جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سفر هیئت حوزوی به عراق

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب مدیر روابط خارجی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به سفر اخیر هیئت حوزوی به عراق، اهداف و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد و از استقبال مراجع و علمای نجف و کربلا برای افزایش تعاملات بین حوزه های ایران و عراق خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اخیرا در راستای تعامل بیشتر حوزه های علمیه قم و نجف، هیئتی از فضلا و مسئولان حوزه علمیه قم  به کشور عراق سفر کردند.

این هیئت حوزوی شامل حجج اسلام والمسلمین حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری، رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه، یوسفی غروی استاد حوزه، مهدی پیشوایی محقق و مورخ، رضامختاری رییس موسسه کتابشناسی شیعه، آل ایوب و ضیایی از مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه ، ضمن دیدار با علما و مراجع آن دیار، از حوزه های علمیه و مراکز دینی کشور عراق بازدید کردند.

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین آل ایوب مدیرکل روابط خارجی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تشریح اهداف و دستاوردهای این سفر پرداخت.

وی گفت: این سفر، یک سفر 5 روزه و برای بازدید از حوزه های علمیه و ارتباط با مراجع و بزرگان و اساتید و آگاهی بیشتر از حوزه های عراق بود.

تمام حوزه های شیعی از حوزه نجف بهره مند شده اند

حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب با مهم ارزیابی کردن این سفر، به پیشینه حوزه نجف اشاره و خاطر نشان کرد: حوزه نجف قدیمی ترین حوزه جهان تشیع است و عمری حدودا هزار ساله دارد و تمام حوزه های شیعی به نحوی از این حوزه مبارکه بهره مند شده و خواهند شد.

وی یادآور شد: اگرچه حکومت بعث سعی کرد این حوزه مبارکه را از بین ببرد و دست به اقدامات مختلفی همچون اخراج علما و فضلای نجف اشرف زد و مرتبا سعی می کرد حوزه علمیه نجف را به نحوی از حضور علما خالی کند ولی در عین حال، بزرگان و اساتید و مراجع عظام تقلید تا آنجایی که توانستند، ماندند و استقامت کردند و حوزه هزار ساله نجف را حفظ کردند از این رو این حوزه مبارکه، دارای اهمیتی بسیار در نهادهای شیعی و جهان اسلام است.

حوزه قم به دنبال ارتباط با نهادهای دینی در سراسر جهان است

حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب به رشد و شکوفایی حوزه علمیه قم به ویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در دهه های گذشته، دروس و روند آموزشی در حوزه به نحوی ترتیب داده شد که بتواند نیازهای امروز جامعه بشری را پاسخ دهد و حضور جدی در عرصه بین الملل داشته باشد از همین رو حوزه علمیه قم می کوشد تا از طریق ارتباط با تمام نهادهای دینی در سراسر جهان به ویژه نهادهای کهن و تاثیرگذار همچون حوزه علمیه نجف، بیش از پیش به رسالت خود اهتمام داشته باشد.

هدف از سفر هیئت حوزوی، هم افزایی بین حوزه های قم و نجف بود

وی افزود: در این سفر که به اتفاق جمعی از مسئولین و اساتید حوزه های علمیه انجام شد، دیدارهایی با برخی از مراجع و علما و فضلا داشتیم و دیدگاه آنها درباره کیفیت اداره حوزه ها را جویا شدیم و ما هم گزارشی از وضعیت حوزه های ایران ارائه کردیم که بحمدالله جلسات بسیار خوب و صمیمی برگزار شد و طرفین معتقد بودند که این ارتباطات می تواند ثمربخش باشد به ویژه آنکه مکتب اهل بیت به واسطه همین حوزه ها به دنیا معرفی می شود و هرچه کانونهای اصلی در جهان شیعه به هم نزدیک شوند و هم افزایی داشته باشند، موفق تر خواهند بود.

مدیر روابط خارجی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: البته هر جا و هر مجموعه ای، فرهنگ و شرایط و اقتضائات خودش را دارد که باید در تعاملات دوسویه به این اقتضائات توجه نمود اما باید تلاش کنیم تا حتی الامکان هم افزایی داشته باشیم تا رسالت خود را به نحو احسن انجام دهیم.

وی ادامه داد: در این سفر مراجع و علما و فضلایی که با ایشان دیدار داشتیم، با کمال اشتیاق پذیرای مطالب هیئت حوزوی از ایران بودند و ایشان نیز نکاتی را برای ارتقاء و تقویت ارتباط بین حوزه های ایران و عراق ابراز کردند لذا اصل سفر برای هم افزایی بیشتر حوزه های ایران و عراق انجام شد و از نشانه های توفیق این سفر این بود که طرفین در پایان دیدارها، بر افزایش و توسعه این سفرها تاکید داشتند تا تفاهمات بیشتری صورت بگیرد.

دیدار با مراجع و علمای نجف و کربلا و بازدید از مدارس علمیه

وی با اشاره به دیدار هیئت حوزوی با حضرات آیات سید محمد سعید حکیم، اسحاق فیاض و بشیر نجفی در نجف اشرف و دیدار با آیات سید محمدتقی مدرسی و سید مرتضی قزوینی در کربلا گفت: مراجع و علمای عراق استقبال بسیار خوبی از ما داشتند و آنها هم همت و سعی و تلاششان این بود که ما این هم افزایی و ارتباطات را بیشتر کنیم تا بتوانیم خدمات بیشتری را به جهان اسلام ارائه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب گفت: در این سفر، دیدارهایی از مدارس علمیه نجف و کربلا داشتیم و از نزدیک با روشهای آموزشی و دروس و کتابهایی که آنجا تدریس می شود آشنا شدیم و روشهای آموزشی و پژوهشی و تربیتی در حوزه علمیه قم و دروس اصلی و جنبی حوزه قم را تبیین کردیم؛ که در این راستا از مدارس علمیه امام خمینی در نجف و کربلا، دارالحکمه آیت الله حکیم، مدارس علمیه مرحوم آخوند خراسانی و مدرسه علمیه مرحوم سید کاظم یزدی دیدن کردیم؛ همچنین بازدید از برخی کتابخانه های نجف اشرف همچون کتابخانه علامه امینی جزو برنامه های ما بود که بیانگر ظرفیت عظیم از وجود آثار و نسخ خطی و کتابهای ارزشمند در کتابخانه های نجف اشرف بود.

وی در خصوص کیفیت ارتباط و تعامل بین حوزه های قم و نجف از گذشته تا کنون گفت: حوزه علمیه قم از زمان تاسیس خودش تا کنون با حوزه نجف در ارتباط بوده است؛ با توجه به اینکه هدف هر دو حوزه و همه حوزه های شیعه، تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) است، همواره ارتباط حوزه قم با حوزه نجف برقرار بوده است لذا وقتی امام خمینی(ره) به عراق تبعید می شوند، علما از نجف و کربلا به استقبال امام می روند که بیانگر ارتباط قوی بین دو حوزه مبارکه است که تا کنون ادامه داشته است.

ارتباط بین حوزه های قم و نجف خوب است اما کافی نیستسفر هیئت حوزوی به عراق

مدیر روابط خارجی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: ارتباط بین دو حوزه قم و نجف، مناسب و  خوب است اما طبیعتا کافی نیست و باید تلاش کنیم این ارتباط و تعامل، بیشتر شود و در راه هم افزایی قدم برداریم.

وی با بیان اینکه حوزه قم در دهه های گذشته به تجارب خوبی دست یافته که می تواند در اختیار دیگران بگذارد گفت: هم اینک حدود 300 موسسه پژوهشی در قم فعالیت دارند که با افزایش ارتباطات و تعاملات، می توان آخرین دستاوردهای پژوهشی در این مراکز را به جهان شیعه به ویژه حوزه نجف عرضه نمود و حتی حوزه های ایران و عراق می توانند وارد طرح های پژوهشی مشترک و ناظر به نیازهای فکری و علمی طرفین بشوند لذا ما تاکید داریم که این سفرها ادامه پیدا کند تا شاهد فصل نوینی از ارتباط حوزه های قم و نجف باشیم.

قم از حضور علما و فضلای عراق استقبال می کند

حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب افزود: شایسته است که اساتید و علمای ما از حوزه قم به عراق بروند و حوزه های ان دیار را مشاهده کنند و از این حوزه مبارکه بهره مند شوند و ما  هم در ایران، حضور علما و فضلای حوزه های عراق را ارج می نهیم و استقبال میکنیم تا از نزدیک با موسسات آموزشی و پژوهشی و رشته های تخصصی که در قم وجود داره آشنا شوند. از نظر ما، علمای شیعه چه در ایران و عراق و سوریه و لبنان و جای دیگر باشند همه محترمند و ما موظفیم تا بسترهای لازم برای تقویت و افزایش ارتباطات را فراهم نماییم.

حوزه نجف در عرصه های علمی و اجتماعی رشد کرده است

وی با اشاره به وضعیت کنونی حوزه های علمیه در عراق گفت: اگر چه رژیم بعث تمام تلاش خود را داشت تا حوزه نجف ضعیف شود و بعد از سقوط صدام نیز درگیر بعضی مسائل داخلی شدند، اما امروز شاهد رشد حوزه نجف در عرصه های علمی و اجتماعی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب ادامه داد: حوزه های علمیه عراق با توجه به حضور داعش در این کشور، فعالیت گسترده و خوبی داشته اند؛ امروز حشد الشعبی(بسیج مردمی) به برکت فتوای مرجعیت در عراق  شکل گرفته و روحانیون نقشی اساسی در تشویق و تهییج مردم برای حضور در فعالیتهای حشد الشعبی دارند و علاوه بر آن، حضور طلاب در گروه های حشد الشعبی مشهود است.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha