چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همنشینی در کنار مضجع کریمه اهل بیت(س) را سعادتی کم نظیر دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیتالله محسن اراکی، امروز 20 دی ماه، در نشست علمی حضور «کریمه اهل بیت(ع) در ایران و شکل گیری پایتخت فرهنگی شیعه» که در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در حوزه علمیه قم برگزارشد گفت: تعبیر بضعه، من و معه در روایات ما به تعدد به چشم میخورد؛ روایت فاطمه بعضه منی از جمله این روایات است؛ تعبیر «من» نیز در آیات قرآن به کرات بیان شده است که در روایات نیز از این تعبیر بسیار یاد شده است.

وی افزود: شهید مطهری بیان می کردند، در قرآن هرجا بحثی در خصوص بعضها من بعض بیان شده، مرتبط به بخشی بودن دو طرفه است؛ همین تعبیر توسط پیامبر اکرم(ص) در وصف امام علی(ع) و حسنین(ع) بیان شده است و منظور آن بوده است که منیتی که در این روایات بیان شده است گویای یک ارتباط دو طرفه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: معیت نیز دارای شروطی است که ارتباط دو طرفه شکل بگیرد؛ در زیارات ائمه اطهار(ع) نیز تاکیدات بسیاری روی مساله معیت شده است.

وی گفت: همه معارف مرتبط به امامت و ولایت در زیارت جامعه کبیره بیان شده؛ این زیارت با سند قوی و قطعی منابع و مبانی امامت را به خوبی بیان کرده است و شایسته است که اهل فن و معرفت در تحلیل و تبیین آن تلاش کنند.

آیت الله اراکی اظهارکرد: با تحلیل این سه واژه به این نتیجه می رسیم که نخست، ایمان گام اول پیوند بین اهل ایمان و خداوند و اولیای او است؛ ایمان شرط دخول در جمع جامعه الهی است.

وی گفت: تمام روایات ما تفسیر قرآن کریم و روایتی وجود ندارد مگر اینکه یکی از آیات قرآن را بیان کرده؛ به همین خاطر در روایات ما به تفسیر و تبیین ایمان پرداخته شده است؛ اسلام اول که از آن به اسلام اعرابی تعبیر میکنیم همان اسلام بالشهادتین است که با این اسلام تابعیت رسمی به مومنان داده میشود و آنها در امنیت کامل قرار می گیرند و حکومت اسلامی نیز مسئولیت خون و جان و مال او را به عهده میگیرد.

استاد حوزه افزود: اسلام اول با شرط بیان شهادتین انجام می شود که ممکن است که تصدیق قلبی را همراه خود داشته باشد؛ اسلام دیگر را اسلام ابراهیمی و غیر مهاجر مینامند؛ نمونه این اسلام ابراهیمی در سوره الصافات بیان شده است. این اسلام بیان می کند که اگر فرمانی بیان شده بدون چون و چرا باید آن را پذیرفت؛ این سربه فرمان بودن آنچنان است که درون مومنان نیز هیچ دشواری در مقابل فرمان رسول خدا و دین حق حس نشود.

وی گفت: پس از مرحله اسلام اول که اسلام بالسان و ظاهری است، نوبت به ایمان میرسد که تصدیق بالقلب است؛ کسانی که به قلب، شهادتین را تصدیق میکنند؛ بسیاری در جامعه رسول اکرم(ص) به رسول و خدا ایمان داشتند ولی دارای ایمان تصدیقی و اول بودند ولی پس از تصدیق یک ایمان دیگر باید ایجاد شود که همان ایمان تسلیمی است.

آیت الله اراکی اظهارکرد: ایمان تسلیمی یعنی در مقابل فرمان، فرمان بر باشیم؛ ایمان دوم که ایمان اطاعت است به مودت منتج میشود و این علاقه و مودت نیز دائمی و حقیقی است.

استاد حوزه گفت: وقتی این محبت و مودت دو جانبه بین امام و مامون شکل گرفت اجر رسالت پیامبر داده میشود و منا شیعتنا و منا اهل البیت(ع) شکل میگیرد و معیت و مودت ایجاد میشود.

آیت الله اراکی تصریح کرد: اینکه در ارض قم بضعهای از خاندان رسول خدا مدفون شود بی حساب نبوده؛ نه جمکران و نه حرم حضرت معصومه(س) و نه شیعیانی که از کوفه به قم مهاجرت کردند بدون حساب و کتاب نبوده است؛ کسانی که به قم آمدند بی حساب به قم نیامدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: در روایات بیان شده است که هرگاه ظلم ظالمین به مومنان زیاد شد به کوفه و قم بروید؛ روایات بسیاری در خصوص قم بیان شده است؛ از دوران پیامبر تا امام حسن عسکری(ع) روایت موجود است که این مساله نشان دهنده اهتمامی است که این بزرگان به قم داشتند.

آیت الله اراکی گفت: اینکه علم از قم به همه جا میرسد و اینکه قم حرم اهل بیت(ع) است باید نمادی در این شهر قرار گیرد و حرم حضرت معصومه(س) نماد اهل بیت(ع) در این شهر است.

وی اضافه کرد: در زیارت حضرت نیز لحن خطابات به شکلی است که گویی وقتی به حضرت فاطمه معصومه(س) خطاب میکنیم گویی به خود رسول خدا سلام میکنیم؛ قم به این دلیل پایتخت جهان تشیع است.

استاد حوزه اظهارکرد: باید قدرشناس این مجاورت باشیم زیرا اگر چنین نشود این نعمت از ما گرفته خواهد شد؛ مهمترین مسئولیت ما صیانت و ترویج اهل بیت(ع) است؛ در روایات بیان شده است که فقها مرزدارانی هستند که در نقاط مرزی حساسی که ابلیس در آن نقاط به دین مردم حمله میکند، پاسداری می‏کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha