شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ تقرب به خداوند که در خطبه ۱۹۹ نهج البلاغه از ثمرات اقامه نماز توسط امام علی (ع) برشمرده شده است، تقربی مکانی نیست، منظور از تقرب به خداوند یعنی صفات الهی در انسان متبلور و صفات رذیله دور شود و انسان رنگ خدایی بگیرد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد،امروز در جلسه تفسیر نهج البلاغه خود با اشاره به خطبه 199 نهج البلاغه، در جمع طلاب و روحانیون اظهار کرد:  حضرت امیر المومنین(ع) در این خطبه پیرامون چهار موضوع صحبت می کند  و در حقیقت اهمیت سه حکم از احکام اسلام را توضیح می دهند.

وی با بیان  خطبه 199 نهج البلاغه(تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا وَ اسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا إِنَّهَا كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً أَ لَا تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِينَ سُئِلُوا ما سَلَكَكُمْ ...)   گفت: در این خطبه  امیر المومنین(ع) به مسئله نماز، زکات و امانت داری اشاره فرموده اند.

امام جمعه اصفهان در تقسیر بخشی از این خطبه مبنی براینکه «تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا وَ اسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا» افزود: تاکیدات مهم امیر المومنین بر امر نماز حاکی از اهمیت این عمل صالح است، دراین فرمایشات بکار بردن واژه تقربوا بها  نشان می دهد یکی از بهترین اعمالی که انسان را به خداوند میرساند، نماز است.

وی ادامه داد: براساس روایات و احادیث ائمه اطهار، «صلاه معراج المومن» معراج یعنی وسیله عروج، یعنی همچون نردبان  که وسیله ای برای بالا رفتن است، اما با مطابقت این حدیث با روایات متوجه خواهیم شد  که اگر انسان  از این وسیله عروج به بهترین نحو بهره ببرد، عروج می کند  واگ رمراقب نباشد و سستی و کاهلی کند  باعث سقوط انسان می شود.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره و قرائت آیات ابتدایی سوره مومنون«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ؛ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛... گفت: براین اساس کسانی که در نماز خود خشوع دارند  پاکدامن هستند  و در حقیقت به عروج می رسند، ولی درمقابل براساس آیات 42 و 43 سوره مدثر  مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ؛ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ،  دلیل به آتش افکنده شدن جهنمیان، سستی وکاهلی در نماز ذکر شده است .

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تقرب به خداوند که در خطبه 199 نهج البلاغه از ثمرات اقامه نماز توسط امام علی (ع) برشمرده شده است،تقربی مکانی نیست، منظور از تقرب به خداوند یعنی صفات الهی در انسان متبلور شود و رنگ خدایی بگیرد و این تنها معنایی است که به عقل انسان  نزدیک است.

وی ابراز کرد: رنگ خدایی یعنی آنکه  انسان رحیم بوده، غفار و رزاق باشد، بهترین وسیله برای رنگ خدایی گرفتن ، نماز است، هرگز یک انسانی که غیبت  می کند و دروغ می گوید، متقر به بخداوند نمی شود.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه مقرب درگاه خداوند شدن تنها با دعای امکان پذیر نیست  و باید انسان دراین راه تلاش نماید ، افزود: در خطبه 199 نهج البلاغه، حضرت امیر المومنین(ع) ثمرات متعددی را برای اقامه نماز آن هم در وقت خودش ذکر میکند، امام علی می فرماید، نماز، نسیمی که گناهان را مثل برگ ها پاییزی می ریزد، نماز قدرتی که زنجیرها را از روح آدمیان باز می کند،  نمازچشمه ای برای شستشوی جان که همگی دال بر اهمیت والای این موضوع است .

 

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha