جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله  حائری شیرازی

حوزه/ استاد اخلاق حوزه، با بیان این که یکی از دردهای بزرگ جامعه امروز ما، بدگمانی برخی انسان ها به برخی انسان های دیگر است، گفت: بدگمانی به خدا انسان را بخیل، ترسو و حریص می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  «حوزه» در تهران آیت الله حائری شیرازی، عصر امروز در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله شرعی که در محل مسجد الغدیر تهران برگزار شد، با بیان ویژگی های مومنین گفت: از صفات مومنین این است که تکبر ندارند. مومنان به عالم آخرت دلبسته اند و ازدنیا دل کنده اند، باید تلاش کنیم در طول عمرمان صفات مومن بودن را در خود تقویت کنیم.

وی ادامه داد: لازمه راه رسیدن به خدا وجود عالمی دینی است، وجود عالم در یک روستا، شهر ،کشور و یا در کل جهان می تواند زمینه دگرونی و تحول ایجاد کند، وجود عالم زمینه آشتی با خدا و حسن ظن به خدا را ایجاد می کند.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: علمای اخلاق، صفات مذمومه را مطرح کرده  و راه های نجات از این صفات را بیان می دارند، همچنین صفات حمیده را معرفی و برای سیر در این مسیر راه نشان می دهند. امام راحل (ره) می فرمایند علمای اخلاق دارو بدهند و آن دارو این است که صفات مذمومه به عنوان جنود جهل و صفات مدح و کمال به عنوان جنود عقل را تجمیع کرده و به سان یک تسبیح گرد هم آوریم.

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: امام خمینی(ره) می فرماید: راه دیگر این مسئله این است که به جای تکیه به دانه دانه مهره ها( عیوب و یا حسن ها و یا کمالات) اینها را سربند کنیم. بند صفات مضمومه را گرفته و همه آنها را با این نخ تسبیح از وجودمان بیرون بکشیم و به جای آن تمام صفات خوب را سربند کرده و این سربند شده را وارد زندگی زندگی هایمان کنیم، این بند تسبیح روزانه برای ما کارایی خواهد داشت.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: امام علی خطاب به مالک اشتر می فرمایند: در کارهایت با بخل مشورت نکن، چون تو را از اقدام به کار خیر باز می دارد. با ترسو و حریص نیز مشورت نداشته باش چون تو را گرفتار سراب می کنند . سپس می فرمایند لخل از نظر غریزه ای از حرص جدا بوده و با هویت آن متفاوت است ، اما از نظر اساس و ریشه یکی هستند. بدگمانی به خدا انسان را بخیل، ترسو و حریص می کند. مرحوم آیت الله شرعی حریص و ترسو نبود، پدر و جد ایشان نیز همین گونه بودند.

آیت الله حائری شیرازی با بیان خاطره ای از آیت الله شرعی اظهار داشت: آقای شریعت مداری(روزنامه کیهان) تعریف می کرد، ازغندی جلاد ساواک هم من و هم مرحوم آیت الله رفسنجانی را شکنجه می کرد، او وسیله خاصی داشت که دور گردن پیچیده و با هر بار پیچاندن  به شدت فشار می داد تا در آستانه خفگی قرار گیرد، خاطرم هست مرحوم آیت الله هاشمی  پس از آنکه گلویشان را باز کردند، ازغندی از او پرسید باز هم می گویی خمینی (امام) و ایشان با همان حالت خفگی و به سختی گفتند بله باز هم می گویم، همین ازغندی شبانه به خانه آیت الله شرعی برای دستگیری ایشان آمد، اطلاعیه های زیادی از امام در خانه بود و خواهر ایشان قصد داشت آن را از منزل خارج کند، آیت الله شرعی با شجاعتی که داشت جلوی ازغندی را گرفته و سیلی محکمی به صورت او زد تا امکان خروج اطلاعیه های فراهم شود، این شجاعت و عدم ترس او حاصل حسن ظّن به خدا بود که همان نخ تسبیحی است که فضائل در وجودش یک پارچه قرار گرفته بود.

آیت الله حائری شیرازی، داروی دردهای جامعه را حسن ظن به خداوند متعال توصیف کرد و افزود: درد بزرگ انسان ها بدگمانی به دیگران است. از ویژگی های آیت الله شرعی حسن ظن به خدا، ایمان و اعتقاد راسخ به خدا و شجاعت و عدم ترس از مستکبرین بود. روزی که امام(ره) رحلت فرمودند، در جلسه ای که برای تعیین رهبری تشکیل می شد مرحوم آیت الله شرعی، بیرون از مجلس خبرگان مرا دید و گفت: نظر هیئت رئیسه شورایی شدن رهبری است، اما این مسئله دل مردم را خالی می کند، امروز مردم نیاز به دل گرمی و اعتماد دارند، امام رهبر فردی بود و شورایی شدن مقبول نخواهد بود. راهنمایی ایشان باعث شد در سخنرانی ام در مخالفت با شورایی شدن رهبری سخنانی بیان کنم که تاثیرگذار باشد و این نتیجه مشاوره با آیت الله شرعی بود.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه در طول زندگی باید از گفتن حرف حق، امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد کردن دریغ ننمود، گفت؛ علوم انسانی از دانشگاه ها وارد زندگی ما شده ، لذا باید علوم انسانی برگرفته از علوم اسلامی را که حاوی سیره زندگی، امر به معروف و رفتار الهی را به دانشگاه های خودمان و حتی دانشگاه های بزرگ اقصی نقاط دنیا ورود کنیم.

313/34

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha