سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 دانشگاه مذاهب تهران

حوزه / در راستای کنفرانس بین المللی «علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی» نشست تخصصی « فقه و افراط گرایی» برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر ضیایی دبیر علمی همایش بین المللی علوم انسانی و دینی ؛ مقابله با افراط گرایی در ششمین پیش نشست این همایش که در دانشگاه مذاهب تهران برگزار شد ، با اشاره به برگزاری پیش نشست های قبلی این همایش گفت: ما در مجموع 5 پیش نشست در محل دانشگاه پیام نور گلستان، دانشگاه بغداد، موسسه بین المللی وزارت خارجه، دو نشست در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و امروز نیز ششمین پیش نشست را برگزار کردیم.

وی افزود: در حال حاضر برای این همایش از شش متخصص مقاله دریافت شده و هشت مقاله نیز از طریق فراخوان دریافت نموده که حاصل این مقالات به همراه مصاحبه هایی که با دست اندرکاران همایش ترتیب داده شده  به مخاطبان ارائه می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود امامیان، نیز در این پیش نشست با اشاره به آیه 61 سوره انعام  گفت: افراط و تفریط در آیات قرآن کریم، و بویژه این آیه صفت مزمومی شمرده شده است.

وی ادامه داد: در فقه واژه افراط و تفریط متفاوت بیان شده است و معمولاً مصادیق ابراز می شود، اما در هر کجایی افراط و تفریط نهی شده است.

وی  تصریح کرد: افراط صفتی است که به اعتبار فعلش حکمی بر آن وارد می شود، ذهن فقهی به صورت قاعده می تواند استنباط کند که حکم افراط نهی شده و حرام است، علوم طبیعی  و علوم قراردادی وضعی ، استثناء پذیر هستند، لذا افراط به صورت قاعده حکمش حرمت است  و در فقه مجوزی برای افراط داده نشده است.

حجت الاسلام امامیان با اشاره به افراط در جهان معاصر و بین مسلمانان گفت: نوشته ای به نام نگاه « دیدگاه فقهی تروریسم» وجود دارد که متاسفانه نام آن این تصور را در ذهن می آورد که تروریسم در فقه اسلام جایگاهی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که افراط گرایانی که ضروریات فقهی دینی را می زنند، آیا جزئی از اسلام هستند؟ گفت: این که در جهان می گویند افراطیون ، مسلمان هستند، درست نیست و جای فهم دارد. لازم است بزرگان حوزه ها و دانشگاه ها در این مورد به گفت و گو و استدلال بپردازند.

دکتر محمود ویسی از اساتید اهل تسنن دانشگاه تقریب مذاهب نیز در این پیش نشست در بیان ظرفیت های فقه درباره افراطی گرایی اظهار داشت: عمده ترین نقش فقه که در حوزه افراط گرایی کاربردی و پاسخگو است، قواعد زندگی و حیات و روش های قاعده مند در زندگی است. هر چه فقه را عمیق تر را بشناسیم بیشتر به نفی افراط و تفریط پی خواهیم برد.

وی با بیان اینکه کار فقیه غواصی در دریای فقه و سنت است. ادامه داد: در نهج البلاغه امام علی(ع) فرموده اند که افراط و تفریط، خروجی جهل است، و تا وقتی جهل بر انسانی حاکم باشد خروجی او جز افراط در مقابل دیگران نخواهد بود.

دکتر ویسی یادآور شد: در تعبیری از سوره مبارکه حمد نیز "اهدانا صراط المستقیم" یعنی با راه مستقیم کسی به افراط و تفریط نمی رود و  مورد غضب خداوند قرار نمی گیرد لذا اگر فعلی انسان را مغضوب علیهم قرار دهد به تعبیر قرآن حرام خواهد بود.

استاد دانشگاه تقریب مذاهب اسلام تصریح کرد: تفریط نیز مذموم و نکوهیده است ، باید توجه داشت پرهیز از کج فهمی ، کج خوانی و کج عملی باعث می شود از افراط به دور باشیم، این سه عامل باعث می شوند فرد افراطی استنباط افراطی نماید.

313/34

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha