جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

حوزه/ رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: حوزه انقلابی، حوزه ای است که به شدت دغدغه پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تاکید بر این که حوزه انقلابی به دنبال تبیین و نشر پیام اصیل انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: حوزه انقلابی وقتی گفته می شود ممکن است عده ای در ذهنشان بحث از راهپیمایی و شعار دادن به میان می آید و حال آن که در نگاه کلان همان طور که حوزه در تاسیس انقلاب اسلامی نقش داشته باید در استمرار آن نیز همچنان ایفاگر نقش اصلی باشد.

وی افزود: یکی از مهم ترین اهداف حوزه انقلابی، حضور اسلام ناب محمدی(ص) در همه عرصه های جامعه است و این تاکیدی است که همه علما و بزرگان ما نیز همواره داشته اند و دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: البته در برابر این دیدگاه متاسفانه اقلیتی نیز وجود دارند که معتقد هستند باید دین به حاشیه رانده شود و اسلام فقط در مسجد و محراب و عبادات فردی و دین حداقلی باید خلاصه شود و حال آن که اندیشه برآمده از حوزه انقلابی معتقد است که باید دین در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و بین المللی حضور جدی و فعال داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: بی شک اگر فلسفه ما صرفاً در حوزه انتزاعیات باقی بماند و از آن سو فقه هم در حوزه طهارت و دیات باقی بماند و عمق بیشتری پیدا نکند، ما نمی توانیم به نیازهای جامعه و نظام اسلامی پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین افزود: از این حیث فقه و فلسفه باید وارد عرصه سیاست و اجتماعیات شود و در عرصه های اجتماعی و سیاسی حرف برای گفتن داشته باشد چرا که در غیر این صورت حضور دین در جامعه معنا نمی یابد.

استاد حوزه بیان داشت: باید حوزه انقلابی به سمت فقه النظام و فقه الاجتماع حرکت کرده و به دنبال فلسفه های مضاف برود تا بتوان حوزه انقلابی را تحقق بخشید.

وی اضافه کرد: فقه نباید فقط به احکام فردی بسنده کرده و به حقوق اجتماعی و راهبردها و ساختارهای اجتماعی بی توجه باشد ، چرا که در غیر این صورت نمی توانیم به مقابله جدی با سکولاریسم بپردازیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در ادامه با تاکید بر این که قاطبه حوزویان ما معتقد به جدایی احکام دینی از عرصه اجتماع نیستند، گفت: وقتی سخن از سکولاریسم می شود، گاهی معنایش این است که حوزویان نسبت به دغدغه های اجتماعی نظام بی تفاوت باشند که این خطر جدی است و لذا حوزویان باید به دغدغه های اجتماعی نظام توجه داشته و در این عرصه ها به پژوهش و تحقیق علمی اهتمام بورزند.

وی افزود: حوزه در عین حال که از دولت استقلال دارد ولی نسبت به مسایل جامعه و حاکمیت دغدغه مند است و باید به این دغدغه پاسخ داده شود، کما این که قرآن کریم نیز به ما دستور می دهد که به عرصه های اجتماعی و سیاسی توجه جدی داشته باشیم.

استاد حوزه در خاتمه یادآور شد: اساساً بخش قابل توجهی از آیات نورانی قرآن ناظر به مسایل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است و در واقع قرآن خط را برای ما روشن و ترسیم کرده است، به خصوص در باب جهاد تاکید داشته که صرفاً در جهاد نظامی منحصر نشده بلکه جهاد فرهنگی و سیاسی و اقتصادی نیز مورد توجه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha