پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حسن طاهری

حوزه استاد حوزه علمیه همدان گفت: رذائل اخلاقی اعتیاد آور است و هرچه ریشه بدواند، ترک آن سخت است و به همین علت جهاد با نفس از جهاد در جبهه جنگ با اهمیت تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان حجت الاسلام و المسلمین حسن طاهری، شب گذشته در درس اخلاق مدرسه علمیه زنگنه همدان گفت: پیامبر اکرم(ص) در قولی می فرماید من مبعوث شدم برای آموزش و قولی دیگر فرموده من برای اتمام و اکمال اخلاق مبعوث شدم.

وی در ادامه تصریح کرد: آموزش از تربیت جدا است، فلاسفه یونان مانند افلاطون اعتقاد به یکی بودن مقوله آموزش و پرورش داشتند، ولی علمای فعلی به تبعیت قرآن می گویند آموزش جدای از پرورش و تربیت است.

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به مساله تعلیم و تربیت، بیان داشت: اگر کسی دفترچه تعلیم رانندگی را بخواند آیا راننده شده است؟، این گونه نیست بلکه نیاز به تربیت دارد و مساله اخلاق نیز این گونه است.

وی ادامه داد: اگر آموزش همان پرورش بود شیطان هیچ موقع گمراه نمی شد و خداوند در قرآن در سوره جمعه می فرماید "و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند".

حجت الاسلام و المسلمین طاهری خاطر نشان کرد: برای ریشه کن کردن رذائل اخلاقی باید از جوانی شروع کنیم و بدانیم که اگر به گناهی عادت کردیم باید در ریشه کن کردن آن استقامت کنیم و هیچ گاه نگذاریم که رذائل در دل ریشه بدوانند.

وی ادامه داد: رذائل اخلاقی اعتیاد آور است و هرچه ریشه بدواند، ترک آن سخت است و به همین علت جهاد با نفس از جهاد در جبهه جنگ با اهمیت تر است.

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به نیکی و احسان، گفت: نیکی و احسان برای همه انسان ها است و خداوند متعال پیامبر اکرم(ص) را برای تمامی عالم مبعوث کرد و تربیت نه تنها مسلمانان، بلکه کل عالم به دست ایشان بوده و است.

وی در پایان با اشاره به آیه هشتم سوره شمس گفت: وقتی که آفتاب می خواهد طلوع کرده و در عرض افق آمده فجر صادق صورت می گیرد، بعضی انسان ها فاجر هستند و جلوی گناهان خود را نمی گیرند و اگر خدای نکرده شیطان بر انسان ها غالب شود دیگر نمی شود جلوی آن را گرفت و او به جایی می رسد که هوای نفسش می شود عین شیطان و مصداق بارز فاجر می شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha