پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: با توجه به نیازهای امروز جامعه می توان با برنامه ریزی دقیق تر رصدخانه موضوعات را به منظور ارائه فعالیت های پژوهشی راهگشا راه اندازی کرد تا فعالیت های پژوهشی و تحقیقی هدفمند باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد امروز در اجلاسیه دو روزه معاونین پژوهشی حوزه های علمیه استانی در قم اظهارداشت: امروز مراکز علمی و پژوهشی کشور آنطور که شایسته و مطلوب است نسبت به تولید علم و پژوهش منجر به نوآوری دچار مشکلی با عنوان موضوعات هستند به گونه ای که با چانه زنی و اسرار موضوعی را که خود می خواهند به تصویب می رسانند و مطالب خود را ارائه می کنند و در نهایت هم هیچ کاربردی ندارد.

وی افزود: پژوهش در حد مطلوب، پژوهشی است که در یک کلمه پاسخ به مساله بی پاسخ بدهد و در تعریف دیگر آن است که  مساله ای داریم، ولی پاسخ نقد نداریم، مثل مسائل مستحدثه، لذا پژوهش آن فرایندی است که بیاید و به این مساله پاسخ بدهد و افق کار و فعالیت ما نیز همین است که پاسخگو همه مسائل باشیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: حتی در صدر اسلام هم ائمه اطهار(ع) با اینکه پاسخگوی همه مطالبات مردم بودند ولی به گونه ای به ایشان پاسخ می گفتند که حالت کنکاش و تحقیق داشت و حتی شاگردان خویش را به سمت تحقیق پیرامون مسائل مستحدثه ترغیب می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد بیان داشت: امروز حوزه های علمیه با مسائل و پرسش های متعددی پیرامون شبهات، دغدغه های نسل جوان، شبیخون فرهنگی، فضای مجازی مواجه است و محقق و پژوهشگر آن است که توانایی یافتن پاسخ به مسائل را داشته باشد اگر این تعریف را بپذیریم این سوال مطرح می شود که رابطه آموزش با پژوهش چیست؟ و سهم آموزش و پژوهش از این رابطه چیست؟

وی اظهارداشت: به نظر من تقدم و تاخر و اینکه چه رابطه ای دارند و میزان سهم شان در این ساختار علمی چقدر است، مراد نیست چراکه همه برای نهایت و رسیدن به آن هدف غایی که اعتلای حوزه های علمیه و اسلام و انقلاب است ، ما باید به جایی برسیم که طلاب ما در هر سطح و سطوحی توانایی پاسخگویی به سوالات را داشته باشد و این پژوهش مسبوغ به آموزش مبتنی بر پژوهش است و حقیقتاً جایگاه پژوهش جایگاه برتری است.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha