یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مهدی رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه، لازمه هدایتِ اثرگذار مردم از سوی حوزه و روحانیت را بهره گیری از الگوی هنر قرآنی و اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن گرامیداشت بیستم فروردین ماه سالروز به شهادت رسیدن سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: در عصر نزول قرآن وقتی توجه کنیم پی می بریم که تنها شاهکار هنری مردم عصر جاهلیت همان ادبیات بوده یعنی زیبایی در گفتار و فصاحت و بلاغت به طوری که واژه ها و کلمات را با بهترین نثر و شعر بیان می کردند و در این خصوص به زیباترین نحو سخن می گفتند و سخنوران قهاری بودند.

وی افزود: اسلام وقتی از سوی پیامبر به مردم عرضه شد و قرآن از طریق هنر در بیان وارد عمل شد و این که می بینیم قرآن تحدی دارد به این خاطر است که مبارزه در بحث هنر را اعلام می کند و این که سخنوری قرآن در اوج نگاه هنری است.

استاد حوزه همچنین گفت: قرآن متن دین ماست و متن دین ما با هنر به بشر عرضه شد و دیگرانی که قهرمان سخن بودند در میدان مبارزه با ابزار بیان و هنر در مقابله با قرآن شکست خوردند

وی افزود: این مساله اهمیت هنر را می رساند که عالی ترین و کامل ترین متن خدا برای بشر است که با زیباترین وجه هنری بیان شده و در جهت هدایت در اختیار او قرار گرفته است؛ تحدی قرآن نیز بر همین اساس است یعنی با همین کلمات و واژه ها ی که همه استعمال می کنند آمده و گفته اگر می توانید مثل آن را بگویید.

استاد حوزه اضافه کرد: به اعتقاد بنده این دعوت به مبلغان است و طلابی که می خواهند کار دینی کنند که باید در هدایت مردم از قرآن و هنر قرآنی الگو بگیرند و از قلم و بیان و هنر استفاده لازم را بکنند.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد با اشاره به این که اثرگذاری قرآن به چند چیز است ، گفت: هماهنگی قرآن و محتوای آن با آهنگ فطرت آدمی بسیار مهم است چرا که انسان خودش فطرتاً زیباپسند است و به زیبایی اشتیاق دارد و لذا این بیان قرآنی و هنر قرآنی در این جهت بهترین الگوی طلاب و مبلغان دین است.

معاون آموزش حوزه های علمیه  همچنین با بیان این که یکی از شاخه های تاثیرپذیری قرآن از طریق هنر بیان است، ابراز داشت: البته کلام وحی در اوج هنری است و ما قادر به دست یابی به آن نقطه نیستیم ، اما انسان در حد خود از این مسیر و طریق هنری باید استفاده کرده و انسان ها نیز طبعاً عاشق کمال هستند و لذا اگر کلمات به زیبایی بیان شده و مفاهیم به خوبی القا شوند، باعث جذب آن ها به معارف دین می شود.

وی ادامه داد: اتفاقاً زیبایی نهج البلاغه نیز گذشته از مفاهیم و معارف والای آن، به خاطر بلاغت بالای آن است که سید رضی هم این نام را برای آن انتخاب کرده چرا که در اوج زیبایی و فصاحت است و به خوبی دل ها را تسخیر می کند به گونه ای که بزرگانی از مسیحیت همچون جرج جرداق چنان درباره نهج البلاغه حرف می زند که انسان به حیرت واداشته می شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان این که شهید آوینی با بیان زیبا و هنرمندانه خود و قلم مومن و متعهدانه کار می کرد، گفت: امروز هم اگر طلاب همین مسیر را دنبال کنند و دین را در قالب زیبا و بسته بندی زیبا به مردم عرضه کنند، قطعاً در جذب دل ها به ویژه از میان نسل جوان موفق خواهند بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha