جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست های مجمع عالی حکمت اسلامی

حوزه/ تاکنون قریب به ۹۰ درصد نشست های علمی مجمع عالی حکمت اسلامی از رادیو معارف و شبکه چهارم سیما پخش شده است.

محمد باقر خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی را تشریح کرد و گفت: ایده راه اندازی این مجمع پس از دیدار اساتید علوم عقلی قم با رهبر معظم انقلاب در زمستان سال 1382 به وجود آمد که در آن دیدار مفصل و با طراوت که حتی پس از نماز ظهر و عصر نیز ادامه پیدا کرد، معظم له بر ایجاد مجمعی برای پیگیری و نظم مباحث فلسفی تأکید کردند.

*نظارت عالی آیات سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی

وی ادامه داد: پس از این دیدار، جمعی از اساتید گردهم آمده و اساسنامه ای را تنظیم کردند که در آن مقرر شد در راستای اتقان کار از نظارت عالی سه شخصیت بزرگوار، آیات عظام سبحانی، جوادی آملی و همچنین آیت الله مصباح یزدی استفاده شود که خدمت این بزرگان رسیده و آنان نیز قبول کردند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی اظهار داشت: پس از قبول این سه شخصیت بزرگوار، اعضای هیأت مؤسس، انتخاب و اساتید علوم عقلی نیز شناسایی شدند که در این راستا، نخستین انتخابات هیأت مدیره، انجام و فعالیت های این مجمع با اولین کرسی نظریه پردازی آغاز شد.

*اعضای هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی

خراسانی با اشاره به اعضای هیأت مؤسس، ابراز داشت: بر اساس ماده 28 اساسنامه، تعیین اعضای هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی از سوی ناظران این سه شخصیت صورت گرفت که آیات و حجج اسلام والمسلمین اعرافی، سید محمد غروی، غلامرضا فیاضی، احمد بهشتی، پارسانیا، علی زمانی قمشه ای، مرتضی جوادی آملی، علی ربانی گلپایگانی، محسن قمی و حسن معلمی به عنوان اعضای هیأت مؤسس انتخاب شدند.

وی با بیان این مطلب که تا به امروز شش دوره انتخابات هیأت مدیره انجام شده است، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر، آیات و حجج اسلام والمسلمین فیاضی، غروی، خسروپناه، پارسانیا، مرتضی جوادی آملی، رضانژاد، رمضانی، علی عباسی، محسن غمی، علی مصباح، حسن معلمی به عنوان هیأت مدیره مجمع مشغول به فعالیت بوده و حجج اسلام والمسلمین مجتبی مصباح و محمد تقی یوسفی نیز به عنوان بازرس حضور دارند.محمد باقر خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی یادآور شد: هم اکنون آیت الله فیاضی به عنوان رئیس هیأت مدیره، حجت الاسلام والمسلمین معلمی به عنوان دبیر و معاون اداری مالی، حجت الاسلام والمسلمین عباسی به عنوان معاون پژوهش و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا به عنوان معاون آموزش فعالیت دارند.

*راه اندازی گروه های علمی، نخستین قدم مهم مجمع

خراسانی با بیان این مطلب که راه اندازی گروه های علمی، نخستین قدم مهم در مجمع عالی حکمت اسلامی بوده است، تصریح کرد: دو گروه معرفت شناسی و فلسفه های مضاف، نخستین گروه های علمی این مجمع بوده که از سال 1385 شکل گرفت و پس از مدتی، گروه کلام، عرفان و فلسفه نیز به این گروه ها اضافه شد.

وی افزود: از سال 1390، گروه فلسفه مضاف به دلیل کلی بودن موضوع آن، کنسل و گروه های فلسفه اخلاق، فلسفه علوم انسانی، فلسفه دین، فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق به عنوان شاخه های فلسفه مضاف شکل گرفت و فعالیت خود را آغاز کردند.

*فعالیت 9 گروه علمی در مجمع عالی حکمت اسلامی

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این مطلب که در حال حاضر 9 گروه فعال در این مجمع مشغول به فعالیت می باشند، اظهار داشت: این گروه ها در هر ماه دو جلسه داشته که در آن یک نوع فضای آزاداندیشی در راستای تولید علم شکل گرفته و اساتید بدون تعصبات خاص، مطالب خود را به صورت آزادانه بیان می کنند.

خراسانی ابراز داشت: میانگین اعضای گروه ها 25 نفر بوده و نکته قابل توجه این گروه ها آن است که توانسته اند ظرفیت و توان علمی حوزه را به دیگران ثابت، تبیین و معرفی نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: در گروه های فلسفه دین و فلسفه علوم انسانی از اساتید دانشگاه نیز دعوت و ذهنیت آنان نسبت به حوزه تغییر کرده است؛ چراکه متوجه شده اند که حوزه نسبت به شاخه های مختلف علم ورود کرده و حرف برای گفتن دارد.

*فعالیت سه کارگروه در مجمع عالی حکمت اسلامی

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این مطلب که سه کارگروه «فلسفه هنر»، «آموزش فلسفه اسلامی برای کودکان» و «علم دینی» نیز در این مجمع مشغول به فعالیت می باشند، تصریح کرد: انشاالله در آینده نزدیک، کارگروه فلسفه هنر تبدیل به گروه شده و در موضوع کودک نیز فعالیت های آموزشی، پژوهشی، تولیدی و ترویجی انجام می دهیم.

خراسانی فعالیت دیگر مجمع عالی حکمت را برگزاری نشست های علمی اعلام و بیان داشت: گاهی موضوع نشست های علمی از مباحث مهم گروه های علمی و گاهی نیز موضوعات مصوب معاونت پژوهش انتخاب می شود و معمولا سالانه شش تا هشت نشست علمی برگزار می کنیم.

وی یادآور شد: تاکنون قریب به 90 درصد نشست های علمی مجمع عالی حکمت اسلامی از رادیو معارف و شبکه چهارم سیما پخش شده است.گزارشی از مجمع عالی حکمت اسلامی

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی مباحث آموزشی را از فعالیت های دیگر این مجمع عنوان کرد و گفت: سه نوع آموزش کوتاه مدت، بلند مدت و آموزشی-پژوهشی در این مجمع انجام می شود که از سال 1387 تاکنون، 14 دوره کوتاه مدت برگزار کرده ایم.

خراسانی اظهار داشت: نقد فلسفه غرب، نقد فرق انحرافی و ... از جمله آموزش های کوتاه مدت این مجمع بوده که از 4 جلسه تا یک ترم برای علاقمندان به صورت رایگان برگزار نموده ایم.

وی ابراز داشت: فعالیت های بلندمدت آموزشی مجمع، دروس متنی حوزه از جمله دروسی فلسفی است که از سال تحصیلی 88-87 آغاز و امسال نهمین دوره بلند مدت آن در حال برگزاری می باشد.

*تمرکز بر روی کلاس های بدایه و نهایه

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی یادآور شد: در سه سال گذشته تمرکز ما بر روی کلاس های بدایه و نهایه بیشتر شده و در سال، تعداد زیادی از این کلاس ها را در محیط های گوناگون حوزوی برگزار می کنیم.

خراسانی خاطرنشان ساخت: یکی از نکات مهم و قابل توجه در مجمع عالی حکمت اسلامی آن است که در حال حاضر، 65 کلاس در موضوعات گوناگون در این مجمع در حال برگزاری است که اسامی، ساعت و مکان آن در سایت مجمع موجود است.

*تولید نرم افزار در 170 سرفصل

وی تصریح کرد: دوره های کوتاه مدت و نشست های علمی این مجمع به صورت صوتی و تصویری ضبط شده و امروز می توانیم ادعا کنیم که بزرگترین بانک نرم افزاری دروس و موضوعات علوم عقلی با قریب به 170 سرفصل در اختیار داریم که همه از تولیدات مجمع است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی بیان داشت: برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع علم دینی در شهر مقدس قم و شهرستان های دیگر از جمله برنامه های مجمع بوده که در قالب هایی همچون ضیافت اندیشه در دانشگاه ها و حوزه های علمیه برگزار نموده ایم.

*راه اندازی کتابخانه تخصصی با 15 هزار عنوان کتاب

خراسانی با اشاره به اینکه نخستین کتابخانه تخصصی علوم عقلی را از خردادماه سال 1388 همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) راه اندازی کرده ایم، اظهار داشت: در حال حاضر قریب به 15 هزار عنوان کتاب در کتابخانه وجود دارد که تعداد مجلدات آن به 18 هزار نسخه می رسد.

وی یادآور شد: این کتابخانه به نرم افزارهای مورد نیاز، بانک مقالات و اینترنت نیز مجهز و فضای اختصاصی نیز برای بانوان جانمایی شده است.

*انتشار 18 عنوان کتاب از سوی انتشارات مجمعمحمد باقر خراسانی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی به انتشارات این مجمع اشاره و ابراز داشت: این انتشارات تقریبا از سال 1393 راه اندازی و تاکنون قریب به 18 عنوان کتاب تخصصی منتشر کرده ایم که برخی در قالب پروژه های گوناگون، تعریف و برخی دیگر نیز خروجی گروه های علمی ماست.

خراسانی ادامه داد: به عنوان مثال گروه فلسفه علوم انسانی مجموعه مباحث علم دینی را که شاید قریب به 20 جلسه با حضور کارشناسان برگزار شد، آماده، تدوین و تنظیم کرده و در قالب کتاب «علم دینی تحلیل ها و دیدگاه ها» منتشر نموده است.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از کارهای نو در گروه فلسفه علوم انسانی، طرحی در خصوص ظرفیت شناسی علوم اسلامی برای علوم انسانی بوده که این موضوع از زوایای گوناگون بررسی و مجموعه مباحث آن در قالب کتاب «ظرفیت شناسی علوم اسلامی برای انسانی در تحول علوم انسانی» تدوین و منتشر شده است که طرفداران بسیاری نیز دارد.

*انتشار 10 عنوان کتاب تا پایان سال جاری

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: جهت گذاری امسال ما آن است که انشاالله تا پایان سال جاری، 10 عنوان کتاب دیگر منتشر نماییم.

خراسانی بیان داشت: فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی از دیگر تولیدات این مجمع می باشد که از شماره نخست، امتیاز علمی پژوهشی را دریافت نموده است.

وی اظهار داشت: راه اندازی واحد مشاوره علمی از دیگر فعالیت های مجمع بوده که جزو نخستین واحدهای مشاوره بوده و سه نوع مشاوره حضوری، تلفنی و اینترنتی در موضوعات فلسفی ارائه می نماید.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ابراز داشت: واحد رسانه مجمع، از دیگر بخش های ما می باشد که پوشش صوتی و تصویری تمام برنامه ها و کلاس ها را انجام داده و امروز قریب به 170 عنوان در موضوعات گوناگون قابل ارائه به علاقمندان می باشد.

خراسانی با اشاره به نمایندگی های انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی در کشور، خاطرنشان ساخت: مشهد، اصفهان، تهران، شیراز و تبریز، شهرهایی است که انتشارات مجمع در آن نمایندگی داشته و محصولات ما در این نمایندگی ها نیز قابل عرضه و در دسترس می باشد.

وی تصریح کرد: همکاری در برگزاری برنامه های علمی از دیگر فعالیت های ما می باشد که تعاملات مناسبی با مراکز علمی داشته و مجمع معمولا در برنامه هایی که فعالیت حکمی و فلسفی مناسبی انجام می گردد، حضور دارد که از افتخارات حوزه می باشد.

گزارشی از مجمع عالی حکمت اسلامی*همکاری با کنگره روز جهانی فلسفه

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: همکاری در کنگره روز جهانی فلسفه در سال 1389 از بزرگترین برنامه هایی بوده که ما حضور داشتیم که بخش فلسفه اسلامی بر عهده مجمع بوده و با همکاری 13 مرکز علمی معتبر در قم، یکصد مقاله ارسال نمودیم که 18 مقاله در پنل های تخصصی همایش ارائه شده است.

*تجلیل از پیشکسوتان فلسفه در گردهمایی های اساتید علوم عقلی

خراسانی به برگزاری گردهمایی اساتید علوم عقلی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مورد توجه، برگزاری گردهمایی سالانه اساتید علوم عقلی با هدف شناسایی و انسجام بخشی به اساتید علم عقلی، تبادل فکر، برنامه ریزی و اجلال از اساتید پیشکسوت علوم عقلی برگزار می گردد که تاکنون 8 گردهمایی برگزار و برخی از آنان، از یکی از پیشکسوتان همچون آیات و حجج اسلام والمسلمین: انصاری شیرازی، محمدی گیلانی، حسن زاده آملی، مصطفوی، احمد بهشتی و احمد احمدی تجلیل به عمل آمده است.

وی بیان داشت: راه اندازی شعب از دیگر فعالیت های ما بوده که نخستین شعبه در سال 1393 در مشهد مقدس راه اندازی و شعبه بعدی با تأکید حضرت آیت الله مظاهری از سال 1394 در اصفهان فعال شد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی یادآور شد: کارهای فعال شدن شعبه شیراز نیز هم اکنون در حال پیگیری می باشد.

خراسانی اظهار داشت: راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی، شرکت در نمایشگاه های گوناگون، راه اندازی بانک اطلاعات و ... از دیگر فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی بوده است.

*فراخوان مقاله برای همایش ملی حکیم طهران

وی به برگزاری «همایش ملی حکیم طهران» از سوی مجمع اشاره و ابراز داشت: در راستای معرفی فلاسفه شیعه و گسترش گفتمان فلسفه اسلامی، همایش ملی حکیم طهران، نکوداشت مقام علمی مرحوم آقا علی مدرس زنوزی (حکیم مؤسس) از سوی مجمع و با همکاری 20 مرکز علمی، فرهنگی و اجرایی کشور برگزار خواهد شد که فراخوان مقاله آن به مراکز گوناگون علمی، ارسال و پیش نشست های علمی آن در مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور در حال برگزاری می باشد که تاکنون 16 پیش نشست انجام شده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: امروز اتاق فکر در این مجمع، راه اندازی، برنامه ها رصد و حلقه خوبی از اساتید گردهم آمده اندکه در بازدید شخصیت های گوناگون نیز شاهد تحسین این بزرگواران از فعالیت ها هستیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha