جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ همایش فرزندان حوزه در عرصه سلامت / دکتر ایرج حریر چی

حوزه/ قائم مقام وزیر بهداشت بر لزوم تاثیرگذاری و نقش ویژه روحانیون در عرصه سلامت درمانی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر ایرج حریر چی، پیش از ظهر امروز در همایش فرزندان حوزه در عرصه سلامت که به همت مرکز خدمات حوزه های علمیه در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد گفت: فرزندان روحانیون، باید زحمات، اخلاص و اخلاق پدران خویش را الگوی خود قرار دهند.

وی افزود: پزشکان و روحانیون از خدوم‎ترین افراد جامعه هستند که کل جامعه به آنها به چشم دیگری به آنها می‎نگرد؛ اگر کوچکترین مشکلی در این قشر ایجاد شود کل جامعه آن را می‎بیند و قضاوت می‎کند؛ به همین طریق باید سعی کرد روی خطوط اصیلی که در این زمینه وجود دارد حرکت کرد.

حریرچی بیان کرد: روحانیون به عنوان یک قدرت موثر اجتماعی می‎تواند ارزش‎های اجتماعی را شکل داده و مسئولیت های اجتماعی را در جامعه نهادینه کنند؛ حقوق و شئونات انسانی نقش مهمی در توسعه سلامت جامعه دارند، روحانیون می‎توانند در این زمینه نقش فعال داشته باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: روحانیون می‎توانند از قوانین و سیاست های به روز حوزه سلامت دفاع کنند؛ بسیاری از کارهایی که در عرصه سلامت به خوبی پیش رفت به دلیل حمایت های رهبری و مراجع عظام تقلید بوده است.

وی اظهارکرد: در گذشته از هر 1000 کودک 176 کودک تا سن 5 سالگی از بین می رفتند که این رقم در کشور ما به 19 هزار رسیده است؛ روزگاری امید به زندگی در ایران 48 سال بود ولی براساس اعلام رسمی بانوان 83 و آقایان بیش از 76 سال است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بسیاری از بیماری‎ها که در گذشته  به راحتی مردم را به کام مرگ می‎کشید امروز از بین رفته است ولی تغییراتی در نوع بیماری ها بوجود آمده است؛ امروزه 83 درصد مرگ و میرها به دلیل مرگ‎های غیرواگیر دار است.

حریرچی بیان کرد: این مساله مستلزم است که برخورد خود را تغییر دهیم؛ پیش از این با 5 دلار چندین نوع بیماری را واکسینه می‎کردیم و این بیماری از بین می‎رفت ولی امروز یک بیمار دیابتی ماهی حداقل 5 دلار دارو مصرف می‎کند؛ امروزه سرطان شیوع گسترده‎ای پیدا کرده است که باید با آن مقابله کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: امروزه هزینه‎های نظام بهداشی درمانی بالا رفته است؛ 60 درصد بستری در بیمارستان های اروپایی برای افراد 60 سال به بالا است؛ این افراد نیازمند فعالیت تخصصی علمی دارند؛ در کشور فرانسه 25 منابع بهداشتی درمانی صرف یک ماه آخر افراد می‎شود.

وی گفت: آمریکا20 درصد تولید ناخالص ملی خود را به عرصه سلامت اختصاص می دهد؛ در کشورهای اروپایی 10 و نیم درصد و در ایران 6 و نیم درصد از تولید ناخالص ملی صرف عرصه سلامت می‎شود.

حریرچی بیان کرد: برای مقابله با این بیماری‎ها باید رفتارهای خود را تغییر دهیم؛ برای این عرصه نیز باید با کمک روحانیون نسبت به توسعه سلامت اقدام کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: بیش از 10 درصد از مردم جامعه ما سیگار می‎کشند و 10 میلیارد تومان در کشور ما صرف سیگار می ‏شوند؛ امروز الگوهای بیماری های مختلف بسیار زیاد شده است؛ تعداد ورودی های زندانیان معتاد و مرتبط به اعتیاد بسیار زیاد است؛ شیوع مصرف الکل در کشور ما پایین است ولی کسانی که مصرف می کنند میزان مصرف بالاتری از کشورهای اروپایی دارند.

وی گفت: مصرف سبزیجات و میوه جات 90 درصد جامعه ما کافی نیست؛ نمک مصرفی مردم ما 12 گرم است ولی مصرف مجاز 3 گرم است؛ افزایش هر گرم نمک 10 تا 15 درصد میزان مرگ و میر انسان را تغییر می‎دهد؛ بخشی از این نمک نیز در نان‎ها وجود دارد.

حریرچی بیان کرد: محتاج یک نهضت فرهنگی برای ارتقای سطح سواد جامعه هستیم؛ در زمینه پیشگیری بیماری‎ها مشکل داریم؛ روحانیت می‎تواند خود به عنوان الگوی سلامتی در جامعه مطرح باشد؛ 37 درصد مردم در شهر قم، دارای اضافه وزن و 28 درصد نیز چاق هستند و 30 درصد از مردم دارای وزن مناسب هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: مردم باید از رفتارهای پرخطر پرهیز کنند؛ اعتیاد، رفتارهای جنسی پرخطر، مصرف غذاهای چرب، مصرف بالای نمک و.... از جمله این رفتارهای پرخطر هستند.

تغییر سبک زندگی مصداق اتم سبک امر به معروف است

وی گفت: تغییر سبک زندگی مصداق اتم سبک امر به معروف است؛ کسانی که دارای چربی مازاد هستند و تحرک ناکافی هم دارند منکری انجام می‎دهند که باید از سوی روحانیون که می‏ توانند سفیران سلامت باشند از آن نهی شوند.

حریرچی بیان کرد: در این زمینه مساجد و حوزه‎های علمیه می‎‏توانند به عنوان یک پایگاه فرهنگ اسلامی برای توسعه و ترویج فرهنگ سالم بهداشتی جسمی و روحی و اجتماعی و معنوی مطرح باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: روحانیون در این زمینه می‎تواند هادی و حامی جریان سلامت در جامعه باشند؛ روحانیون مشاور مردم جامعه و می‎تواند عوامل موثر بر سلامت را در مشاورهای خود به مردم بازگو کنند.

وی گفت: روحانیون محور موسسات و محافل مذهبی است که می‎توانند ازاین ظرفیت برای توسعه سلامت استفاده کنند؛ پیامهای سلامت در این جلسات و مجالس می‎تواند به خوبی بیان شود؛ البته باید این مباحث از مجرای علمی و تخصصی درست خود بیان شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: صرف منابع خیریه و نذورات باید به سوی سلامت باشد زیرا مرکب جسم راهی هموار برای تعالی روح است؛ روحانیت با گروه سازی و برنامه ریزی و ساماندهی افراد برای حضور در گروه هایی که توان اصلاح در رفتار مردم را دارند می توانند تاثیرگذاری داشته باشند تا امر خودمراقبتی مردم نیز بیشتر شود.

حریرچی بیان کرد: روحانیون می توانند وضعیت محلات را به خوبی مدیریت کنند؛ روحانیون در بخش تبلیغی در شهرها و روستاها همیشه تاثیرگذار بوده اند؛ تاسیس و حمایت از نهادهای حمایت اجتماعی از دیگر وظایفی است که روحانیون می‎توانند در عرصه سلامت انجام دهند.

وی گفت: یک زن بالای 65سال که تنها زندگی می کند نیازمند حمایت است؛ سرپرست 11 درصد خانواده ها به عهده خانم ها هستند که باید آنها را حمایت کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha