چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 399365
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
محمدباقر خراسانی

حوزه/ مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در نشستی با اصحاب رسانه قم فعالیت های این مجمع عالی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمدباقر خراسانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی در سال 1384 افتتاح و به شکل جدی از 1386 به کار مشغول شد.
وی افزود: این مجمع دارای اساسنامه ای است که چهار هدف را برای این مرکز ذکر کرده است که این چهار هدف با 19 وظیفه همراه شده است که رسیدن به این اهداف ووظایف 9 گروه تخصصی ایجاد شده است.
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: این گروه‎ها با ایجادفضایی برای تبادل‌نظر علمی در علوم عقلی و نقلی به دور از تعصبان به دنبال تولید علم دینی هستند.
وی با ذکر این مطلب که تا کنون 838 جلسه علمی توسط این گروه ها برگزار شده است گفت: از فعالیت‎های این مجمع می‏توان به برگزاری 15 دوره آموزش کوتاه‌ مدت و 9 دوره آموزش بلندمدت و چهار دوره کلاس‌های آموزش پژوهشی در زمینه تربیت محقق اشاره کرد.
وی اظهارکرد: مجمع عالی حکمت اسلامی اقدام به گردهمایی سالیانه می‌کند و تاکنون هشت دوره این گردهمایی را برگزار کرده است که در یکی از این همایش ها از آیت‌الله حسن‌زاده آملی تجلیل به‌ عمل‌ آمد.
وی با اشاره به فعالیت کتابخانه تخصصی علوم عقلی در این مجمع اظهارکرد: افتتاح این کتابخانه با استقبال گسترده علاقه مندان به این علوم همراه بود؛ در همین راستا 13 هزار عنوان کتاب و 0 هزار مقاله علوم عقلی در کتابخانه تخصصی علوم عقلی در این کتابخانه قرارداشده است.
خراسانی اظهارکرد: از دیگر واحدهایی که این مجتمع راه اندازی کرده است می توان به واحد مشاوره علمی با حضور اساتید علوم عقلی اشاره کرد که به شکل حضوری، تلفنی و اینترنتی به پژوهشگران مشاوره می دهد که در همین زمینه تاکنون 540 جلسه مشاوره اغلب حضوری در این رابطه برگزار شده است.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب و بزرگان بر اهمیت آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان تاکید داشته‎اند؛ به همین دلیل کارگروه آموزش حکمت به کودکان در مجمع عالی حکمت اسلامی راه‌اندازی شده و این کارگروه تاکنون چندین جلسه و هم‌اندیشی را برگزار کرده است.
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشابه به انتشار فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی تصریح کرد: تاکنون هشت شماره این فصلنامه منتشر شده است؛ از دیگر منشورات این مجمع می توان به خبرنامه علمی حکمت اسلامی اشاره کرد.
وی گفت: از سال 93  واحد انتشارات مجمع کار خود را آغاز کرد و تاکنون 17 عنوان کتاب را منتشر کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد کتاب‌های انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی به 30 عنوان برسد.
وی از تولید 770 عنوان محصول صوتی تصویری در واحد رسانه ای این مرکز خبرداد و عنوان کرد: از دیگر برنامه های مجمع می توان به تلاش در جهت تاسیس شعبی در سراسر کشور است که در همین راستا شعبه مشهد مجمع عالی حکمت اسلامی در سال 93 تأسیس شد و این شعبه نیز  66 عضو دارد، همچنین شعبه اصفهان این مجمع با تأکیدات آیت‌الله مظاهری در سال 94 افتتاح شد و شعبه شیراز مجمع عالی حکمت اسلامی هم فعالیت‌های علمی خودش را آغاز کرده است.
خراسانی یادآورشد: با توجه به اینکه 24 آبان ماه سالگرد ارتحال علامه طباطبایی است و مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه‌هایی را برای تجلیل از شخصیت این عالم برجسته علوم عقلی تدارک دیده است؛ شاگردان علامه طباطبایی اکنون بحث حکمت اسلامی را در سطح حوزه‌ها دنبال می‌کنند و مجمع عالی حکمت اسلامی 10 برنامه را برای تجلیل از این عالم برجسته درنظرگرفته است که هشت برنامه آن در شهر قم برگزار می‌شود.
وی گفت: نشست علمی نقش علامه طباطبایی در امتداد بخشی فرهنگی اجتماعی به فلسفه اسلامی در روز پنج‌شنبه 20 آبان ماه در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار خواهد شد.
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از بودجه‌های فرهنگی کشور کمک‌هایی به این مجمع می‌شود، اما مجمع عالی حکمت اسلامی با کمترین امکانات فعالیت‌های زیادی را در سطح کشور انجام داده است و شعب استانی این مجمع معمولاً از امکانات مادی و معنوی خود استان‌ها برای فعالیت خود استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha