پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان در رابطه با تحول و حرکت‌های تحولی در حوزه، بیان کرد: باید حرکت انقلابی داشته باشیم، با حرکت‌های شعاری و مقطعی نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی، در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه اسلام شناسی مشهد با اشاره به شعار حوزه خراسان «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل»، گفت: باید حرکت انقلابی داشته باشیم، با حرکت‌های شعاری و مقطعی نمی‌توان به جایی رسید، چرا که حرکت علمی، معرفتی، بصیرتی، ماندگار و تحول‌ساز در سایه شعار شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان این که حرکت‌های تحولی ایجاد فضایي  می‌کند که اگر به موقع مورد بهره‌برداری قرار نگیرد به هدر می‌رود، تصریح کرد:  در بحث اندیشه مطرح شده در شعار حوزه علمیه خراسان، نیازمند هدف گذاری جامع هستیم، لذا در امور برنامه ريزي آموزشي و پژوهشي  باید با  یک نظام سازي و برنامه جامع با ویژگی‌های مختص خواهران و برادران اقداماتي صورت گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه تصریح کرد: کار بسیار سنگین و نیازمند گذشت زمان است، اما توقف در این راه جایز نیست؛ در مسیر تحول باید به اندیشه و عملی که تحقق حوزه انقلابی مورد انتظار رهبر معظم انقلاب است، برسیم.

طلبه باید عقلانی درس بخواند

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب «به طلبه‌ها بگویید خوب درس بخوانند» در خصوص فراگیری علم عمیق، گفت: باید به عمق علمی توجه شود، آموزش‌های سطحی نه فقط مشکلی را رفع نمی‌کند و پایه‌های آموزشی را استحکام نمی‌بخشد بلکه آموزش و معرفت‌های سطحی آفت‌های بسیاری دارد که کار را واژگونه نشان می‌دهد همانند فعالیت‌های آموزشی سطحی که صرفا برای اخذ مدرک صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه در بحث اندیشه، مسئله علم و حرکت علمی مطرح است، ابرازکرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «حوزه‌های علمیه باید یک حرکت فقاهتی داشته باشند»، بحث مجتهد‌پروری و جریان اجتهادی در حوزه باید صورت گیرد.

وی، تبدیل حرکت های آموزشی و پژوهشی در حوزه را به جریان فقاهتی لازم دانست و ادامه داد: فقاهت به معنای عام، شمول دارد یعنی طلبه باید عقلانی درس بخواند و از همان ابتدای تحصیل به دنبال استدلال‌های عمیق و دقیق بگردد.

لزوم اجرای آموزش پژوهش محور

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر آموزش پژوهش محور، گفت: آموزش پژوهش محور حرکت فقاهتی و اجتهادی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه مدارس خواهران باید در زمینه تدریس به حد خود کفایی برسند، خاطرنشان‌کرد: کار طلبگی درس خواندن عمیق است، نظام‌ اسلامی به حرکت‌های انقلابی علمی و عمیق نیاز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه، گفت: با توجه به اینکه علوم عقلی پشتوانه نظری و فقاهتی علوم دینی محسوب می‌شود یکی از فعالیت‌های لازم و ضروری در حوزه‌های علمیه فراگیری این علم است.

مسئله بصیرت جدی است

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به بحث بصیرت سیاسی، اجتماعی و اعتقادی در حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: مسئله بصیرت جدی است، امروزه حرکت‌های جنگ افروزانه دشمن کارایي  ندارد و حربه‌های نظامی آنان نه تنها موثر و کاربردی نیست، بلکه به بیداری و مقاومت بیشتر ملت‌ها ختم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه حرکت‌های نرم‌افزاری نفاق و نفوذ دشمن در بین جامعه و حوزویان گسترش پیدا کرده‌است، افزود: حوزه‌های علمیه باید نفوذ و جریانات سیاسی را به درستی شناسایی کنند و مقابل آنها بایستند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش پایانی صحبت خود با اشاره به تاثیر حضور خواهران مومن، انقلابی و بابصیرت در جامعه گفت: سبک و سیاق زندگی و حضور و حرکت خواهر طلبه به عنوان یک الگو می‌تواند در جامعه تاثیر گذار باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه امیدواریم اندیشه و عمل به تمام معنا در حوزه انجام شود، ابراز کرد: وقتی بحث تحول و حوزه انقلابی مطرح می‌شود، مشارکت عمومی و فراگیر حوزوی را نیاز دارد، همه با هم با مشارکت علمی، فکری، انتقادی، تربیتی و تهذیبی باید در این حرکت تحولی حضور یابند.

انتهای پیام/313/25

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha