شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کلباسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در جمع اساتید قرآن، گفت: امروز صدها رقیب رنگارنگ برای مساجد وجود دارد و اگر با برنامه، کارشناسی شده و بر اساس شیوه های اساسی کار نکنیم، دشمن مخاطب را از ما می گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، پیش از ظهر پنج شنبه در گردهمایی اساتید قرآن کریم که در اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد، پیرامون روش های تبیین قرآن کریم به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اینکه دشمن ‌به شکل های مختلف وارد خانه های مسلمین شده است، گفت: امروز صدها رقیب رنگارنگ برای مساجد وجود دارد و اگر با برنامه، کارشناسی شده و بر اساس شیوه های اساسی کار نکنیم، دشمن مخاطب را از ما می گیرد.

وی در بیان ارکان تبلیغ عنوان کرد: مبلغ، مخاطب، محتوای پیام و قالب از ارکان اصلی در آموزش است، در تبلیغ، اگر دنبال تاثیرگذاری هستیم باید از روش های قرآن بهره بگیریم چنان که خدا به پیامبر توصیه می‌کند به وسیله قرآن مردم را بشارت و انذار دهد. 

مدیر مراکز تخصصی حوزه با بیان اینکه بری انجام رسالت تبلیغ باید قرآن را تبلیغ کنیم، افزود: البته این به معنای عدم استفاده از روایت و حدیث نیست، ولی متن قرآن معیاری برای مبلغین است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه با تاکید بر این نکته که قرآن حاوی محتوا و روش تبلیغ است، عنوان کرد: قرآن شیوه هایی دارد که اگر آنها را بشناسیم، در رساندن پیام بسیار موثر خواهد بود.

وی با اشاره به این که یکی از شیوه های مهمی که قرآن برای بیان مطالب استفاده کرده، شیوه پرسشی است، ابراز داشت: حدود هزار آیه قرآن(یک ششم آیات) مبتنی بر سئوال است، چراکه این از شیوه های جذابی است که خداوند برای تربیت و آموزش بشر به کار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی ادامه داد: شیوه طرح سئوال در نظام های آموزش تکامل یافته پرکاربرد است چرا که سئوال زوایایی را در ذهن مخاطب ایجاد و مطلب را در اذهان ماندگار می‌کند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه در رابطه شیوه های پرسشی در آموزش و تبلیغ عنوان کرد: شیوه پرسشی به دو شکل داخلی و خارجی قابل ارائه است.

مدیر مراکز تخصصی حوزه در تبیین روش پرسش داخلی، اذعان کرد: هر آیه قرآن مشتمل بر یک سری حقایق است، گاهی مطالب آیه را بیان می کنیم اما گاهی تعدادی سوال از محتوای آیه بیان می کنیم.

وی در رابطه با روش پرسش خارجی اشاره کرد: گاهی سوالی را مطرح می کنیم، بدون این که آیه ای مطرح شده باشد بعد پاسخ این سوال را برای مخاطبان در آیات قرآن جویا می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در پایان با اشاره به راهکارهای آموزش تفسیر قرآن، افزود:  رعایت شروع مناسب، پرهیز از مسائل حاشیه ای، انتخاب متناسب آیات با مخاطبین، فعال نگه داشتن قرآن محوری و عدم استفاده از اقوال و روایات مختلف در آموزش برای عموم ضروری است.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha