جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام ملکیان

حوزه/ عده ای از افراد حضرت آیت الله مظاهری را فقط به عنوان چهره ای بنام و شاخص در اخلاق و برخی در اصول و فقه می شناسند، لکن به عقیده بنده چهره عرفانی ایشان که برخاسته از مبانی عظیم نظری است، پنهان و مغفول مانده است که شاید خواست خود معظم له هم بر این امر باشد.

حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پیرامون ارتباط دیرینه  خود با حضرت آیت الله مظاهری و تبیین ابعاد ناشناخته شخصیتی این مرجع عالی قدر گفت: بنده از دهه 60 افتخار شاگردی معظم له را داشته ام و در جلسات درس و بحث ایشان که در حوزه علمیه قم  و همچنین کلاس های اخلاق شب های جمعه در مسجد اعظم برگزار می شد، شرکت می کردم

وی در ادامه افزود: جلسات اخلاق حضرت آیت الله مظاهری در مسجد اعظم از پر مخاطب ترین جلسات درس اخلاق در حوزه قم بود و از طلبه جوان تا میانسال از مباحث ارزشمند اخلاقی و عرفانی ایشان بهره می بردند.

استاد حوزه اصفهان در ادامه اظهار کرد: عده ای از افراد حضرت آیت الله مظاهری فقط به عنوان چهره ای به نام و شاخص در اخلاق و برخی در اصول و فقه می شناسند، لکن به عقیده بنده چهره عرفانی ایشان که برخاسته از مبانی عظیم نظری است، پنهان و مغفول مانده است که شاید خواست خود معظم له هم بر این امر باشد.

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی با اشاره به یکی از آثار اخلاقی حضرت آیت الله مظاهری با عنوان "دراسات فی الاخلاق و شئون الحکمه العملیه"، بیان کرد: این مرجع عالی قدر ابتدا اقسام احکام شرعی که به سه دسته مولوی(غیرقابل درک برای عقل)، احکام امضایی(رایج میان عقلا) و احکام ارشادی( قابل استدلال برای عقل) را بیان می کنند و می فرمایند دلیل اصلی دوری از آلودگی ها و تخلق به اخلاق همین دلیل عقل است که بدون دلیل شرعی باید بپذیریم.

وی در ادامه افزود: معظم له همچنین اقسام توحید را که به سه قسم توحید عوام(استقلال برای اشیا)، توحید خواص(وابستگی اشیا به خداوند) و توحید اخص خواص(موجود دیگری در این عالم به جز خدا دیده نمی شود) تقسیم می شود را بیان کرده و می فرمایند انسان باید مجاهدت های فراوانی در راه خدا انجام دهد تا به توحید اخص دست یابد.

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی در پایان پیرامون هجرت حضرت آیت الله مظاهری به اصفهان افزود: اساس هجرت این مرجع عالی قدر از قم که امر بسیار مهمی می باشد، بر اساس همین دیده است که اهالی توحید قائل به جغرافیای خاصی نیستند و همه عالم را مظهر خدا می بینند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حبیب ازاد IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 0
    مصاحبه ای مفصل از اقای مظاهری با روزنامه کیهان یا اطلاعات حدود بیست سال پیش خواندم که ایشان به صراحت اعلام کرد مخالف عرفانه وعلت رو این میدانستن که اکثر کسانی که وارد وادی عرفان میشن بعد مدنی مخالف جمهوری اسلامی میشن!