جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسن اراکی در دیدار رئیس میراث فرهنگی استان قم

حوزه/ ایران اسلامی دارای فرهنگ اصیلی است به جای این که این فرهنگ را حفظ کنیم، متاسفانه با دست خود درحال تخریب آن هستیم. خارجی ها اسلامی نیستند و ازاسلامیت چیزی نمی دانند، ولی حاضر نیستند، برای ساخت بنای جدید، فرهنگ، تاریخ و هویت خود را تخریب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محسن اراکی  پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس میراث فرهنگی استان قم به جایگاه معماری و هویت اسلامی اشاره کرد و گفت:  معتقدیم جزء درشهر دینی و مذهبی نمی شود، هویت اسلامی را حفظ کرد؛  اگر شهر اسلامی باشد مردم می توانند هویت اسلامی را حفظ کنند، در این صورت  شهر هویت و مردم آن حیات دارند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه شهر بی هویت در حقیقت شهر مرده است، عنوان کرد: مرده بودن به معنای این نیست که مردم آن شهر مرده باشند، بلکه معنای آن این است که هویت اسلامی خود را ازدست داده اند.

وی افزود: حضرت علی (ع) فرمودند« اگر می خواهید به نیاکان افتخار کنید به اخلاق خوب افتخارکنید»، بنابراین باید به  هویت اسلامی و به مساجدی که در شهر ساخته می شود، افتخار کرد.

استاد حوزه با بیان اینکه در معماری باید هویت اسلامی را  حفظ و تقویت کرد و نباید به بهانه  قدیمی بودن بناء، ساختمان را تخریب نمود، افزود: به جای اینکه به هویت اسلامی افتخار کنیم به تخریب بنای قدیمی و ساخت ساختمان جدید افتخار می کنیم.

آیت الله اراکی با تاکید براینکه قدیمی بودن ساختمان دلیل بر کهنه بودن آن نیست؛ بلکه بسیاری از بناء ها با فکر ساخته شده ابراز داشت: متاسفانه بناهای شهرهای مذهبی در حال فاصله گرفتن از هویت اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه قم مرکزشهر اسلامی وفرهنگی است و لازم است این هویت حفظ شود گفت: حفظ بافت های قدیمی در حقیقت حراست و یاد آوری تاریخ و هویت هر جامعه ای است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از بناهای قدیمی که با فکرساخته شده الان از روی بی فکری به بهانه قدیمی بودن تخریب می شود.

استاد حوزه عنوان کرد: ایران اسلامی دارای فرهنگ اصیلی است بجای اینکه این فرهنگ را حفظ کنیم،  متاسفانه با دست خود درحال تخریب آن هستیم. خارجی ها اسلامی نیستند و از اسلامیت چیزی نمی دانند ولی حاضر نیستند برای ساخت بنای جدید، فرهنگ، تاریخ و هویت خود را تخریب کنند.

آیت الله اراکی گفت: در معماری قدیم و فقه مسائل داریم که می تواند دانش نوین اسلامی را تدوین، تولید و ترویج کرد، این دانش از فقه اسلام، تجربه تاریخی و فنی بهره می گیرد و ترویج آن می تواند برای  جامعه بسیار ارزشمند باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: غربی ها دنبال این هستند تا از طرح نوع در شهر سازی که باعث آرامش است استقبال کنند، ولی در کشور ما معماری قدیمی که باعث آرامش است را نه تنها  حفظ و تروج نمی دهند، بلکه از بین می برند، بنابراین نباید بافت قدیمی شهرهای مذهبی که دلیل بر هویت و تاریخ است از بین برد بلکه لازم است باز سازی شود.

وی در توصیه به برگزار کنندگان کنگره معماری و شهر سازی افزود: لازم است در کنگره به محورهای چون تاریخ، جایگاه علمی و معماری قم توجه شود تا متخصصینی در این عرصه تربیت شوند.

آیت الله اراکی گفت: دولت برای ساخت بافت شهرهای قدیمی و مذهبی مانند کمک کند تا قم موجب جذب گردشگران کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت:  اگر  قدیمی بودن  و معماری  اسلامی شهر قم  حفظ شود، زائرین که به شهر قم می آیند  باعث می شود، ارتباط آنها با  قم که مرکز فرهنگی است حفظ و تدوام یابد.

وی افزود: قم قلب و هویت کشور است به همین دلیل لازم است،  بودجه شهر در بعُد فرهنگی، معماری اسلامی و میراث افزایش پیدا کند تا مردم و گردشگران بیشتر به سمت این شهر مقدس جذب شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha