دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین حمیدپارسانیا

حوزه/ عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه گفت: وقتی دانشجویی را از فضای معنوی و تاریخی خود وارد نظام معرفتی می ‏کنیم که تعریف آن از علم تفسیری دنیوی و این جهانی دارد، قطعا آبژه مطالعات او تغییر خواهد کرد و نگاه عمیق او نیز کاملا دنیوی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین حمیدپارسانیا امروز در افتتاحیه همایش سلامت معنوی در تالار همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که سلامت معنوی وسیع‎تر از مساله پزشکی است، گفت: اگر با رویکرد دینی و معرفتی وارد این عرصه شویم قطعا تئوری‏ های پزشکی شکل دیگری پیدا می‎کند؛ وقتی دانشجویی از فضای معنوی و تاریخی خود وارد نظام معرفتی می‏ کنیم که تعریف آن از علم تفسیری دنیوی و این جهانی دارد، قطعا آبژه مطالعات او تغییر خواهد کرد و نگاه عمیق او نیز کاملا دنیوی خواهد شد.
رئیس بخش حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در ابتدا یک بار از افق معنویت، سوژه‎ای که می خواهد معنویت را ببینید، بازبینی شود و با پیشگامی که نظام پزشکی دارد، بر اساس دو برنامه 5 ساله این کار را انجام دهد.
وی گفت: در بیماری‎های جسمانی انسان، پیش از آن که به مساله سلامت بپردازیم، آن بیماری به اپیدمی مبدل می‎شود و برطرف کردن آن نیازمند مشارکت اجتماعی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مساله سلامت هم با حوزه مطالعات فلسفی، عرفانی، فقهی، دینی و کلامی مرتبط است و هم با عرصه‎های نفس شناسی، روانشاسی و اجتماعی ارتباط دارد.
وی گفت: در عرصه علوم اجتماعی نظام معنایی در عرصه زیست و زندگی افراد و جامعه مورد مطالعه قرار می‎گیرد؛ تطوراتی در عرصه نظریات علوم اجتماعی وجود دارد؛ از نیمه دوم قرن بیستم این بحث مورد توجه قرار گرفت.
بدون معنویت زندگی امکان پذیر نیست

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در نیمه اول قرن بیستم، غفلت از معنویت یک امر فراگیر بود، و توجه به معنویت در آینده قابل پیش بینی بود، زیرا بدون معنویت زندگی امکان پذیر نیست؛ در این عرصه صورت‎هایی چون معنویت کاذب شکل گرفت.
رئیس بخش حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با توجه به همه جانبه بودن این امر، پرداختن جامعه پزشکی به مساله معنویت قابل تامل است؛ حاشیه نشستن و عقب نشستن بقیه مجموعه‎ها در این موضوع نیز درست نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سلامت معنوی یک پدیده فرهنگی و تاریخی و تمدنی است؛ پرداختن به مساله معنویت باید با رعایت مسایل و ابعاد مختلف انجام شود.
وی گفت: دانشی که دنیا را تفسیر می‎کند در این زمینه نقش اساسی دارد؛ معنویت تنها یک آسیب نیست و معنویت شناس باید در داخل آن آسیب وارد شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متاسفانه در نظام علمی وقتی با علوم مدرن مواجه شدیم تنها فن آوری آن را دیدیم و دارالفنون را تاسیس کردیم، ولی نگاه فناورانه به علوم به خصوص پزشکی، پزشک را در صف مقدم قرار داد، ولی یک لایه پیش از آن، تئوری‎های مادر خود را نمایان می‏‎کند.
رئیس بخش حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: پیش از علوم پایه یک سطح دیگری مطرح است که شامل مباحث فلسفی و متافیزیک دانش‎های بنیادین است؛ جهان مدرن با فلسفه و متافیزیک خود کار کرده و به معرفت شناسی تقلیل داده و معرفت را سوبجکیت کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر بحث معنویت را به عنوان آبژه پزشکی ننگریم و وارد عرصه دانایی پزشکی وارد کنیم، باید به نظریه‎های پزشکی بپردازیم و آنها را بازشناسی کنیم.
وی گفت: امروزه زیست شناسی در یک وزارتخانه تدریس می‎شود و علوم پزشکی با این عرصه ارتباط ارگانیک ندارد؛ باید به عقبه مبانی معرفی حوزه زیست بپردازیم تا به نظریات پزشکی برسیم؛ باید بدانیم که با کدام عقبه فکری و فلسفی به تفسیر مبانی زیست شناسی بپردازیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha