پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین باطنی گفت: حضرت آیت الله مظاهری زمانی که در حوزه قم بودند در سطح بین المللی مطرح بودند، لکن وقتی مردم اصفهان دست طلب به سوی ایشان دراز کردند، توصیه و امر رهبر معظم انقلاب را پذیرفته و ام القرای مکتب اهل بیت(ع) را رها کرده و در واقع به آیه «نفر» عمل کردند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا باطنی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پیرامون تبیین ابعاد شخصیتی حضرت آیت الله مظاهری در آستانه برگزاری همایش نکوداشت این این مرجع عالی قدر در 25 آذرماه، گفت: حوزه علمیه اصفهان در بین حوزه های شیعه همواره منشا خیرات و برکات زیادی بوده و در بسط و گسترش و تعمیق معارف دینی و علوم اهل بیت(ع) اثرگذار بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: باتوجه به پیشینه و جایگاه حوزه علمیه اصفهان، می طلبید که در دوران شکوفایی حوزه ها و حاکمیت جمهوری اسلام نیز به دوران اوج خود بازگردد و در ردیف حوزه های مطرح در جهان تشیع قرار گیرد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه در رابطه شخصیت حضرت آیت الله مظاهری، افزود: ایشان تربیت یافته حوزه اصفهان هستند و در حوزه علمیه قم شخصیتی معروف و صاحب نام و دارای کرسی درس خارج بودند، علی الخصوص در مباحث اخلاقی، ایشان شب های جمعه در مسجد اعظم در جمع کثیری از طلاب به بیانات اخلاقی می پرداختند و تا یک هفته آثار این سخنان در طلاب مشهود بود.

ایثاری از جنس اخلاص

وی با اشاره به هجرت مجاهدگونه و ایثارگرانه حضرت آیت الله مظاهری از قم  به اصفهان، خاطرنشان کرد: معظم له زمانی که در حوزه قم بودند در سطح بین المللی مطرح بودند، لکن وقتی مردم اصفهان دست طلب به سوی ایشان دراز کردند، توصیه و امر رهبر معظم انقلاب را پذیرفته و قم که ام القرای مکتب اهل بیت است را رها کردند و به اصفهان آمدند و در واقع به  آیه «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» عمل کردند.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی در رابطه با برکات وجودی این مرجع عالیقدر برای حوزه  علمیه اصفهان، خاطرنشان کرد: وجود ایشان مایه برکات فراوانی از جمله رشد و شکوفایی حوزه اصفهان شد، براین اساس هم اکنون حوزه اصفهان حوزه ای پویا و دارای نظریه در موضوعات مختلف علوم اسلامی بوده و در سطح کشور دارای توجه است.

احیای حوزه اصفهان

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه اظهار کرد: به برکت وجود حضرت آیت الله مظاهری، حوزه اصفهان دارای استقلال شده و به موازات حوزه های قم و خراسان مشغول فعالیت است که ریاست عالی آن نیز بر عهده ایشان است و معظم له نسبت به امور حوزه اشراف کامل دارند و رهنمودهای آین مرجع عالی قدر در حوزه ساری و جاری است.

وی با اشاره به این که این مرجع بزرگوار تقلید علاوه بر تدبیر امور حوزه، تدریس فقه و اصول در سطح خارج را بر عهده دارند که دارای بیشترین جمعیت و مخاطب است و  به صورت منظم و بدون وقفه برگزار می شود، ادامه داد: ایشان روزانه دو جلسه تدریس دارند و سه وعده اقامه جماعت، همچنین پاسخگوی مراجعات عمومی می باشند و با روی گشاده از مراجعین استقبال می کنند.

مرجعی صاحب سبک در علوم حوزوی

حجت الاسلام والمسلمین باطنی در ادامه با بیان این که حضرت آیت الله مظاهری سال‌ها افتخار شاگردی حضرت امام راحل را داشته اند و از فضائل ایشان نظم دقیق در کارها می باشد، افزود: این مرجع عالی قدر چهره بنام اخلاقی هستند، اما تنها در اخلاق خلاصه نمی شوند، بلکه در علوم مختلف حوزوی و  تفسیر صاحب سبک بوده و از تبحر خاصی برخوردار برخوردارند و در استان اصفهان استوانه ای برای وفاق مردم و مسئولین هستند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان پیرامون  توصیه های حضرت آیت الله مظاهری به طلاب و مسئولان حوزوی، گفت: ما جلساتی را با شورای معاونین خدمت ایشان می رسیم و رهنمودهایی دریافت می کنیم. این مرجع عالی قدر نظرشان به گونه ای است که طلاب با همت هرچه تمام مشغول تهذیب و تحصیل باشند و نسبت به فراگیر بودن علوم حوزوی توصیه ویژه ای داشته و بر فلسفه و حکمت همواره تاکید دارند.

تاکید حضرت آیت الله بر نظام آموزشی برنامه محور

وی تصریح کرد: معظم له همچنین بر نظام آموزشی منضبط و برنامه محور تاکید دارند و این مهم را مطالبه می کنند و گاهی در مورد نحوه تعلیم و تدریس و تربیت اخلاقی طلاب نظرات بی بدیل دارند.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی در پایان یادآور شد: مردم اصفهان مفتخرند که شخصیتی همچون حضرت آیت الله مظاهری در این استان مامن و ملجاء آنان است.

انتهای پیام ۳۸/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha