پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ چهارمین همایش ملی سلامت معنوی

حوزه/ تعریف گذشته از منظر ما درست نیست، زیرا معنویت مبتنی بر یک سری نیازهای متعالی واقعی در وجود انسان است و این تعریف همان تعریفی است که در اسلام وجود دارد؛ سلامت معنوی یک وضعیت عینی است نه یک عنصر ذهنی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‎الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی همایش سلامت معنوی و دین، با ذکر این مطلب که معنویت نام یک موجود نیست، بلکه مفهومی فلسفی و انتزاعی است، گفت: گاهی تعاریف، تعاریف لفظی و بالاشاره و مصداقی است و گاهی نیز تعاریف، تعاریف کارکردی و عملی است؛ در خصوص سلامت معنوی گاهی وضع اصطلاح انجام می‎دهیم؛ در تعاریف حقیقی، درست و غلط وجود دارد، ولی زمانی که به دنبال وضع واژه‎ای برای مقصود داریم، می‎توانیم از واژه دلخواه استفاده کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: در خصوص معنویت ممکن است برخی اختلاف نظرها، وجود داشته باشد که ممکن است از حیث اصطلاحات باشد؛ ولی زمانی که می‎خواهیم در این زمینه به یک تفاهم برسیم باید در خصوص یک موضوع واحد صحبت کنیم؛ در اینجاست که مشخص می‎شود مقصود ما از معنویت چیست و چه مولفه‎هایی در آن دخیل است.
وی گفت: بر اساس برخی از مبانی لائیک، ممکن است تمام مولفه‎های آنها در بحث سلامت معنوی را بتوانیم در سلامت روانی و اجتماعی خلاصه کنیم، ولی مباحثی چون ارزش ها و باورهای به خدا در تعریف سلامت معنوی ما دخیل است.
محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در این زمینه این سوال مطرح می‎شود،‌ آیا معنویت امری عینی یا ذهنی است؛ امور عینی به طرز تلقی‎ها ارتباط ندارد، زیرا علیت یک رابطه واقعی در جهان خارج است.
حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی گفت: برخی از مفاهیم دیگر به طرز تلقی ما بر می‎گردد؛ از جمله خوشایندی که ممکن است در وجود برخی از افراد متفاوت باشد؛ از جمله ترسناکی یک حادثه که برای افراد متفاوت است.
وی افزود: حال این سوال مطرح می‎شود که آیا معنویت عینی است یا ذهنی؛ کسی نمی‎تواند جسم را یک مفهوم ذهنی بداند و سلامت آن نیز دارای شاخص‎های عینی است.
حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: اگر کسی ماورای طبیعت را منکر شود، طبیعتا نمی‎توانیم یک بعد ماورالطبیعی را قایل شویم که معنویت روی آن ایجاد شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha