دینی پایبندی به ارزش هاست

آیت الله خاتمی همچنین در خطبه اول نماز جمعه نیز با بیان این که عملکرد سیاستمدار دینی با سیاستمدار غیر دینی باید تفاوت داشته باشد، گفت: سیاستمداری که واقعا دین دار است، بر اساس ارزش ها عمل می کند، اما برای سیاستمدار غیر دینی، ارزش ها مطرح نیست.

وی با بیان این که تفاوت امام علی(ع) با دشمنان شان در همین پایبندی به سیاستمداری دینی بود، افزود: انتظار از سیاسیون نظام اسلامی این است که پایبند به ارزش های دین باشند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که سیاستمدار دینی حتی نسبت به دشمنان خود هم دروغ نمی گوید، گفت: دشمنی با این و آن سبب نشود مرز عدالت را زیر پا بگذارید؛ سیاستمدار دینی حاضر نمی شود دروغی برای زمین زدن رقیب خود بسازد.

*فساد یک بخش را به یک سیستم مربوط نکنیم

وی با بیان این که دروغ بر چند قسم است که یکی از آن ها دروغ صریح و دیگری دروغ غیر صریح است، گفت: بزرگنمایی های بیش از حد از یک واقعیت، دروغی صریح است؛ مثلا در گوشه ای از سیستم اداری کشور فسادی رخ داده اما آن را به کل نهاد نسبت می دهد که این بزرگنمایی هم دروغ است.

*حقوق های نجومی را کوچک نشماریم

آیت الله خاتمی افزود: کوچک نمایی واقعیات نیز دروغ است؛ این که مثلا حقوق های نجومی اتفاق افتاده و پیرو آن، مردم و رهبر معظم انقلاب ناراحت شدند، اما این اتفاق تلخ را کوچک بشماریم و مثلا بگوییم این ها قانونی بوده، و ... درست نیست؛ اصلا قانونی بوده اما عدالت و انصاف کجا رفته است؟ روح نظام اسلامی عدالت است؛ مگر هر چیزی که در روی کاغذ نوشته شد، در هر شرایطی قانون حساب می شود؟ آن کس که حقوق چند ده میلیونی می گیرد، نمی داند خط فقر در جامعه ما چقدر است؟ و چگونه این لقمه ها از گلویش پایین می رود؟

وی در ادامه با بیان این که صداقت اعتمادآور است و فرقی نمی کند در خانه، اجتماع یا نظام باشد، گفت: نقطه مقابل صداقت، دروغ است که کاخ اعتماد را فرو می ریزد.

*دروغ بستن حتی نسبت به مسئولین حرام است

امام جمعه موقت تهران گفت: آدم کذاب همیشه متهم است و حتی اگر در موردی هم صادقانه حرف بزند، مردم باور نمی کنند، بنابراین سرمایه اعتماد باید در جامعه زنده مانده و بدانیم کمترین دروغ در این عرصه، بیشترین آسیب را در پی دارد.

وی در ادامه با بیان این که آن چنان که دروغ گفتن حرام است، اتهام به دروغ گویی هم حرام است، گفت: این که کسی مسئول شد، هر چیزی نمی توان درباره او گفت؛ مثلا مسئولی آمار می دهد و شک دارید که دروغ است یا راست، نمی توان گفت دروغ است، چرا که این کار حرام است.

آیت الله خاتمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تسلیت سالروز شهادت امام یازدهم شیعیان امام حسن عسکری(ع) و تبریک آغاز امامت امام زمان(عج)، یاد و خاطره حضرات آیات گلپایگانی(ره)، موسوی اردبیلی(ره) و فاضل استربادی(ره) را گرامی داشت.

۳۱۳/۲۹

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha