جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جرمی کوربین

حوزه/جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلستان، با شجاعانه خواندن سخنان جانسون، دولت انگلستان را متهم به قربانی کردن حقوق بشر کرده و رژیم آل سعود را متهم به ارتکاب تمام اشکال جنایت‌ها علیه بشریت می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از هافینگتون پست، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلستان، دولت بریتانیا را متهم به «قربانی کردن حقوق بشر بر مسلخگاه فروش اسلحه به عربستان سعودی» کرد.

کوربین قرار است امروز طی یک سخنرانی به مناسبت روز بین‌المللی حقوق بشر سخنان بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان در رابطه با عربستان سعودی را «شجاعانه» خوانده و هم‌زمان خواستار توقف فروش اسلحه به رژیم عربستان سعودی شود. کوربین عربستان سعودی را متهم به ارتکاب تمامی اشکال جنایت علیه انسانیت در جنگ یمن خواهد کرد.

بیانیه او به شرح زیر خواهد بود:

این هفته نخست وزیر بریتانیا به کشورهای عربی سفر کرده تا درباره ادامه فروش اسلحه به رژیم‌های دیکتاتوری عربستان سعودی و بحرین مذاکره کند. درحالی که هر دوی این کشورها دارای سوابق بسیار بدی علیه حقوق بشر هستند. آن‌ها روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی منتقد را تعطیل کرده و از ابزار شکنجه علیه معترضان و مخالفان‌شان استفاده کرده و حقوق زنان را کاملا از بین برده‌اند. ائتلاف عربستان سعودی با پشتوانه دولت بریتانیا و ارتش انگلستان منجر به کشته شدن هزاران انسان بیگناه، آواره شدن 3 میلیون نفر و نیازمند شدن 21 میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه شده‌ است.

واکنش‌ها در پی اظهارات جانسون علیه عربستان سعودی

در ادامه سخنرانی کوربین آمده است:

نخست وزیر انگلستان در بحرین، حقوق بشر را در مسلخگاه فروش اسلحه، قربانی می‌کند. سخنان جانسون در رابطه با عربستان سعودی شجاعانه بوده است، حال سئوال این است که آیا وزیر خارجه هنگام بازگشت به انگلستان شجاعت کافی برای توقف فروش تسلیحات نظامی به رژیم آل سعود را خواهد داشت یا خیر؟

در میان سرمالکوم ریفکیند، وزیر امور خارجه سابق حزب محافظه کار روز جمعه در رابطه با سخنان اخیر جانسون علیه عربستان سعودی، خواستار برداشتن او از مقام وزارت خارجه شده بود. همین مسئله سبب شد که جانسون تا اندازه‌ای سخنانش را پس گرفته و اصلاح کند.

سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلستان نیز اعلام کرده که سخنان جانسون نظر شخصی بوده و منعکس کننده سیاست دولت انگلیس نیست.

در این میان آلن هورگارت رئیس سازمان عفو بین‌الملل و امور دولت بریتانیا گفت: مشکل رابطه انگلستان و عربستان سعودی این است که مقامات انگلیسی همیشه نگران دلخور شدن آل سعود هستند. آن‌ها از ترس دلخور کردن خانواده سلطنتی سعودی، دائما مسائل حقوق بشر را به حاشیه می‌رانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha