شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پیام آیت الله اعرافی

حوزه/ وحدت حوزه و دانشگاه، حرکت پا به پای علم و دین در راستای دستیابی به اهداف معین و نقطه ای مشترک در راه استقرار تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن بیانیه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدِ امْتَنَ‏ عَلَى‏ جَمَاعَةِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فِيمَا عَقَدَ بَيْنَهُمْ مِنْ حَبْلِ هَذِهِ الْأُلْفَةِ الَّتِي يَنْتَقِلُونَ فِي ظِلِّهَا وَ يَأْوُونَ إِلَى كَنَفِهَا بِنِعْمَةٍ لَا يَعْرِفُ أَحَدٌ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَهَا قِيمَةً لِأَنَّهَا أَرْجَحُ مِنْ كُلِّ ثَمَنٍ وَ أَجَلُّ مِنْ كُلِّ خَطَر

از یادگارهای فرهنگی و ارزشمند امام بزرگوار گرامی داشت روز بیست و هفتم آذر ماه هر سال به مناسبت شهادت روحانی برجسته فداکار، روشنفکر و آشنا به نیاز زمان آیت الله دکتر مفتح(رضوان الله تعالی علیه) به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه است.

 وحدت در هر زمان،مکان و هر قشر از آحاد امت و ملت اسلامی مورد توجه است؛ لکن این مهم، در میان نخبگان فکری و فرهنگی جامعه از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، تا آنجا که انسجام اجتماعی برآمده از وحدت نخبگان محسوب  می گردد.

 وحدت نخبگانی یعنی حرکت به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ و جامعه الگو.

حوزه و دانشگاه، کانون نخبگانی جامعه و دو شعبه از یک نهاد محسوب می گردند. وحدت حوزه و دانشگاه، حرکت پا به پای علم و دین در راستای دستیابی به اهداف معین و نقطه ای مشترک در راه استقرار تمدن اسلامی است. گرامی داشت این روز فرصتی است مغتنم تابا تامل در اهداف و عملکرد این دو نهاد نخبگانی، چگونگی دستیابی به آن وحدت آرمانی و هماهنگی عملکردی، مورد خوانشی جدید قرار گیرد. خوانشی در اهداف و دغدغه های مشترک، دوری از تعصبات بی بنیان، رعایت اخلاق علمی، ایجاد ، فضای سالم گفتگو و تعامل میان طرفین، توسعه زبان علمی مشترک و توجه به ساحات ویژه معرفتی حوزه و دانشگاه از این دست خواهد بود.

در پرتو این وحدت، می توان از مساله احیای تمدن اسلامی سخن به میان آورد. مرحله ای که در نگاه رهبری فرزانه، نقطه غایی چرخه تکاملی انقلاب اسلامی است. مساله تمدن اسلامی امروز و در شرایط کنونی جهان اسلام یک مساله ملی نبوده و باید یک امر مهم در بین کلیه کشورهای اسلامی محسوب گردد. از این طریق است که می توان در فرایند جریان سازی و جبهه گیری کامل و با صلابت در مقابل تمدن استیلا طلب ماتریالیستی حاکم بر مدیریت جهانی قد علم کرده و پایداری نمود. مساله دیگری که امید آن می رود، در پرتو این وحدت محقق گردد؛ مساله حرکت پر شتاب در تولید علم و نظریه است.

این حرکت از دو سو مورد توجه خواهد بود؛ اول آنکه با اتکا به همراهی این دو نهاد نخبگانی، مسیر تولید دانش بومی هموارتر و دوم آنکه گسترش مرزهای دانش در گرو توجه به اهداف مشترک علمی فراهم تر و شتاب در روند پیشرفت علمی کشور قابل ملاحظه تر خواهد بود. البته دستیابی به این دست آوردها، نیازمند تفکر جدی و سیاستگذاری مناسب در رده های تصمیم گیری این دو نهاد نخبگانی است.

در پایان لازم است به طلاب و دانشجویان و اساتید معظم ایشان عرض نمایم؛ بر مودت و برادری در بین خود پافشاری نموده و تعاملات علمی و دینی خود را گسترش بخشید و با رعایت تقوی و عمل صالح و کسب دانش و معرفت در راه پیشبرد اهداف -جهان اسلام و نظام اسلامی قدم بردارید.

انشاء الله خداوند متعال در سایه توجهات امام عصر(عج) که حوزه های علمیه شیعی و دانشگاه های ایران اسلامی را موفق و سربلند فرماید.

وآخردعوانا ان الحمدلله رب العالمین

علیرضا اعرافی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha